• Zoeken in edities
  • Volledig scherm
  • Online scholing
  • Contactinformatie
  • Deel Augeo magazine met vrienden
  • Magazine doorsturen

Augeo magazine - Over veilig opgroeien

Augeo magazine is hét online tijdschrift over veilig opgroeien. Via opiniërende bijdragen, ervaringsverhalen, interviews en columns stimuleren we de discussie over en maatschappelijke betrokkenheid bij kindermishandeling. Uitgever:  Augeo.

Augeo Actueel - Praten met kinderen

Augeo Actueel - Praten met kinderen

  • AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

    AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

  • Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

    Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

  • AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

    AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

  • Kindermishandeling samen aanpakken

    Kindermishandeling samen aanpakken

  • Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

    Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

  • Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

    Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

  • De meldcode aanpassen: kans of risico?

    De meldcode aanpassen: kans of risico?

  • Jaaroverzicht 2015

    Jaaroverzicht 2015

  • Pleegzorg: samen in verscheidenheid

    Pleegzorg: samen in verscheidenheid

  • De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

    De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

  • Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

    Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

  • Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

    Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

  • Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

    Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

  • Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

    Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

  • Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

    Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

  • Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

    Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

  • Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

    Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

  • Jaaroverzicht

    Jaaroverzicht

  • Kinderrechten

    Kinderrechten

  • Onderwijs

    Onderwijs

  • Inzicht in ouderschap

    Inzicht in ouderschap

  • Gezondheidszorg

    Gezondheidszorg

  • Kinderopvang

    Kinderopvang

  • KindCheck juni 2014

    KindCheck juni 2014

  • TKM gemeenten april 2014

    TKM gemeenten april 2014

  • TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

    TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

  • TKM-onderwijs - januari 2014

    TKM-onderwijs - januari 2014

  • TKM-Jaaroverzicht 2013

    TKM-Jaaroverzicht 2013

  • TKM-Huwelijksdwang

    TKM-Huwelijksdwang

  • TKM-Professionalisering

    TKM-Professionalisering

  • TKM-Meldcode

    TKM-Meldcode

  • TKM-Herstel na trauma

    TKM-Herstel na trauma

  • TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

    TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

  • TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

    TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

  • TKM-onderwijs: Communiceren

    TKM-onderwijs: Communiceren

  • TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

    TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

  • TKM Armoede februari 2013

    TKM Armoede februari 2013

  • Verwaarlozing TKM december 2012

    Verwaarlozing TKM december 2012

  • Seksueel misbruik

    Seksueel misbruik

  • Special Commissie Samson

    Special Commissie Samson

  • TKM special Prinsjesdag 2012

    TKM special Prinsjesdag 2012

  • TKM special: verkiezingen 2012

    TKM special: verkiezingen 2012

  • Juni Tijdschrift Kindermishandeling

    Juni Tijdschrift Kindermishandeling

  • April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

    April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)

*

*

* Deze gegevens zijn verplicht. Je mailadres wordt niet getoond.

Reacties van andere lezers

Reageer op dit artikel

Paul Baeten,

manager AMK-Haaglanden.

Paul Baeten,

manager AMK-Haaglanden.

Wil je ook een vraag stellen aan Paul?

Mail je vraag naar de redactie.

 

 

Marga Haagmans,

Inhoudsdeskundige aanpak kindermishandeling en huiselijk geweld bij Augeo Academy The Next Page.

‘Een leerlinge stinkt vaak naar urine, maar haar moeder bagatelliseert het probleem. Wat kan ik doen?’

 

Beste Marga,

 

‘Ik ben leerkracht van groep 3. In mijn groep zit een lief meisje van 6 jaar, dat heel stil is en teruggetrokken. Ze heeft een zusje van 3. Het meisje in mijn groep doet het matig op school, ze is heel vaak te laat op school en ze heeft bijna drie keer per week niets te eten mee voor tussen de middag.

Ik heb nu al een aantal keren andere kinderen uit mijn groep tegen het meisje horen zeggen dat ze niet naast haar willen zitten omdat ze stinkt. Ik heb dus al een gesprek met haar moeder gehad. Ik heb haar verteld dat ik me zorgen maak. Dat haar dochter heel stil en teruggetrokken is in de klas en geen contacten heeft met andere kinderen. De moeder vertelde dat ze, net als haar moeder, nogal op zichzelf is en zei dat het met haar ook goed gekomen is. Ze begrijpt waar ik me zorgen over maak, want zo’n stil kind is toch juist makkelijk in de klas.

 

Ik weet niet meer wat ik kan doen, maar ik blijf me zorgen maken over dit meisje. Heeft u tips voor mij?’

 

Beste leerkracht,

 

Je hebt de eerste belangrijke stap al gezet en bent het gesprek met de moeder aangegaan. Heel goed! Nu vraag je je af wat je volgende stap kan zijn. Nog beter want je blijft je zorgen en dus deze moeder en haar kinderen serieus nemen.

In je eerste gesprek heb je een belangrijke stap gezet en je zorgen uitgesproken. Vaak hebben ouders dan tijd nodig en reageren ze boos of ontkennen ze. Je raakt deze moeder op een gevoelig vlak namelijk haar kind. De moeder ontkent dat er iets aan de hand is en snapt niet waar je je druk om maakt. Misschien is ze onzeker of schaamt ze zich over de situatie. Misschien weet ze te weinig van de ontwikkeling van kinderen en begrijpt ze niet dat dit gedrag zorgelijk is.

 

Mijn advies is deze moeder nog een keer uit te nodigen voor een gesprek omdat je ongerust blijft. Leg je gedachten aan haar voor door bijvoorbeeld te zeggen: ‘U vertelde vorige keer dat u herkent dat ze wat stil is en niet veel met andere kinderen speelt, maar dat u het geen probleem vindt. Klopt dat?’

Stel dat deze moeder inderdaad vindt dat dit geen probleem is. Misschien moet deze moeder wel alles alleen doen thuis en vindt ze het juist fijn en makkelijk dat haar dochter niet veel met andere kinderen speelt en thuis altijd lekker op haar kamertje zit of met haar zusje speelt. Hoe kan ze hier dan last van hebben? Je zou kunnen zeggen ” Ik merk dat jij je geen zorgen maakt over het gebrek aan contacten met andere kinderen, klopt dat? Ik maak me er wel zorgen over, want ik zie dat andere kinderen haar vermijden, omdat ze ruikt naar urine en rook. De andere kinderen willen niet met haar spelen. Ik maak me zorgen dat ze denkt dat ze niet leuk is. Wat vindt u ervan dat ik dit tegen u zeg?”

 

Het zou best kunnen dat haar moeder geen idee had dat het zo op school gaat. En zich realiseert dat haar dochter misschien wel vaak dezelfde kleren aan heeft, omdat zij als moeder teveel andere zorgen heeft. Het meisje vertelt zelf niets thuis. Wat kun je zeggen? “Ik kan me voorstellen dat het veel is wat ik nu vertel. Zoals het nu gaat, gaat het niet goed met uw dochter en met u. Wat zou u graag willen?”

 

Misschien komt deze moeder zelf met adviezen en oplossingen en denkt ze mee, misschien heeft ze ook nog wat meer tijd nodig. Zorg in elk geval dat je met deze moeder in gesprek blijft en blijf aansluiten bij haar situatie.

Maar maak ook afspraken: geef duidelijk aan wanneer je weer een nieuwe afspraak wil hebben en je zult merken dat de meeste ouders, als er écht naar ze geluisterd wordt, het prettig vinden dat er iemand met hun mee wil denken om de situatie thuis te verbeteren. Overigens: op veel scholen is het ook heel gebruikelijk dit soort gesprekken niet alleen te voeren. De meldcode geeft ook aan om je zorgen met een collega te bespreken. Dat kan heel goed de intern begeleider zijn.

 

Marga Haagmans,

 

Wil je ook een vraag stellen aan Marga?

Mail je vraag naar de redactie.

 

 

Jolande Schoonenberg (vertrouwensarts AMK Amsterdam), Paul Baeten (manager AMK Haaglanden) of Marga Haagmans (inhoudsdeskundige Augeo Academy The Next Page). Zij hebben jarenlange ervaring in de aanpak van kindermishandeling en huiselijk geweld.

Worstel je met een dilemma?
Leg je vraag voor aan onze experts.

EXPERTPANEL

  • MENU
  • Taal
  • 10 - 15
  • DELEN

  • AANMELDEN

  • CONTACT

Overzicht edities

Augeo Actueel - Praten met kinderen

AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

Kindermishandeling samen aanpakken

Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

De meldcode aanpassen: kans of risico?

Jaaroverzicht 2015

Pleegzorg: samen in verscheidenheid

De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

Jaaroverzicht

Kinderrechten

Onderwijs

Inzicht in ouderschap

Gezondheidszorg

Kinderopvang

KindCheck juni 2014

TKM gemeenten april 2014

TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

TKM-onderwijs - januari 2014

TKM-Jaaroverzicht 2013

TKM-Huwelijksdwang

TKM-Professionalisering

TKM-Meldcode

TKM-Herstel na trauma

TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

TKM-onderwijs: Communiceren

TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

TKM Armoede februari 2013

Verwaarlozing TKM december 2012

Seksueel misbruik

Special Commissie Samson

TKM special Prinsjesdag 2012

TKM special: verkiezingen 2012

Juni Tijdschrift Kindermishandeling

April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)