• Zoeken in edities
  • Volledig scherm
  • Online scholing
  • Contactinformatie
  • Deel Augeo magazine met vrienden
  • Magazine doorsturen

Augeo magazine - Over veilig opgroeien

Augeo magazine is hét online tijdschrift over veilig opgroeien. Via opiniërende bijdragen, ervaringsverhalen, interviews en columns stimuleren we de discussie over en maatschappelijke betrokkenheid bij kindermishandeling. Uitgever:  Augeo.

Augeo Actueel - Praten met kinderen

Augeo Actueel - Praten met kinderen

  • AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

    AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

  • Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

    Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

  • AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

    AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

  • Kindermishandeling samen aanpakken

    Kindermishandeling samen aanpakken

  • Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

    Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

  • Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

    Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

  • De meldcode aanpassen: kans of risico?

    De meldcode aanpassen: kans of risico?

  • Jaaroverzicht 2015

    Jaaroverzicht 2015

  • Pleegzorg: samen in verscheidenheid

    Pleegzorg: samen in verscheidenheid

  • De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

    De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

  • Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

    Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

  • Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

    Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

  • Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

    Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

  • Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

    Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

  • Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

    Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

  • Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

    Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

  • Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

    Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

  • Jaaroverzicht

    Jaaroverzicht

  • Kinderrechten

    Kinderrechten

  • Onderwijs

    Onderwijs

  • Inzicht in ouderschap

    Inzicht in ouderschap

  • Gezondheidszorg

    Gezondheidszorg

  • Kinderopvang

    Kinderopvang

  • KindCheck juni 2014

    KindCheck juni 2014

  • TKM gemeenten april 2014

    TKM gemeenten april 2014

  • TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

    TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

  • TKM-onderwijs - januari 2014

    TKM-onderwijs - januari 2014

  • TKM-Jaaroverzicht 2013

    TKM-Jaaroverzicht 2013

  • TKM-Huwelijksdwang

    TKM-Huwelijksdwang

  • TKM-Professionalisering

    TKM-Professionalisering

  • TKM-Meldcode

    TKM-Meldcode

  • TKM-Herstel na trauma

    TKM-Herstel na trauma

  • TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

    TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

  • TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

    TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

  • TKM-onderwijs: Communiceren

    TKM-onderwijs: Communiceren

  • TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

    TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

  • TKM Armoede februari 2013

    TKM Armoede februari 2013

  • Verwaarlozing TKM december 2012

    Verwaarlozing TKM december 2012

  • Seksueel misbruik

    Seksueel misbruik

  • Special Commissie Samson

    Special Commissie Samson

  • TKM special Prinsjesdag 2012

    TKM special Prinsjesdag 2012

  • TKM special: verkiezingen 2012

    TKM special: verkiezingen 2012

  • Juni Tijdschrift Kindermishandeling

    Juni Tijdschrift Kindermishandeling

  • April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

    April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)

REAGEER OP DIT ARTIKEL

BEKIJK DE CURSUS VOOR
CONCIËRGES

Download PDF

Reacties

‘Meestal zit ik bij het eerste gesprek,

dat breekt het ijs’

OVERZICHT

AUGEO MAGAZINE - TIJDSCHRIFT KINDERMISHANDELING EN HUISELIJK GEWELD

PROFESSIONAL

AAN HET WOORD

Arno aan het woord in de online cursus 'Kinderen Veilig', de e-learning voor conciërges:

AUTEUR: ANNETTE WIESMAN

De conciërge: voor facilitaire én emotionele zaken

‘JE ZÍET HET GEWOON ALS ER IETS AAN DE HAND IS’

In het laagdrempelig signaleren van problemen kan een conciërge - de ogen en oren van de school - een belangrijke rol spelen. Het gaat Arno Borgman, die dagelijks een praatje maakt met de leerlingen, gemakkelijk af. ‘Als er iets is, gaan we even apart zitten. En zonodig stappen we samen naar de vertrouwenspersoon.’

 

Arno Borgman is al veertien jaar facilitair medewerker oftewel conciërge op een school in Almere. Zijn werk bestaat uit beveiliging, bevoorrading en ‘eigenlijk alles wat nodig is zodat leraren en leerlingen hun werk goed kunnen doen’.

 

Welke rol kan een conciërge spelen bij het signaleren van kindermishandeling?

 

‘Leerlingen komen naar je toe als ze je vertrouwen. Wanneer iemand vreemd gedrag vertoont en ik weet dat er iets niet goed zit, ga ik even met hem of haar apart zitten - in de aula bijvoorbeeld. Ik laat ze altijd eerst helemaal uitpraten.

 

Als er sprake is van huiselijk geweld of kindermishandeling, zeg ik: “Joh, we hebben een vertrouwenspersoon die dit in goede banen kan leiden. Zij weet precies wat we nu het beste kunnen doen.” Meestal ben ik ook bij het eerste gesprek, dat breekt het ijs. Maar het is voor veel leerlingen moeilijk om te praten.’

 

Want het kan als verraad voelen om te vertellen over problemen thuis?

 

‘Ja, soms draaien ze om de hete brij heen. “Vertel nou wat je mij net vertelde”, zeg ik dan.’

 

U houdt zich bezig met facilitaire én emotionele zaken, een bijzondere combinatie.

 

‘Ik ben eigenlijk een derde opvoeder. Ik zeg leerlingen dat ze hun rotzooi moeten opruimen, wat ze thuis natuurlijk ook steeds horen. Maar ik ben er ook voor ze. In de pauzes loop ik rond in de aula en op het schoolplein.

 

’s Ochtends ben ik in de buurt van de ingang om de boel in de gaten te houden. Als ik zie dat er iets met iemand is, ga ik naar die leerling toe en vraag of alles goed gaat. Daardoor weten ze dat ze gemakkelijk bij me terecht kunnen.’

 

Wat zijn uw dilemma’s?

 

‘Soms wil een leerling alleen mij in vertrouwen nemen. Maar uiteindelijk is dat niet mijn taak - ik ben er ook niet voor opgeleid; daar hebben we de vertrouwenspersoon voor. In alle jaren dat ik hier werk, is het me altijd gelukt om leerlingen daarvan te overtuigen.

 

Als een leerling zich niet prettig voelt, kan hij mij alsnog bij zo’n gesprek vragen. Verder moet je als luisterend oor opletten dat leerlingen je geen hak zetten. Maar in 90 procent van de gevallen heb ik te maken met een noodkreet.’

 

Wat zijn herkenbare signalen?

 

‘Iemand die ineens heel ander gedrag laat zien. Bijvoorbeeld een rustige leerling die plots op de voorgrond treedt en veel praatjes krijgt. Of een leerling die plotseling de confrontatie met andere leerlingen gaan opzoeken. Anderen keren zich meer naar binnen en gaan een beetje apart zitten.

 

Wanneer ik zoiets opmerk, vraag ik een leerling terloops of alles goed gaat. Is het antwoord nee, dan houd ik hem of haar extra in de gaten. Timing is belangrijk. Iemand in een groep aanspreken werkt niet. Het moet een-op-een, of als diegene samen met een goede vriend of vriendin is.’

 

Wat is de rolverdeling tussen zorgcoördinator, mentoren en u?

 

‘De zorgcoördinator, tevens de vertrouwenspersoon, zit bij ons in het gebouw. Zij kent de juiste instanties. Ik ben min of meer de spil tussen leerlingen en het schoolsysteem. Ook mentoren signaleren natuurlijk problemen. Het is vooral een kwestie van affiniteit.

 

Sommige docenten hebben er veel gevoel voor en zeggen precies het goede op het juiste moment, anderen hebben dat minder. In dat geval komt een leerling misschien naar mij toe. Leerlingen hebben zo bij iedere docent en medewerker een kans om hun verhaal te doen.’

 

Wat kunt u andere conciërges meegeven die worstelen met dit onderwerp?

 

‘Dat je best op je intuïtie mag afgaan. Als conciërge moet je het gedrag van leerlingen een beetje aanvoelen. Gebruik je zintuigen: let op lichaamshouding, taalgebruik en gemoedstoestand. Blijf rondlopen en luister naar de verhalen.

 

Dat is voor mij ook de reden geweest om voor deze baan te kiezen. Als korfbalcoach merkte ik dat pubers en met name de types die overal tegenaan trappen, echt wat van me aannamen. In driekwart van de gevallen zíe je het gewoon aan ze, als ze met bagage rondlopen.’

 

Wat kunnen trainingen bijdragen aan het signaleren van kindermishandeling in uw beroepsgroep?

 

‘Het is goed om van collega’s te weten hoe zij met dit soort zaken omgaan. Ik vind het bovendien belangrijk om te horen en te zien wat er speelt in de maatschappij; zo kan ik mijn vak beter uitoefenen.’

 

Meer leren

Als zorgcoördinator, mentor en/of docent speel je een belangrijke rol in het leven van kinderen. Je ziet en begeleidt hen immers bijna dagelijks.

 

Je weet wanneer het wel, maar vooral ook niet goed met ze gaat. Omdat er thuis bijvoorbeeld ingrijpende gebeurtenissen plaatsvinden, zoals een scheiding of een ouder die ernstig ziek is.

Of je vangt signalen op die je doen vermoeden dat een kind zélf thuis niet veilig is.

 

Met behulp van de geaccrediteerde online cursussen van Augeo academy leer je hoe je zorgelijke opvoedsituaties bij kinderen kunt herkennen, hoe je kinderen kunt ondersteunen en hoe je kunt werken volgens een meldcode.

 

Ons aanbod voor het voorgezet onderwijs omvat diverse cursussen. Er zijn cursussen op maat voor zorgcoördinatoren/aandachtfunctionarissen, docenten/mentoren, schoolleiders/bestuurders en conciërges. Kijk op: www.augeoacademy.nl/vo

  • MENU
  • Taal
  • 14 - 18
  • DELEN

  • AANMELDEN

  • CONTACT

Overzicht edities

Augeo Actueel - Praten met kinderen

AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

Kindermishandeling samen aanpakken

Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

De meldcode aanpassen: kans of risico?

Jaaroverzicht 2015

Pleegzorg: samen in verscheidenheid

De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

Jaaroverzicht

Kinderrechten

Onderwijs

Inzicht in ouderschap

Gezondheidszorg

Kinderopvang

KindCheck juni 2014

TKM gemeenten april 2014

TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

TKM-onderwijs - januari 2014

TKM-Jaaroverzicht 2013

TKM-Huwelijksdwang

TKM-Professionalisering

TKM-Meldcode

TKM-Herstel na trauma

TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

TKM-onderwijs: Communiceren

TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

TKM Armoede februari 2013

Verwaarlozing TKM december 2012

Seksueel misbruik

Special Commissie Samson

TKM special Prinsjesdag 2012

TKM special: verkiezingen 2012

Juni Tijdschrift Kindermishandeling

April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)