• Zoeken in edities
  • Volledig scherm
  • Online scholing
  • Contactinformatie
  • Deel Augeo magazine met vrienden
  • Magazine doorsturen

Augeo magazine - Over veilig opgroeien

Augeo magazine is hét online tijdschrift over veilig opgroeien. Via opiniërende bijdragen, ervaringsverhalen, interviews en columns stimuleren we de discussie over en maatschappelijke betrokkenheid bij kindermishandeling. Uitgever:  Augeo.

Augeo Actueel - Praten met kinderen

Augeo Actueel - Praten met kinderen

  • AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

    AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

  • Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

    Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

  • AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

    AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

  • Kindermishandeling samen aanpakken

    Kindermishandeling samen aanpakken

  • Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

    Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

  • Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

    Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

  • De meldcode aanpassen: kans of risico?

    De meldcode aanpassen: kans of risico?

  • Jaaroverzicht 2015

    Jaaroverzicht 2015

  • Pleegzorg: samen in verscheidenheid

    Pleegzorg: samen in verscheidenheid

  • De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

    De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

  • Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

    Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

  • Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

    Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

  • Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

    Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

  • Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

    Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

  • Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

    Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

  • Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

    Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

  • Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

    Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

  • Jaaroverzicht

    Jaaroverzicht

  • Kinderrechten

    Kinderrechten

  • Onderwijs

    Onderwijs

  • Inzicht in ouderschap

    Inzicht in ouderschap

  • Gezondheidszorg

    Gezondheidszorg

  • Kinderopvang

    Kinderopvang

  • KindCheck juni 2014

    KindCheck juni 2014

  • TKM gemeenten april 2014

    TKM gemeenten april 2014

  • TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

    TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

  • TKM-onderwijs - januari 2014

    TKM-onderwijs - januari 2014

  • TKM-Jaaroverzicht 2013

    TKM-Jaaroverzicht 2013

  • TKM-Huwelijksdwang

    TKM-Huwelijksdwang

  • TKM-Professionalisering

    TKM-Professionalisering

  • TKM-Meldcode

    TKM-Meldcode

  • TKM-Herstel na trauma

    TKM-Herstel na trauma

  • TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

    TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

  • TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

    TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

  • TKM-onderwijs: Communiceren

    TKM-onderwijs: Communiceren

  • TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

    TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

  • TKM Armoede februari 2013

    TKM Armoede februari 2013

  • Verwaarlozing TKM december 2012

    Verwaarlozing TKM december 2012

  • Seksueel misbruik

    Seksueel misbruik

  • Special Commissie Samson

    Special Commissie Samson

  • TKM special Prinsjesdag 2012

    TKM special Prinsjesdag 2012

  • TKM special: verkiezingen 2012

    TKM special: verkiezingen 2012

  • Juni Tijdschrift Kindermishandeling

    Juni Tijdschrift Kindermishandeling

  • April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

    April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)

In de meeste meldcodes kindermishandeling vormt de positie van kinderen een klein en onderbelicht onderdeel. Augeo Actueel legde ze naast elkaar. Daaruit blijkt dat aandacht voor de positie van kinderen er gedurende het hele proces bekaaid vanaf komt. Een kindgesprek wordt meestal alleen in de derde stap van de meldcode genoemd en kinderrechten op informatie, participatie en herstelgerichte ondersteuning komen nauwelijks aan bod. Daarnaast werkt het abstracte taalgebruik versluierend: cliënten, betrokkenen, deelnemers, patiënt-en-zijn-naasten en zorgvragers kunnen zowel ouders als kinderen aanduiden.

 

Basismodel meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling (2013), 38 pagina’s

In dit document zijn 25 zinnen te interpreteren als een gesprek met het kind. Genoemd wordt: cliënt, soms kind. Gespreksvoering met het kind wordt genoemd in stappen 1, 3 en 5. Daarbij is er sprake van cliënt, soms kind. Er zijn geen richtlijnen ten aanzien van het recht op informatie van het kind (volgens art. 17 van de VN-Kinderrechten). Cliënten hebben volgens stap 5 vanaf hun twaalfde jaar recht op participatie in besluitvorming (volgens art. 12 van de VN-Kinderrechten). Er zijn geen richtlijnen ten aanzien van herstelgerichte zorg voor het kind (volgens art. 39 van de VN-Kinderrechten). Er worden geen tips gegeven voor goed communiceren met kinderen.

 

Brancheorganisatie Kinderopvang (2013), 41 pagina’s

In dit document zijn 9 zinnen te interpreteren als een gesprek met het kind. Genoemd wordt: kind. Gespreksvoering met het kind wordt genoemd in stap 3. Er zijn geen richtlijnen ten aanzien van het recht op informatie van het kind (volgens artikel 17 van de VN-Kinderrechten). Er zijn geen richtlijnen ten aanzien van participatie van het kind in besluitvorming (volgens art. 12 van de VN-Kinderrechten). Er zijn geen richtlijnen ten aanzien van herstelgerichte zorg voor het kind (volgens art. 39 van de VN-Kinderrechten). Er worden geen tips gegeven voor goed communiceren met kinderen.

 

GGZ (2012), 31 pagina’s

In dit document zijn 3 zinnen te interpreteren als een gesprek met het kind. Genoemd wordt: ‘kindcheck/patiënt/betrokkenen’. Gespreksvoering met het kind wordt niet genoemd. Er zijn geen richtlijnen ten aanzien van het recht op informatie van het kind (volgens artikel 17 van de VN-Kinderrechten). Er zijn geen richtlijnen ten aanzien van participatie van het kind in besluitvorming (volgens art. 12 van de VN-Kinderrechten). Er zijn geen richtlijnen ten aanzien van herstelgerichte zorg voor het kind (volgens art. 39 van de VN-Kinderrechten). Er worden geen tips gegeven voor goed communiceren met kinderen.

 

Veilig Thuis (2014): 47 pagina’s

In dit document zijn 50 zinnen te interpreteren als een gesprek met het kind. Genoemd wordt: ‘hulpvrager’, ‘betrokkene’ (soms ‘kind’). Gespreksvoering met het kind wordt genoemd in de stappen 3 en 5. Daarbij is er sprake van ‘hulpvrager’, ‘betrokkene’ (soms ‘kind’). Er zijn richtlijnen ten aanzien van het recht op informatie van het kind (volgens artikel 17 van de VN-Kinderrechten). Er zijn richtlijnen ten aanzien van participatie van het kind in besluitvorming (volgens art. 12 van de VN-Kinderrechten). Er zijn geen richtlijnen ten aanzien van herstelgerichte zorg voor het kind (volgens art. 39 van de VN-Kinderrechten). Er worden tips gegeven voor goed communiceren met kinderen.

 

Basisonderwijs (NJI 2015), 10 pagina’s

In dit document zijn 27 zinnen te interpreteren als een gesprek met het kind. Genoemd wordt: ‘kind’ en ‘leerling’. Gespreksvoering met het kind wordt niet genoemd. Er zijn geen richtlijnen ten aanzien van het recht op informatie van het kind (volgens artikel 17 van de VN-Kinderrechten). Er zijn geen richtlijnen ten aanzien van participatie van het kind in besluitvorming (volgens art. 12 van de VN-Kinderrechten). Er zijn geen richtlijnen ten aanzien van herstelgerichte zorg voor het kind (volgens art. 39 van de VN-Kinderrechten). Er worden geen tips gegeven voor goed communiceren met kinderen.

 

Zorgteam Voortgezet Onderwijs (NJI 2011), 8 pagina’s

In dit document zijn 8 zinnen te interpreteren als een gesprek met het kind. Genoemd wordt: ‘leerling’. Gespreksvoering met het kind wordt genoemd in de stappen 1, 2, 3, 4, 5. Er zijn geen richtlijnen ten aanzien van het recht op informatie van het kind (volgens artikel 17 van de VN-Kinderrechten). Er zijn geen richtlijnen ten aanzien van participatie van het kind in besluitvorming (volgens art. 12 van de VN-Kinderrechten). Er zijn geen richtlijnen ten aanzien van herstelgerichte zorg voor het kind (volgens art. 39 van de VN-Kinderrechten). Er worden geen tips gegeven voor goed communiceren met kinderen.

 

Ambtsinstructie ambtenaar leerplicht en RMC (2013), 3 pagina’s

In dit document zijn 6 zinnen te interpreteren als een gesprek met het kind. Genoemd wordt: ‘leerling’. Gespreksvoering met het kind wordt genoemd in de stappen 1, 3, 5. Er zijn geen richtlijnen ten aanzien van het recht op informatie van het kind (volgens artikel 17 van de VN-Kinderrechten). Er zijn geen richtlijnen ten aanzien van participatie van het kind in besluitvorming (volgens art. 12 van de VN-Kinderrechten). Er zijn geen richtlijnen ten aanzien van herstelgerichte zorg voor het kind (volgens art. 39 van de VN-Kinderrechten). Er worden geen tips gegeven voor goed communiceren met kinderen.

 

Artsen KNMG (2015), 104 pagina’s

In dit document zijn 128 zinnen te interpreteren als een gesprek met het kind. Genoemd wordt: ‘betrokkene’ en ‘kind’. Gespreksvoering met het kind wordt genoemd in de stappen 3 en 5. Daarbij is er sprake van ‘betrokkene’ en ‘kind’. Er zijn richtlijnen ten aanzien van het recht op informatie van het kind (volgens artikel 17 van de VN-Kinderrechten). Er zijn geen richtlijnen ten aanzien van participatie van het kind in besluitvorming (volgens art. 12 van de VN-Kinderrechten). Er zijn geen richtlijnen ten aanzien van herstelgerichte zorg voor het kind (volgens art. 39 van de VN-Kinderrechten). Er worden tips gegeven voor goed communiceren met kinderen.

 

JGZ (2016), 45 pagina’s

In dit document zijn 80 zinnen te interpreteren als een gesprek met het kind. Genoemd word: ‘jeugdige’. Gespreksvoering is hier niet van toepassing. Er zijn richtlijnen ten aanzien van het recht op informatie van het kind (volgens artikel 17 van de VN-Kinderrechten). Er zijn richtlijnen ten aanzien van participatie van het kind in besluitvorming (volgens art. 12 van de VN-Kinderrechten). Er zijn richtlijnen ten aanzien van herstelgerichte zorg voor het kind (volgens art. 39 van de VN-Kinderrechten). Er worden tips gegeven voor goed communiceren met kinderen.

 

Huisartsen LESA (2016), 26 pagina’s

In dit document zijn 15 zinnen te interpreteren als een gesprek met het kind. Genoemd wordt: ‘cliënt’. Gespreksvoering met het kind wordt genoemd in stap 3. Daarbij is er sprake van ‘zorgvrager’ (soms ‘kind’). Er zijn geen richtlijnen ten aanzien van het recht op informatie van het kind (volgens artikel 17 van de VN-Kinderrechten). Er zijn geen richtlijnen ten aanzien van participatie van het kind in besluitvorming (volgens art. 12 van de VN-Kinderrechten). Er zijn geen richtlijnen ten aanzien van herstelgerichte zorg voor het kind (volgens art. 39 van de VN-Kinderrechten). Er worden geen tips gegeven voor goed communiceren met kinderen.

 

Verpleegkundigen en verzorgenden (2015), 44 pagina’s

In dit document zijn 40 zinnen te interpreteren als een gesprek met het kind. Genoemd wordt: ‘zorgvrager’. Gespreksvoering met het kind wordt genoemd in de stappen 3 en 5. Daarbij is er sprake van ‘patiënt’ (soms ‘kind’). Er zijn richtlijnen ten aanzien van het recht op informatie van het kind (volgens artikel 17 van de VN-Kinderrechten). Er zijn geen richtlijnen ten aanzien van participatie van het kind in besluitvorming (volgens art. 12 van de VN-Kinderrechten). Er zijn geen richtlijnen ten aanzien van herstelgerichte zorg voor het kind (volgens art. 39 van de VN-Kinderrechten). Er worden geen tips gegeven voor goed communiceren met kinderen.

 

Tandartsen KNMT (2015), 36 pagina’s

In dit document zijn 32 zinnen te interpreteren als een gesprek met het kind. Genoemd wordt: ‘patiënt’. Gespreksvoering met het kind wordt genoemd in de stappen 1, 2, 3, 4 en 5. Er zijn richtlijnen ten aanzien van het recht op informatie van het kind (volgens artikel 17 van de VN-Kinderrechten). Er zijn geen richtlijnen ten aanzien van participatie van het kind in besluitvorming (volgens art. 12 van de VN-Kinderrechten). Er zijn geen richtlijnen ten aanzien van herstelgerichte zorg voor het kind (volgens art. 39 van de VN-Kinderrechten). Er worden geen tips gegeven voor goed communiceren met kinderen.

 

Jeugdhulp en jeugdbescherming (2016), 124 pagina’s

In dit document zijn 165 zinnen te interpreteren als een gesprek met het kind. Genoemd wordt: ‘jeugdige’. Gespreksvoering met het kind wordt genoemd in stap 3. Daarbij is er sprake van ‘(jonge) cliënt’. Er zijn richtlijnen ten aanzien van het recht op informatie van het kind (volgens artikel 17 van de VN-Kinderrechten). Er zijn richtlijnen ten aanzien van participatie van het kind in besluitvorming (volgens art. 12 van de VN-Kinderrechten). Er zijn richtlijnen ten aanzien van herstelgerichte zorg voor het kind (volgens art. 39 van de VN-Kinderrechten). Er worden tips gegeven voor goed communiceren met kinderen.

 

Maatschappelijk werk NVMW (2014), 36 pagina’s

In dit document zijn 32 zinnen te interpreteren als een gesprek met het kind. Genoemd wordt: ‘cliënten’. Gespreksvoering met het kind wordt genoemd in de stappen 1, 3 en 5. Daarbij is er sprake van ‘cliënt’, soms ‘kind’. Er zijn geen richtlijnen ten aanzien van het recht op informatie van het kind (volgens artikel 17 van de VN-Kinderrechten). Er zijn geen richtlijnen ten aanzien van participatie van het kind in besluitvorming (volgens art. 12 van de VN-Kinderrechten). Er zijn geen richtlijnen ten aanzien van herstelgerichte zorg voor het kind (volgens art. 39 van de VN-Kinderrechten). Er worden geen tips gegeven voor goed communiceren met kinderen.

 

Vrouwenopvang (z.j.), 8 pagina’s

In dit document zijn 8 zinnen te interpreteren als een gesprek met het kind. Genoemd wordt: ‘cliënt’, ‘kind’ en ‘jongere’. Gespreksvoering met het kind wordt genoemd in stap 3. Daarbij is er sprake van ‘cliënt’, ‘kind’ en ‘jongere’. Er zijn richtlijnen ten aanzien van het recht op informatie van het kind (volgens artikel 17 van de VN-Kinderrechten). Er zijn geen richtlijnen ten aanzien van participatie van het kind in besluitvorming (volgens art. 12 van de VN-Kinderrechten). Er zijn geen richtlijnen ten aanzien van herstelgerichte zorg voor het kind (volgens art. 39 van de VN-Kinderrechten). Er worden geen tips gegeven voor goed communiceren met kinderen.

 

 

Wat zeggen meldcodes over gespreksvoering met kinderen?

AUGEO ACTUEEL - GEHOORD WORDEN IS RECHT ÉN NOODZAAK

DOWNLOAD PDF

OVERZICHT

REACTIES

BASISMODEL MELDCODE HUISELIJK GEWELD EN KINDERMISHANDELING

 

‘Ook als een cliënt nog jong is, is het van belang dat de beroepskracht het gesprek met hem aangaat, tenzij dat vanwege zijn jeugdige leeftijd echt niet mogelijk of te belastend voor hem is. De beroepskracht beoordeelt zelf of een gesprek zinvol en mogelijk is, zo nodig in overleg met een collega of met het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling. NB: Het kan van belang zijn om een kind even alleen te spreken, zonder dat zijn ouders daarbij aanwezig zijn zodat het kind zich vrij kan uiten. De beroepskracht hanteert hiervoor de regels die in zijn eigen sector van toepassing zijn.’

BRANCHEORGANISATIE KINDEROPVANG

 

‘Gesprek voeren met de ouder (en indien mogelijk met het kind). (...) Indien besloten wordt om ook met het kind zelf te spreken, is het van belang dat het kind zich veilig genoeg voelt om het gesprek te voeren. Maak hierbij de afweging of het in het belang van het kind zelf is om dit gesprek te voeren. Hierover kan ook advies worden gevraagd aan het SHG of AMK. (...) Belangrijk is ook dat het kind niet wordt ondervraagd, maar dat het kind met name de ruimte wordt gegeven om zijn verhaal te vertellen.’

 

GGZ NEDERLAND

 

Alleen kindcheck.

VEILIG THUIS

 

‘Het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind geeft kinderen niet alleen recht op bescherming tegen mishandeling en verwaarlozing, het geeft hen ook het recht om hun eigen mening te geven over alle zaken die het kind aangaan. Om recht te doen aan kinderen en om hun veiligheid te kunnen waarborgen is hun betrokkenheid van essentieel belang. Daarom geldt voor alle bij het onderzoek betrokken kinderen dat zij: tenminste worden gezien; worden gesproken, in ieder geval wanneer zij 6 jaar of ouder zijn; het recht hebben op een individueel gesprek. (...) Het recht hebben, wanneer zij 12 jaar of ouder zijn, om deel te nemen aan gesprekken met hun ouders of verzorgers en het bij het gezin betrokken netwerk, wanneer plannen en afspraken worden gemaakt over het tot stand brengen van duurzame veiligheid en over herstel van de ontwikkelingskansen voor het kind.’

BASISONDERWIJS

 

‘In de Meldcode is sprake van het ‘gesprek met de cliënt’. In het primair onderwijs gaat het hier, naast het kind, ook altijd om de ouders.’

ZORGTEAM VOORTGEZET ONDERWIJS

 

‘Gesprek met leerling en/of ouders’ (en na stap 5: ‘terugkoppeling naar leerling (ouders) en signaleerder’).

 

Vervolg op volgende pagina >

In de meeste meldcodes kindermishandeling vormt de positie van kinderen een klein en onderbelicht onderdeel. Augeo Actueel legde ze naast elkaar. Daaruit blijkt dat aandacht voor de positie van kinderen er gedurende het hele proces bekaaid vanaf komt. Een kindgesprek wordt meestal alleen in de derde stap van de meldcode genoemd en kinderrechten op informatie, participatie en herstelgerichte ondersteuning komen nauwelijks aan bod. Daarnaast werkt het abstracte taalgebruik versluierend: cliënten, betrokkenen, deelnemers, patiënt-en-zijn-naasten en zorgvragers kunnen zowel ouders als kinderen aanduiden.

WAT ZEGGEN MELDCODES OVER GESPREKSVOERING MET KINDEREN?

IN BEELD

  • MENU
  • Taal
  • 4 - 11
  • DELEN

  • AANMELDEN

  • CONTACT

Overzicht edities

Augeo Actueel - Praten met kinderen

AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

Kindermishandeling samen aanpakken

Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

De meldcode aanpassen: kans of risico?

Jaaroverzicht 2015

Pleegzorg: samen in verscheidenheid

De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

Jaaroverzicht

Kinderrechten

Onderwijs

Inzicht in ouderschap

Gezondheidszorg

Kinderopvang

KindCheck juni 2014

TKM gemeenten april 2014

TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

TKM-onderwijs - januari 2014

TKM-Jaaroverzicht 2013

TKM-Huwelijksdwang

TKM-Professionalisering

TKM-Meldcode

TKM-Herstel na trauma

TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

TKM-onderwijs: Communiceren

TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

TKM Armoede februari 2013

Verwaarlozing TKM december 2012

Seksueel misbruik

Special Commissie Samson

TKM special Prinsjesdag 2012

TKM special: verkiezingen 2012

Juni Tijdschrift Kindermishandeling

April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)