• Zoeken in edities
  • Volledig scherm
  • Online scholing
  • Contactinformatie
  • Deel Augeo magazine met vrienden
  • Magazine doorsturen

Augeo magazine - Over veilig opgroeien

Augeo magazine is hét online tijdschrift over veilig opgroeien. Via opiniërende bijdragen, ervaringsverhalen, interviews en columns stimuleren we de discussie over en maatschappelijke betrokkenheid bij kindermishandeling. Uitgever:  Augeo.

Augeo Actueel - Praten met kinderen

Augeo Actueel - Praten met kinderen

  • AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

    AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

  • Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

    Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

  • AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

    AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

  • Kindermishandeling samen aanpakken

    Kindermishandeling samen aanpakken

  • Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

    Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

  • Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

    Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

  • De meldcode aanpassen: kans of risico?

    De meldcode aanpassen: kans of risico?

  • Jaaroverzicht 2015

    Jaaroverzicht 2015

  • Pleegzorg: samen in verscheidenheid

    Pleegzorg: samen in verscheidenheid

  • De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

    De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

  • Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

    Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

  • Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

    Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

  • Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

    Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

  • Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

    Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

  • Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

    Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

  • Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

    Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

  • Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

    Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

  • Jaaroverzicht

    Jaaroverzicht

  • Kinderrechten

    Kinderrechten

  • Onderwijs

    Onderwijs

  • Inzicht in ouderschap

    Inzicht in ouderschap

  • Gezondheidszorg

    Gezondheidszorg

  • Kinderopvang

    Kinderopvang

  • KindCheck juni 2014

    KindCheck juni 2014

  • TKM gemeenten april 2014

    TKM gemeenten april 2014

  • TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

    TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

  • TKM-onderwijs - januari 2014

    TKM-onderwijs - januari 2014

  • TKM-Jaaroverzicht 2013

    TKM-Jaaroverzicht 2013

  • TKM-Huwelijksdwang

    TKM-Huwelijksdwang

  • TKM-Professionalisering

    TKM-Professionalisering

  • TKM-Meldcode

    TKM-Meldcode

  • TKM-Herstel na trauma

    TKM-Herstel na trauma

  • TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

    TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

  • TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

    TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

  • TKM-onderwijs: Communiceren

    TKM-onderwijs: Communiceren

  • TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

    TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

  • TKM Armoede februari 2013

    TKM Armoede februari 2013

  • Verwaarlozing TKM december 2012

    Verwaarlozing TKM december 2012

  • Seksueel misbruik

    Seksueel misbruik

  • Special Commissie Samson

    Special Commissie Samson

  • TKM special Prinsjesdag 2012

    TKM special Prinsjesdag 2012

  • TKM special: verkiezingen 2012

    TKM special: verkiezingen 2012

  • Juni Tijdschrift Kindermishandeling

    Juni Tijdschrift Kindermishandeling

  • April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

    April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)

*

*

* Deze gegevens zijn verplicht. Je mailadres wordt niet getoond.

Reacties van andere lezers

Reageer op dit artikel

Lees hier ook ‘9 punten over seksueel grensoverschrijdend gedrag’ in deze editie van Tijdschrift Kindermishandeling.

Tussen de billen geprikt met een speelgoedvorkje

Dagelijks word ik gevraagd om deskundig advies. Ik ben coördinator bij het Kinder- en Jeugdtraumacentrum (KJTC) in Haarlem. We bieden hulp aan getraumatiseerde kinderen, jongeren en belangrijke mensen in hun omgeving. Ook ondersteunen we instellingen, zoals scholen, die te maken hebben getraumatiseerde kinderen.

 

Laatst nog werd ik gebeld door een medewerker van Bureau Jeugdzorg. 'Wij willen graag uw advies. We hebben het overlegd in ons team, maar we kwamen er niet uit. Het zit zo... er is een melding gedaan bij het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling omdat een meisje van 5 bij een klasgenootje een speelgoedvorkje in de billen gestopt had. Nu willen we graag weten of dat gedrag een probleem is?'

 

Het hoeft geen signaal te zijn

Ik ben blij dat deze medewerker belt, want er zijn genoeg mensen die zulk gedrag ‘ontdekken’ noemen. En dat is het in dit geval niet. Het klasgenootje moest zelfs gehecht worden. Tegelijk: het feit dat een kind iets seksueel doet, hoeft geen signaal te zijn dat een kind misbruikt wordt. Maar het is vaak wel de angst die volwassenen er bij hebben.

 

Kinderen en seksueel gedrag: het is een moeilijke combinatie. Zodra er over seks en kinderen gesproken wordt, lijken mensen hun gezond verstand uit te schakelen. Er rust een taboe op. In de maatschappij wordt er weinig over gepraat. Je hoort ook zelden volwassenen spreken over wat zij vroeger deden aan seksspelletjes. Terwijl het bij de seksuele ontwikkeling van kinderen hoort; het gaat om het ontdekken van het lichaam, om gezonde nieuwsgierigheid, en als het goed is, is het spannend en leuk.

 

Je moet wel aandacht besteden aan het gedrag. Als een kind in een spelletje grenzen overgaat en niet stopt wanneer het een ander kind pijn doet, is dat een signaal. Ook dat hoeft niet direct op misbruik te duiden. Het kan meerdere oorzaken hebben. Bijvoorbeeld een kind dat opgroeit in chaos. Onvoldoende leert wat grenzen zijn en slecht zijn gevoelens kan reguleren.

 

Naspelen

Of een kind speelt na wat het gezien heeft. Het was bij een vriendje op bezoek en zag een ouder porno kijken. De gezichtsuitdrukking van mensen die een orgasme krijgen, kan voor kinderen erg beangstigend zijn. Het kind vond het eng en speelt het na met een ander kind. Dat is schadelijk, maar van een andere orde dan stelselmatig seksueel misbruik. Maar het gedrag heeft wel aandacht nodig!

 

Ouders betrekken

Wat doe je dan als leerkracht? Stel je eens voor dat het je eigen kind betreft? Dan ben je toch ook blij dat je dit van een leerkracht hoort! Dan kun je tenminste met de ouders van het vriendje gaan praten, of je kind er niet meer laten spelen. Ga altijd met ouders in gesprek, adviseer ik dan ook en volgens de meldcode moet dit ook.

 

Laat signalen niet opstapelen, wacht niet omdat je denkt dat je het zeker moet weten. Bijvoorbeeld: 'Je kind viel tijdens de les bijna in slaap. Was er gisteravond iets bijzonders?’ Als je dan gekke antwoorden krijgt, bespreek je het in je team en kun je in een volgend gesprek met de ouder aangeven dat je je als school zorgen maakt en je vermoeden melden bij het AMK. Als je signalen laat opstapelen, wordt een ouder pas laat betrokken en kan hij defensief reageren. Terwijl er misschien iets speelt, waar een ouder eigenlijk best wel hulp bij zou willen.

 

Gezonde boodschap

Seksuele ontwikkeling zou meer besproken mogen worden in de klas. Normaler mogen zijn. Net zoals gezond eten, hoort ook een gezonde seksuele ontwikkeling er ook bij. Wat hoort bij ouders en wat bij de school, is dan een logische vraag. Je zorgt als leerkracht immers ook niet voor het eten, maar zegt wel dat een kind goed moet eten.

 

Het gaat mij om de 'gezonde boodschap'. Ieder kind speelt wel eens doktertje. De boodschap is dan: dat doe je alleen met kinderen die dat ook willen. En: je stopt geen kralen in je neus of oren, dus ook niet in andere plekken, zoals een vagina of anus. Maar ook: je lijf kan prettig zijn, dat mag je ontdekken. En: je lijf is van jou, daar mag niemand zomaar aankomen.

 

Therapie en begeleiding

En het 5-jarig meisje? Ze is in therapie geweest en haar ouders hebben ouderbegeleiding gehad. Ze hebben als gezin geleerd hoe om te gaan met bloot, knuffelen, aanraken, je lijf, verzorging, seksuele ontwikkeling en meer algemene zaken. Soms apart en soms ouders en kinderen (met nog een broertje) samen. Het gaat goed met ze.

 

‘Is dat nou een
probleem of niet?’

COLUMN

Margreet Visser

FOTO: JERIEN POORTVLIET

‘Seksuele ontwikkeling zou meer besproken mogen worden in de klas’

  • MENU
  • Taal
  • 9 - 15
  • DELEN

  • AANMELDEN

  • CONTACT

Overzicht edities

Augeo Actueel - Praten met kinderen

AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

Kindermishandeling samen aanpakken

Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

De meldcode aanpassen: kans of risico?

Jaaroverzicht 2015

Pleegzorg: samen in verscheidenheid

De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

Jaaroverzicht

Kinderrechten

Onderwijs

Inzicht in ouderschap

Gezondheidszorg

Kinderopvang

KindCheck juni 2014

TKM gemeenten april 2014

TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

TKM-onderwijs - januari 2014

TKM-Jaaroverzicht 2013

TKM-Huwelijksdwang

TKM-Professionalisering

TKM-Meldcode

TKM-Herstel na trauma

TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

TKM-onderwijs: Communiceren

TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

TKM Armoede februari 2013

Verwaarlozing TKM december 2012

Seksueel misbruik

Special Commissie Samson

TKM special Prinsjesdag 2012

TKM special: verkiezingen 2012

Juni Tijdschrift Kindermishandeling

April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)