• Zoeken in edities
  • Volledig scherm
  • Online scholing
  • Contactinformatie
  • Deel Augeo magazine met vrienden
  • Magazine doorsturen

Augeo magazine - Over veilig opgroeien

Augeo magazine is hét online tijdschrift over veilig opgroeien. Via opiniërende bijdragen, ervaringsverhalen, interviews en columns stimuleren we de discussie over en maatschappelijke betrokkenheid bij kindermishandeling. Uitgever:  Augeo.

Augeo Actueel - Praten met kinderen

Augeo Actueel - Praten met kinderen

  • AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

    AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

  • Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

    Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

  • AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

    AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

  • Kindermishandeling samen aanpakken

    Kindermishandeling samen aanpakken

  • Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

    Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

  • Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

    Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

  • De meldcode aanpassen: kans of risico?

    De meldcode aanpassen: kans of risico?

  • Jaaroverzicht 2015

    Jaaroverzicht 2015

  • Pleegzorg: samen in verscheidenheid

    Pleegzorg: samen in verscheidenheid

  • De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

    De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

  • Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

    Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

  • Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

    Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

  • Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

    Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

  • Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

    Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

  • Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

    Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

  • Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

    Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

  • Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

    Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

  • Jaaroverzicht

    Jaaroverzicht

  • Kinderrechten

    Kinderrechten

  • Onderwijs

    Onderwijs

  • Inzicht in ouderschap

    Inzicht in ouderschap

  • Gezondheidszorg

    Gezondheidszorg

  • Kinderopvang

    Kinderopvang

  • KindCheck juni 2014

    KindCheck juni 2014

  • TKM gemeenten april 2014

    TKM gemeenten april 2014

  • TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

    TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

  • TKM-onderwijs - januari 2014

    TKM-onderwijs - januari 2014

  • TKM-Jaaroverzicht 2013

    TKM-Jaaroverzicht 2013

  • TKM-Huwelijksdwang

    TKM-Huwelijksdwang

  • TKM-Professionalisering

    TKM-Professionalisering

  • TKM-Meldcode

    TKM-Meldcode

  • TKM-Herstel na trauma

    TKM-Herstel na trauma

  • TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

    TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

  • TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

    TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

  • TKM-onderwijs: Communiceren

    TKM-onderwijs: Communiceren

  • TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

    TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

  • TKM Armoede februari 2013

    TKM Armoede februari 2013

  • Verwaarlozing TKM december 2012

    Verwaarlozing TKM december 2012

  • Seksueel misbruik

    Seksueel misbruik

  • Special Commissie Samson

    Special Commissie Samson

  • TKM special Prinsjesdag 2012

    TKM special Prinsjesdag 2012

  • TKM special: verkiezingen 2012

    TKM special: verkiezingen 2012

  • Juni Tijdschrift Kindermishandeling

    Juni Tijdschrift Kindermishandeling

  • April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

    April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)

COLUMN JONGERENTASKFORCE

Praten met kinderen. Het zijn maar drie woorden en ze klinken zo eenvoudig. Maar praten met kinderen die onveilig opgroeien, blijkt in de praktijk lastig te zijn. Dat werd onlangs, tijdens een overleg in de Tweede Kamer, opnieuw duidelijk. Diverse partijen, waaronder de Jongerentaskforce, benoemden toen waar het aan schort en hoe belangrijk het is om wél met kinderen in gesprek te gaan. Er werd een officiële motie aangenomen om praten met kinderen verder uit te werken in de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling.

 

Waarom is praten met kinderen zo moeilijk? Dat is een vraag waarop, zoals dat gaat, meerdere antwoorden te geven zijn. Vanuit het Kinderrechtenverdrag is het glashelder: een kind heeft recht op informatie, op vrijheid van meningsuiting, op bescherming tegen kindermishandeling en op goede zorg wanneer het van dat laatste toch slachtoffer is geworden. Deze rechten gelden altijd, voor ieder kind in Nederland. Wanneer er een vermoeden bestaat dat een kind zich in een onveilige situatie bevindt, worden deze kinderrechten éxtra relevant. Als kind wil je namelijk weten wat er aan de hand is, wie er onderzoek komt doen, wat dat eigenlijk betekent en, vooral ook, wat jouw positie daarin is. En je wilt vertellen wat jouw kant van het verhaal is.

Zonder ook maar één hardwerkende en goedbedoelende professional tegen het zere been te willen schoppen: dit gaat nog lang niet altijd goed. Dat was een belangrijke reden om in 2013 de Jongerentaskforce ‘Aanpak van geweld tegen kinderen’ op te richten. Sindsdien is er veel gebeurd: we noemen de invoering van de Meldcode en de oprichting van Veilig Thuis, maar ook het noodlottig overlijden van diverse kinderen met pijnlijke Inspectieonderzoeken daarop volgend, en de publicatie van diverse grote onderzoeken naar de kwaliteit van hulpverlening en de gespreksvoering met kinderen.

Wat opvalt in vrijwel alle inspectieonderzoeken naar na mishandeling overleden kinderen, over wie vaak al langer zorgen bleken te bestaan over hun veiligheid, is dat meestal niet of nauwelijks met deze kinderen is gesproken. Er is wel gepraat met de ouders en met alle betrokken professionals, maar niet met het kind. Terwijl dat toch degene is voor wiens belang iedereen opkomt, of in elk geval zou moeten opkomen. Ook in minder extreme omstandigheden of in situaties waarbij het na inspanningen, uit welke hoek dan ook, is gelukt om de veiligheid voor een kind te verbeteren, geven kinderen en jongeren vaak hetzelfde aan: dat er niet of nauwelijks met hen is gesproken. Het gevoel dat veel kinderen en jongeren eraan overhouden is: niet belangrijk te zijn.

 

Op basis van alle gesprekken met kinderen, jongeren en volwassenen die wij als Jongerentaskforce hebben gevoerd, en op basis van onderzoeken die wij hebben gelezen of zelf hebben uitgevoerd, denken wij dat dit voor een belangrijk deel te maken heeft met een op het eerste gezicht simpele observatie: de betrokkenheid van kinderen komt er nogal bekaaid vanaf in de Meldcode en handelingsprotocollen. In de Meldcode staat bijvoorbeeld wel genoemd dat er een ‘gesprek met cliënt’ dient plaats te vinden, maar dit lijkt vaak te worden vertaald als ‘alleen met de ouder(s)’. En hoe, waar en wanneer het gesprek plaats dient te vinden, wordt evenmin duidelijk. In het handelingsprotocol van Veilig Thuis staat bijvoorbeeld wel vanaf welke leeftijd met kinderen zou moeten worden gesproken, maar niet hoe, wanneer en door wie.

Wij doen een oproep aan het veld. Laten we vanaf nu met alle kinderen in gesprek gaan en niet denken dat collega’s het wel doen. Wacht niet op de volgende stappen van de staatssecretaris, maar ga alvast zelf aan de slag. Uit deze Augeo Actueel blijkt dat we onze zaken in Nederland waar het gaat om praten met kinderen nog onvoldoende op orde hebben. Hopelijk inspireert deze editie u om hier verandering in aan te brengen.

 

We hopen dat dit ertoe leidt dat kinderen horen wat hun rechten zijn, dat zij mee mogen denken over beslissingen die hen aangaan, dat ze voorlichting en begeleiding krijgen om hun situatie beter te begrijpen, dat ze mee mogen praten over de zorg die zij krijgen en dat Veilig Thuis, ook een tijdje na afronding van het onderzoek, nog eens aan het kind vraagt of het nog steeds goed gaat thuis. Hier is nog een wereld te winnen. Zoals kinderen en jongeren die wij regelmatig spreken, zeggen: ‘Ga met ons in gesprek. Vraag het ons gewoon, wij hebben ook een mening.’

 

De Jongerentaskforce

Amber Visser, Angelique Balatbat, Fahimi Elmi, Floris Durville, Gabriël Gomes Barros, Gwen van der Schaaf, Melanie Rietveld, Marly van Oirschot, Naima Dhawtal, Nineke Wilts, Tim Jansen, Tim Mulder, Yael van Praag, Ziagul Hossein.

 

AUGEO ACTUEEL - GEHOORD WORDEN IS RECHT ÉN NOODZAAK

DOWNLOAD PDF

OVERZICHT

REACTIES

REAGEER OP DIT ARTIKEL

MOTIE PRATEN MET KINDEREN

D’66 heeft samen met de SP in oktober een motie ingediend, gericht aan staatssecretaris Martin van Rijn. Deze heeft als doel de politiek zover te krijgen dat bij geplande wetsaanpassing van de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling, áltijd wordt gevraagd het kinderrechtelijk kader en gespreksvoering met kinderen verbeterd op te nemen. Dit moet worden uitgewerkt in alle meldcodes kindermishandeling en de daarmee samenhangende protocollen en standaarden, van alle bij kindermishandeling betrokken beroepsgroepen, zoals onderwijs, politie, jeugdgezondheidszorg en jeugdzorg. Daarnaast vraagt de motie om in alle plannen van de Rijksoverheid die de aanpak van kindermishandeling betreffen, concrete doelstellingen, maatregelen en financiering op te nemen om goed te kunnen praten met mishandelde kinderen. Hierdoor kunnen kinderrechten op informatie, participatie en herstelgerichte zorg beter worden uitgevoerd.

FOTO’S: TINEKE GIESBERS

‘Laten we vanaf nu met alle kinderen in gesprek gaan en niet denken dat collega’s het wel doen’

MOTIE PRATEN MET KINDEREN

COLUMN

De Jongerentaskforce

‘Vraag het gewoon,
wij hebben ook een mening’

Praten met kinderen. Het zijn maar drie woorden en ze klinken zo eenvoudig. Maar praten met kinderen die onveilig opgroeien, blijkt in de praktijk lastig te zijn. Dat werd onlangs, tijdens een overleg in de Tweede Kamer, opnieuw duidelijk. Diverse partijen, waaronder de Jongerentaskforce, benoemden toen waar het aan schort en hoe belangrijk het is om wél met kinderen in gesprek te gaan. Er werd een officiële motie aangenomen om praten met kinderen verder uit te werken in de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling.

 

Waarom is praten met kinderen zo moeilijk? Dat is een vraag waarop, zoals dat gaat, meerdere antwoorden te geven zijn. Vanuit het Kinderrechtenverdrag is het glashelder: een kind heeft recht op informatie, op vrijheid van meningsuiting, op bescherming tegen kindermishandeling en op goede zorg wanneer het van dat laatste toch slachtoffer is geworden. Deze rechten gelden altijd, voor ieder kind in Nederland. Wanneer er een vermoeden bestaat dat een kind zich in een onveilige situatie bevindt, worden deze kinderrechten éxtra relevant. Als kind wil je namelijk weten wat er aan de hand is, wie er onderzoek komt doen, wat dat eigenlijk betekent en, vooral ook, wat jouw positie daarin is. En je wilt vertellen wat jouw kant van het verhaal is.

Zonder ook maar één hardwerkende en goedbedoelende professional tegen het zere been te willen schoppen: dit gaat nog lang niet altijd goed. Dat was een belangrijke reden om in 2013 de Jongerentaskforce ‘Aanpak van geweld tegen kinderen’ op te richten. Sindsdien is er veel gebeurd: we noemen de invoering van de Meldcode en de oprichting van Veilig Thuis, maar ook het noodlottig overlijden van diverse kinderen met pijnlijke Inspectieonderzoeken daarop volgend, en de publicatie van diverse grote onderzoeken naar de kwaliteit van hulpverlening en de gespreksvoering met kinderen.

 

Wat opvalt in vrijwel alle inspectieonderzoeken naar na mishandeling overleden kinderen, over wie vaak al langer zorgen bleken te bestaan over hun veiligheid, is dat meestal niet of nauwelijks met deze kinderen is gesproken. Er is wel gepraat met de ouders en met alle betrokken professionals, maar niet met het kind. Terwijl dat toch degene is voor wiens belang iedereen opkomt, of in elk geval zou moeten opkomen. Ook in minder extreme omstandigheden of in situaties waarbij het na inspanningen, uit welke hoek dan ook, is gelukt om de veiligheid voor een kind te verbeteren, geven kinderen en jongeren vaak hetzelfde aan: dat er niet of nauwelijks met hen is gesproken. Het gevoel dat veel kinderen en jongeren eraan overhouden is: niet belangrijk te zijn.

 

Op basis van alle gesprekken met kinderen, jongeren en volwassenen die wij als Jongerentaskforce hebben gevoerd, en op basis van onderzoeken die wij hebben gelezen of zelf hebben uitgevoerd, denken wij dat dit voor een belangrijk deel te maken heeft met een op het eerste gezicht simpele observatie: de betrokkenheid van kinderen komt er nogal bekaaid vanaf in de Meldcode en handelingsprotocollen. In de Meldcode staat bijvoorbeeld wel genoemd dat er een ‘gesprek met cliënt’ dient plaats te vinden, maar dit lijkt vaak te worden vertaald als ‘alleen met de ouder(s)’. En hoe, waar en wanneer het gesprek plaats dient te vinden, wordt evenmin duidelijk. In het handelingsprotocol van Veilig Thuis staat bijvoorbeeld wel vanaf welke leeftijd met kinderen zou moeten worden gesproken, maar niet hoe, wanneer en door wie.

Wij doen een oproep aan het veld. Laten we vanaf nu met alle kinderen in gesprek gaan en niet denken dat collega’s het wel doen. Wacht niet op de volgende stappen van de staatssecretaris, maar ga alvast zelf aan de slag. Uit deze Augeo Actueel blijkt dat we onze zaken in Nederland waar het gaat om praten met kinderen nog onvoldoende op orde hebben. Hopelijk inspireert deze editie u om hier verandering in aan te brengen.

 

We hopen dat dit ertoe leidt dat kinderen horen wat hun rechten zijn, dat zij mee mogen denken over beslissingen die hen aangaan, dat ze voorlichting en begeleiding krijgen om hun situatie beter te begrijpen, dat ze mee mogen praten over de zorg die zij krijgen en dat Veilig Thuis, ook een tijdje na afronding van het onderzoek, nog eens aan het kind vraagt of het nog steeds goed gaat thuis. Hier is nog een wereld te winnen. Zoals kinderen en jongeren die wij regelmatig spreken, zeggen: ‘Ga met ons in gesprek. Vraag het ons gewoon, wij hebben ook een mening.’

 

De Jongerentaskforce

Amber Visser, Angelique Balatbat, Fahimi Elmi, Floris Durville, Gabriël Gomes Barros, Gwen van der Schaaf, Melanie Rietveld, Marly van Oirschot, Naima Dhawtal, Nineke Wilts, Tim Jansen, Tim Mulder, Yael van Praag, Ziagul Hossein.

 

  • MENU
  • Taal
  • 3 - 11
  • DELEN

  • AANMELDEN

  • CONTACT

Overzicht edities

Augeo Actueel - Praten met kinderen

AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

Kindermishandeling samen aanpakken

Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

De meldcode aanpassen: kans of risico?

Jaaroverzicht 2015

Pleegzorg: samen in verscheidenheid

De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

Jaaroverzicht

Kinderrechten

Onderwijs

Inzicht in ouderschap

Gezondheidszorg

Kinderopvang

KindCheck juni 2014

TKM gemeenten april 2014

TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

TKM-onderwijs - januari 2014

TKM-Jaaroverzicht 2013

TKM-Huwelijksdwang

TKM-Professionalisering

TKM-Meldcode

TKM-Herstel na trauma

TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

TKM-onderwijs: Communiceren

TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

TKM Armoede februari 2013

Verwaarlozing TKM december 2012

Seksueel misbruik

Special Commissie Samson

TKM special Prinsjesdag 2012

TKM special: verkiezingen 2012

Juni Tijdschrift Kindermishandeling

April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)