Edith Geurts

Hoofdredacteur
Augeo Magazine

Het stresssysteem kan heldere communicatie flink in de weg zitten

Als je de woorden van de verkoper begrijpt, is dit een nogal vervreemdende miscommunicatie. Natuurlijk is ex een afkorting om aan te geven dat er nog kosten bij komen. En dit is Marktplaats, natuurlijk kent deze verkoper de ex van de ander niet. Superduidelijk als je het begrijpt. Maar als je je probeert voor te stellen dat deze potentiële koper een heel nare scheiding achter de rug heeft, kun je misschien iets invoelen van de achterdocht, boosheid en machteloosheid. Je weet niet of het zo is, maar dat zou de reactie van de koper kunnen verklaren.

In gesprekken met ouders en kinderen die ingrijpende ervaringen hebben meegemaakt, komt miscommunicatie regelmatig voor. Hun stresssysteem is anders afgesteld, waardoor de boodschap niet altijd aankomt zoals die bedoeld is. Tussen wat de professional zendt en zij ontvangen zit dan extra ruis. Dat de zender de juiste woorden gebruikt en gesprekstechnieken inzet is belangrijk, maar zelden voldoende.

Deze editie van Augeo Magazine gaat over het overbruggen van de tussenruimte. Over wat er nodig is om écht contact te maken met de ander, hoe je jezelf als effectief instrument inzet en hoe je stress-sensitief communiceert. Een nummer vol bruikbare informatie en praktische tips.

Dat er in de dagelijkse communicatie weleens iets misgaat, zal iedereen herkennen. Ook als je ervan overtuigd bent dat je je boodschap duidelijk verwoord hebt, kan die bij de luisteraar heel anders aankomen. De uitwisseling hiernaast, tussen een verkoper en een potentiële koper op Marktplaats, illustreert dat goed.

Tussenruimte

Voorwoord

2 min.

Edith Geurts

23:20

Ik zie er vanaf u kent me ex blijkbaar

17:30

Het bod wat u heeft gedaan, daar komen nog wel verzendkosten overheen.... of u moet ze komen halen

17:28

Ik snap u niet

17:25

Huh?? Ex is exclusief verzendkosten

13:24

Wat heeft me ex ermee te maken

13:04

Hoi
Ik ga in op je bod van €32 ex verz kosten

Vandaag

Deel deze pagina:

Deel deze pagina:

In gesprekken met ouders en kinderen die ingrijpende ervaringen hebben meegemaakt, komt miscommunicatie regelmatig voor. Hun stresssysteem is anders afgesteld, waardoor de boodschap niet altijd aankomt zoals die bedoeld is. Tussen wat de professional zendt en zij ontvangen zit dan extra ruis. Dat de zender de juiste woorden gebruikt en gesprekstechnieken inzet is belangrijk, maar zelden voldoende.

Deze editie van Augeo Magazine gaat over het overbruggen van de tussenruimte. Over wat er nodig is om écht contact te maken met de ander, hoe je jezelf als effectief instrument inzet en hoe je stress-sensitief communiceert. Een nummer vol bruikbare informatie en praktische tips.

Als je de woorden van de verkoper begrijpt, is dit een nogal vervreemdende miscommunicatie. Natuurlijk is ex een afkorting om aan te geven dat er nog kosten bij komen. En dit is Marktplaats, natuurlijk kent deze verkoper de ex van de ander niet. Superduidelijk als je het begrijpt. Maar als je je probeert voor te stellen dat deze potentiële koper een heel nare scheiding achter de rug heeft, kun je misschien iets invoelen van de achterdocht, boosheid en machteloosheid. Je weet niet of het zo is, maar dat zou de reactie van de koper kunnen verklaren.

Ik zie er vanaf u kent me ex blijkbaar

23:20

17:28

Ik snap u niet

Het bod wat u heeft gedaan, daar komen nog wel verzendkosten overheen.... of u moet ze komen halen

17:30

13:24

Huh?? Ex is exclusief verzendkosten

17:25

13:04

Vandaag

Hoi
Ik ga in op je bod van €32 ex verz kosten

Wat heeft me ex ermee te maken

Voorwoord

Edith Geurts

Edith Geurts

Hoofdredacteur
Augeo Magazine

Dat er in de dagelijkse communicatie weleens iets misgaat, zal iedereen herkennen. Ook als je ervan overtuigd bent dat je je boodschap duidelijk verwoord hebt, kan die bij de luisteraar heel anders aankomen. De uitwisseling hiernaast, tussen een verkoper en een potentiële koper op Marktplaats, illustreert dat goed.

Tussenruimte

Het stresssysteem kan heldere communicatie flink in de weg zitten

2 min.

Augeo Magazine: Hét online tijdschrift over veilig opgroeien

Professionals en beleidsmakers bijpraten over de nieuwste ontwikkelingen, onderzoeken, dilemma’s en besluiten rond de veiligheid van kinderen. Dat doet Augeo Foundation al 15 jaar met onder andere e-learnings, bijeenkomsten en Augeo Magazine. Ons magazine verschijnt 5x per jaar. Meld je aan om gratis abonnee te worden.
Volledig scherm