• Zoeken in edities
  • Volledig scherm
  • Online scholing
  • Contactinformatie
  • Deel Augeo magazine met vrienden
  • Magazine doorsturen

Augeo magazine - Over veilig opgroeien

Augeo magazine is hét online tijdschrift over veilig opgroeien. Via opiniërende bijdragen, ervaringsverhalen, interviews en columns stimuleren we de discussie over en maatschappelijke betrokkenheid bij kindermishandeling. Uitgever:  Augeo.

Augeo Actueel - Praten met kinderen

Augeo Actueel - Praten met kinderen

  • AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

    AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

  • Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

    Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

  • AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

    AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

  • Kindermishandeling samen aanpakken

    Kindermishandeling samen aanpakken

  • Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

    Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

  • Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

    Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

  • De meldcode aanpassen: kans of risico?

    De meldcode aanpassen: kans of risico?

  • Jaaroverzicht 2015

    Jaaroverzicht 2015

  • Pleegzorg: samen in verscheidenheid

    Pleegzorg: samen in verscheidenheid

  • De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

    De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

  • Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

    Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

  • Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

    Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

  • Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

    Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

  • Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

    Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

  • Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

    Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

  • Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

    Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

  • Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

    Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

  • Jaaroverzicht

    Jaaroverzicht

  • Kinderrechten

    Kinderrechten

  • Onderwijs

    Onderwijs

  • Inzicht in ouderschap

    Inzicht in ouderschap

  • Gezondheidszorg

    Gezondheidszorg

  • Kinderopvang

    Kinderopvang

  • KindCheck juni 2014

    KindCheck juni 2014

  • TKM gemeenten april 2014

    TKM gemeenten april 2014

  • TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

    TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

  • TKM-onderwijs - januari 2014

    TKM-onderwijs - januari 2014

  • TKM-Jaaroverzicht 2013

    TKM-Jaaroverzicht 2013

  • TKM-Huwelijksdwang

    TKM-Huwelijksdwang

  • TKM-Professionalisering

    TKM-Professionalisering

  • TKM-Meldcode

    TKM-Meldcode

  • TKM-Herstel na trauma

    TKM-Herstel na trauma

  • TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

    TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

  • TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

    TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

  • TKM-onderwijs: Communiceren

    TKM-onderwijs: Communiceren

  • TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

    TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

  • TKM Armoede februari 2013

    TKM Armoede februari 2013

  • Verwaarlozing TKM december 2012

    Verwaarlozing TKM december 2012

  • Seksueel misbruik

    Seksueel misbruik

  • Special Commissie Samson

    Special Commissie Samson

  • TKM special Prinsjesdag 2012

    TKM special Prinsjesdag 2012

  • TKM special: verkiezingen 2012

    TKM special: verkiezingen 2012

  • Juni Tijdschrift Kindermishandeling

    Juni Tijdschrift Kindermishandeling

  • April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

    April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)

INTERVIEW MET ALBERTINE BAAUW

AUGEO MAGAZINE - HET ONLINE TIJDSCHRIFT OVER VEILIG OPGROEIEN

DOWNLOAD PDF

OVERZICHT

REACTIES

REAGEER OP DIT ARTIKEL

WAT IS EEN LEVENSBOEK?

 

Een levensboek is een mengeling van een plakboek, dagboek en fotoboek van een kind. Het is een losbladig systeem waarin aan de hand van vragen en verhaaltjes van alles kan worden ingevuld, geplakt en getekend. Over geboorte, familie, eventuele uithuisplaatsingen, maar ook over allerlei alledaagse dingen: een dag uit iemands leven, hobby’s, dromen over de toekomst.

 

In de jeugdzorg wordt al sinds 1996 met het levensboek gewerkt, met kinderen van vier tot achttien jaar. Organisaties die met het boek werken zijn bijvoorbeeld Spirit, Trajectum, ’s Heerenloo Kwadrant en pleegzorginstellingen. In de meeste organisaties wordt het maken van een levensboek standaard aangeboden, maar kinderen kunnen er ook zelf om vragen. Als ze er niet voor voelen, hoeven ze er niet mee aan de slag. Hoe ouder een kind is, hoe meer het zelf opzoekt en invult. Stichting WESP, een bureau voor vraaggericht werken in de zorg, verzorgt trainingen voor jeugdzorgmedewerkers die willen werken met levensboeken

 

Werken met het levensboek is geen therapie. Het is een hulpmiddel om kinderen die door problemen thuis vaak zijn verhuisd, veel verschillende opvoeders hebben gehad of het contact met een deel van hun familie hebben verloren, te helpen met verzamelen, vastleggen en verwerken van hun levensgeschiedenis. Zoals pleegkinderen, adoptiekinderen, uit huis geplaatste kinderen, minderjarige asielzoekers. Er zijn verschillende versies van het levensboek: voor kinderen in een pleeggezin, kinderen in een groep en kinderen die met ondersteuning thuis wonen. Ook is er een apart deel dat door (pleeg)ouders kan worden ingevuld.

 

WAAROM EEN LEVENSBOEK?

 

‘Veel kinderen in de jeugdzorg missen essentiële gegevens over hun verleden’, vertelt Herma van Andel van Spirit (Amsterdam), een van de jeugdzorgorganisaties die sinds eind jaren negentig met het levensboek werkt. ‘Ze zijn vaak het overzicht over hun leven kwijt.’ Bij de Spirit Academie traint ze hulpverleners om samen met kinderen aan het levensboek te werken. Het wordt vooral gebruikt in de pleegzorg en in behandelgroepen van kinderen die uit huis zijn geplaatst. ‘Kinderen die bij of via ons worden geplaatst komen niet binnen met een mooi babyboek onder de arm. En als er al een fotoboekje is, staat daar nooit iets in over minder leuke gebeurtenissen.’

 

Terwijl de meeste kinderen veel heftige dingen hebben meegemaakt. Soms is een deel van hun levensgeschiedenis wel vastgelegd in dossiers. Wat in die dossiers staat, is geschreven vanuit het perspectief van hulpverleners. Bovendien liggen dossiers meestal her en der verspreid. Van Andel: ‘We zijn begonnen met het maken van levensboeken omdat we wilden voorkomen dat kinderen later blijven zitten met allerlei onbeantwoorde vragen. Maar we merken vaak dat het kinderen ook helpt om meer grip te krijgen op hun leven nu.’

 

‘Wie zijn mijn vriendjes?’ - Positieve ervaringen van nu verzamelen

Kinderen die een levensboek krijgen, willen meestal eerst aan de slag met leuke dingen van nu, vertelt Herma van Andel. Wie hun vriendjes zijn op school, dat ze hun zwemdiploma hebben gehaald en wat hun favoriete voetbalclub is. Voor kinderen met een chaotische levensloop is het volgens haar extra belangrijk om dat soort gewone en positieve ervaringen uit het heden vast te leggen. Hoe ziet hun kamer eruit? Waarmee spelen ze het liefst? Waar zijn ze goed in? ‘De kans is groot dat ze dat anders vergeten door alle veranderingen die ze meemaken. En als ze over een paar jaar weer ergens anders wonen, kan niemand het ze meer vertellen.’

‘Waarom komt mijn moeder nooit langs?’ - Moeilijke vragen durven stellen

Lang niet alle kinderen beginnen enthousiast aan het levensboek. Dat hoeft ook niet; werken aan een levensboek is niet verplicht. Soms hebben ze weerstand omdat ze niet bezig willen zijn met moeilijke dingen. Beginnen met positieve ervaringen helpt kinderen vaak over de streep, vertelt Herma van Andel. ‘Als je meteen in de pijn van het verleden gaat zitten, blijft het boek vaak dicht.’ Wanneer ze samen met hun mentor, voogd of pleegouder bezig zijn om leuke gebeurtenissen op te schrijven of te tekenen, komen vaak terloops ook andere vragen los: ‘ Waarom moet ik hier wonen? ’ ‘ Waarom komt mijn moeder nooit langs? ’ Dat zijn vragen die lang niet alle kinderen spontaan stellen. Van Andel: ‘Doordat je samen aan het levensboek werkt, bouw je een vertrouwelijke relatie op. In die sfeer durven kinderen ook lastige vragen te stellen.’

‘Lijk ik op mijn vader?’ - Informatie uit het verleden opsporen

Het levensboek wordt ook gebruikt om op zoek te gaan naar informatie uit het verleden. Herma van Andel: ‘Uit huis geplaatste kinderen hebben vaak grote gaten in hun levensgeschiedenis. Ze hebben veel vragen over dingen waar kinderen die altijd thuis hebben gewoond, direct antwoord op krijgen: “Waarom heet ik Lisanne?” “Lijk ik op mijn vader?” “Leeft mijn oma nog?” “Hoeveel ooms en tantes heb ik?” “Hoe oud was ik toen ik ging lopen?” Door op zoek te gaan naar belangrijke plekken van vroeger en samen met een kind te praten met leerkrachten, ouders, een tante, een voogd of een groepsleider, krijgen kinderen een beter beeld van hun afkomst. Het helpt hen om te ontdekken wie ze zijn en een doorlopende tijdlijn te maken van hun geschiedenis. Dat biedt veel kinderen houvast.’

‘Wat maakt je zo verdrietig? - Nare herinneringen verwerken

‘Van alle dingen die met kinderen zijn gebeurd, is lang niet alles echt doorgedrongen’, vertelt Herma van Andel. ‘Soms omdat ze het nog niet kunnen bevatten of te veel andere dingen aan hun hoofd hebben, soms omdat het gewoon te pijnlijk is.’ Vaak biedt speurwerk naar het verleden ook aanknopingspunten om met een kind te praten over nare of traumatische ervaringen van vroeger. ‘Dat vraagt veel van begeleiders. Hoe leg je uit dat een vader verslaafd was of huiselijk geweld heeft gepleegd?’ Sommige hulpverleners vinden het lastig om dingen bij de naam te noemen. Of ze vermijden lastige onderwerpen, omdat ze denken het te confronterend is voor een kind. ‘Werken met het levensboek mág confronterend zijn’, vindt Van Andel. ‘Zolang het dingen duidelijk en bespreekbaar maakt, op een manier die een kind aankan.’ Heel belangrijk is dat begeleiders niet veroordelend praten over de ouders. ‘Kinderen zijn ongelofelijk loyaal aan hun ouders. Als je de afkomst en geschiedenis van een kind niet kunt accepteren, kun je een kind heel diep kwetsen.’

 

Al pratend kom je erachter wat pijnlijke kwesties zijn: ‘Hé, klopt dat, zie ik nou tranen in je ogen? Wat maakt je zo verdrietig?’ Onbekende bladzijden in hun leven maken veel kinderen onzeker. Ze weten vaak wel dat er allerlei nare dingen zijn gebeurd. Dat hun moeder heel veel dronk of altijd huilde, dat hun vader plotseling het contact heeft verbroken. Maar waarom en hoe het precies zat, weten ze vaak niet. Van Andel: ‘Ze gaan van alles zelf invullen en vaak geven ze zichzelf de schuld van pijnlijke gebeurtenissen: “Ik was vaak boos.” “Ze vonden mij niet lief.”’ Goede informatie over wat er werkelijk is gebeurd, kan een belangrijke stap zijn in de verwerking van pijnlijke gevoelens: kinderen houden op met gissen en dingen kunnen op hun plek vallen. Samen terugkijken creëert ook de mogelijkheid om woorden te geven aan hoe een kind het heeft beleefd. ‘Je kunt kinderen dan ook een andere uitleg geven, en vertellen waarom zij er weinig aan konden doen.’ Niet dat ze daardoor automatisch ophouden met zich schuldig voelen. Maar pijnlijke onderwerpen regelmatig bespreken en herhalen, maakt wel dat een kind langzamerhand beter begrip krijgt voor wat er is gebeurd. ‘In die zin kan het levensboek ook een verwerkingsproces op gang helpen.’

Brief in geheimschrift - Het kind bepaalt wat hij prijsgeeft

Een belangrijk uitgangspunt is dat het kind eigenaar is van het levensboek. Het kan er zelf in werken, maar ook vragen om dat samen met een begeleider te doen. Het kind bepaalt wanneer het aan het levensboek wil werken, met welke hoofdstukken het aan de slag wil en wat het wel en niet opschrijft. Herma van Andel: ‘Werken aan een levensboek kan ook spanning opleveren. Daarom is het zo belangrijk dat je het niet opdringt, en dat begeleiders of pleegouders klaar staan om een kind te steunen als het verdrietig of boos is door de verhalen die boven water komen.’ Elk kind heeft zijn eigen manier en snelheid om ervaringen te verwerken. ‘Als een kind er nog niet aan toe is om over bepaalde gebeurtenissen te praten, heeft het geen zin om dat te forceren.’ Soms is het schaamte of het niet willen prijsgeven van geheimen de oorzaak van weerstand. ‘Een geheim hebben mag’, zegt Van Andel. ‘Je kunt een kind vragen een brief in geheimschrift te schrijven. Die kan hij in het levensboek plakken, zodat niemand hem kan lezen.’

‘Je was zo spontaan’ - Zelfbeeld versterken

‘Kinderen worden soms met een paar plastic tasjes met spullen ergens afgeleverd’, zegt Herma van Andel. ‘Ze hebben vaak een laag zelfbeeld en het gevoel dat ze er niet echt bij horen. Dat ze zo’n mooi boek voor zichzelf krijgen, en dat allerlei volwassenen bereid zijn om samen met hen hun leven uit te pluizen, geeft ze een gevoel van eigenwaarde. Je geeft ze de boodschap dat ze er mogen zijn.’ Ze vertelt over de Surinaamse juf van Nikki (14). Van Andel zocht de juf samen met Nikki op, om informatie te verzamelen voor haar levensboek. Bij het weerzien omhelsde de juf haar stevig. Steeds weer herhaalde ze hoe heerlijk ze het had gevonden om Nikki in de klas te hebben. ‘Je was zo spontaan en had van die gekke invallen.’ Van Andel zag Nikki groter worden toen ze dat hoorde. Een ander meisje, dat al op peuterleeftijd uit huis was geplaatst, fleurde helemaal op toen haar tante vertelde dat ze zulke schattige babytandjes had.

‘Wie zijn mijn vriendjes?’ - Positieve ervaringen van nu verzamelen

‘Waarom komt mijn moeder nooit langs?’ - Moeilijke vragen durven stellen

‘Wat maakt je zo verdrietig?’ - Nare herinneringen verwerken

‘Lijk ik op mijn vader?’ - Informatie uit het verleden opsporen

Brief in geheimschrift - Het kind bepaalt wat hij prijsgeeft

‘Je was zo spontaan’ - Zelfbeeld versterken

Verder lezen: Fiet van Beek en Martin Schuurman, Werken met levensverhalen en levensboeken (Bohn Stafleu van Loghum, 2007)

WAT HEBBEN KINDEREN AAN EEN LEVENSBOEK?

ONDER DE LOEP

Jij mag er zijn, vertelt het levensboek

Ontheemde kinderen missen vaak essentiële informatie over hun verleden. Door adoptie, vlucht of uithuisplaatsing zijn ze soms het contact met familieleden of andere opvoeders verloren. Een levensboek, een plakboek met foto’s en verhalen, helpt die lacunes te vullen. ‘Jij had van die gekke invallen.’

AUTEUR: DITTY EIMERS

‘Kinderen worden soms met een paar plastic tasjes met spullen ergens afgeleverd’, vertelt Herma van Andel van jeugdorganisatie Spirit in Amsterdam. ‘Ze weten vaak weinig over hun verleden en hebben het gevoel dat ze nergens echt bij horen. Een levensboek met foto’s en verhalen over hun persoonlijke geschiedenis kan daarbij helpen.’

 

Dat ze zo’n mooi boek voor zichzelf krijgen, en dat allerlei volwassenen bereid zijn om samen met hen hun leven uit te pluizen, geeft ze een gevoel van eigenwaarde. Het helpt ze ook om positieve ervaringen niet te vergeten, zoals de vriendjes die ze hadden en hoe hun eerste kamer eruit zag. Vragen kunnen beantwoord worden, bijvoorbeeld: lijk ik op mijn vader? En speurwerk naar het verleden kan aanknopingspunten bieden om te praten over nare ervaringen en die te verwerken. ‘Lukt dat nog niet, dan kan een kind bijvoorbeeld een brief in geheimschrift schrijven over wat er is gebeurd en die in het levensboek plakken.’

 

Wat is een levensboek?

Waarom een levensboek?

Wat hebben kinderen aan een levensboek?

  • MENU
  • Taal
  • 11 - 14
  • DELEN

  • AANMELDEN

  • CONTACT

Overzicht edities

Augeo Actueel - Praten met kinderen

AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

Kindermishandeling samen aanpakken

Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

De meldcode aanpassen: kans of risico?

Jaaroverzicht 2015

Pleegzorg: samen in verscheidenheid

De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

Jaaroverzicht

Kinderrechten

Onderwijs

Inzicht in ouderschap

Gezondheidszorg

Kinderopvang

KindCheck juni 2014

TKM gemeenten april 2014

TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

TKM-onderwijs - januari 2014

TKM-Jaaroverzicht 2013

TKM-Huwelijksdwang

TKM-Professionalisering

TKM-Meldcode

TKM-Herstel na trauma

TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

TKM-onderwijs: Communiceren

TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

TKM Armoede februari 2013

Verwaarlozing TKM december 2012

Seksueel misbruik

Special Commissie Samson

TKM special Prinsjesdag 2012

TKM special: verkiezingen 2012

Juni Tijdschrift Kindermishandeling

April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)