• Zoeken in edities
  • Volledig scherm
  • Online scholing
  • Contactinformatie
  • Deel Augeo magazine met vrienden
  • Magazine doorsturen

Augeo magazine - Over veilig opgroeien

Augeo magazine is hét online tijdschrift over veilig opgroeien. Via opiniërende bijdragen, ervaringsverhalen, interviews en columns stimuleren we de discussie over en maatschappelijke betrokkenheid bij kindermishandeling. Uitgever:  Augeo.

Augeo Actueel - Praten met kinderen

Augeo Actueel - Praten met kinderen

  • AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

    AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

  • Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

    Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

  • AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

    AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

  • Kindermishandeling samen aanpakken

    Kindermishandeling samen aanpakken

  • Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

    Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

  • Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

    Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

  • De meldcode aanpassen: kans of risico?

    De meldcode aanpassen: kans of risico?

  • Jaaroverzicht 2015

    Jaaroverzicht 2015

  • Pleegzorg: samen in verscheidenheid

    Pleegzorg: samen in verscheidenheid

  • De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

    De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

  • Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

    Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

  • Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

    Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

  • Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

    Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

  • Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

    Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

  • Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

    Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

  • Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

    Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

  • Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

    Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

  • Jaaroverzicht

    Jaaroverzicht

  • Kinderrechten

    Kinderrechten

  • Onderwijs

    Onderwijs

  • Inzicht in ouderschap

    Inzicht in ouderschap

  • Gezondheidszorg

    Gezondheidszorg

  • Kinderopvang

    Kinderopvang

  • KindCheck juni 2014

    KindCheck juni 2014

  • TKM gemeenten april 2014

    TKM gemeenten april 2014

  • TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

    TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

  • TKM-onderwijs - januari 2014

    TKM-onderwijs - januari 2014

  • TKM-Jaaroverzicht 2013

    TKM-Jaaroverzicht 2013

  • TKM-Huwelijksdwang

    TKM-Huwelijksdwang

  • TKM-Professionalisering

    TKM-Professionalisering

  • TKM-Meldcode

    TKM-Meldcode

  • TKM-Herstel na trauma

    TKM-Herstel na trauma

  • TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

    TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

  • TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

    TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

  • TKM-onderwijs: Communiceren

    TKM-onderwijs: Communiceren

  • TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

    TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

  • TKM Armoede februari 2013

    TKM Armoede februari 2013

  • Verwaarlozing TKM december 2012

    Verwaarlozing TKM december 2012

  • Seksueel misbruik

    Seksueel misbruik

  • Special Commissie Samson

    Special Commissie Samson

  • TKM special Prinsjesdag 2012

    TKM special Prinsjesdag 2012

  • TKM special: verkiezingen 2012

    TKM special: verkiezingen 2012

  • Juni Tijdschrift Kindermishandeling

    Juni Tijdschrift Kindermishandeling

  • April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

    April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)

MAAK HET VEILIGER: 6X TIPS VAN JONGEREN

ZORG VOOR EEN BASIS VAN VERTROUWEN

Vertrouwen is een belangrijke voorwaarde voor het gevoel van veiligheid. Ook is een basis van vertrouwen noodzakelijk voor het bespreken van onveilige situaties of ongemakkelijke onderwerpen zoals seksualiteit.

 

Tips van jongeren:

  • Voer meer gesprekken met jongeren over onderwerpen die op die groep van belang zijn (bijvoorbeeld drugs), maar bespreek óók alledaagse en leuke onderwerpen.
  • Zorg voor een goede match tussen jongeren en mentoren. Het is belangrijk dat jongeren een klik hebben met hun mentor. De mentor is meestal degene op de groep die dichtbij staat.
  • Leg jongeren geen bevelen op, maar praat.
  • Laat merken dat je oog hebt voor de hele groep.

 

 

PRAAT OVER SEKSUALITEIT EN GEEF VOORLICHTING

Het gesprek over seksualiteit beter voeren en jongeren betere seksuele voorlichting geven, luidt de aanbeveling. Hiervoor is de vertrouwensband tussen jongere en leiding een voorwaarde. Ook is het belangrijk dat de groepsleiding goed opgeleid is en weet hoe zij dit gesprek moeten voeren.

Betrek jongeren bij de opzet en uitvoering van een training voor groepsleiding. Jongeren kunnen ook andere jongeren voorlichten. Dit zorgt voor draagvlak en een betere aansluiting bij de jongeren.

 

Tips van jongeren:

  • Jongeren vinden dat zij zelf moeten bedenken hoe ze het beste over dit thema kunnen praten. Gebruik hun kracht en creativiteit.
  • Jongeren moeten zelf kunnen kiezen of ze een gesprek over seks willen voeren in groepsverband of individueel.
  • Werk aan een goede vertrouwensband tussen groepsleiding en jongeren. Zonder vertrouwen praat je hier niet over.
  • Zorg dat je de taal van de jongere kent om communicatieproblemen te voorkomen.
  • Weet hoe je een awkward conversation begint.
  • Het inzetten van buddy’s of ervaringsdeskundigen kan helpen om moeilijke thema’s zoals seksualiteit beter bespreekbaar te maken.
  • Schat het niveau van de jongere goed in. Sommige jongeren weten heel veel over seks, anderen heel weinig.
  • Zorg dat je in staat bent om online onveilige situaties te signaleren. Laat jongeren vertellen wat er op social media zoal gebeurt.
  • Laat jongeren de begeleiders een keer voorlichting geven over seks. Dan kunnen begeleiders zelf ervaren hoe ongemakkelijk het is.

 

Zo kan een gesprek over seks eruitzien:

Algemene vragen eerst.

De begeleider stelt bijvoorbeeld de vraag: heb jij een vriendje/vriendinnetje?

Dan: weet je waar je terecht kunt met vragen over seks, online of ergens anders? En: ben je bekend met de gevaren van seks (ziektes, risico op zwangerschap)?

 

De juiste vorm van voorlichten is:

Niet te serieus, niet te melig en gericht op de inhoud.

 

 

SIGNALEER ONLINE ONVEILIGE SITUATIES

Rust de groepsleiding beter toe, zodat ze online onveilige situaties beter kan signaleren en er beter mee om weet te gaan. Jongeren kunnen ook hier een rol spelen door de groepsleiding op de hoogte te brengen van wat er op sociale media gebeurt.

 

Tips van jongeren:

  • Houd de online veiligheid goed in de gaten.
  • Zorg dat je op de hoogte bent van (de risico’s van) social media. Vraag ook bij jongeren na hoe social media werken.
  • Train de groepsleiding. Laat professionals elkaar informeren en leren hoe ze ermee om moeten gaan.
  • Telefoons controleren versus privacy: sommige jongeren zijn voor controle van telefoons, anderen wijzen dit af met het oog op hun privacy.
  • Jongeren nemen vrienden in vertrouwen als ze iets meemaken, maar bij (online) onveilige situaties is dit niet voldoende. In dat geval moeten jongeren weten waar ze professionele hulp kunnen vinden voor henzelf of voor een vriend/vriendin die in de problemen zit.
  • Zorg dat jongeren iemand hebben die zij vertrouwen en met wie zij kunnen praten. Voortdurende wisselingen in de groepsleiding dragen hier niet aan bij.
  • Onderneem actie als een jongere aangeeft dat er iets speelt.
  • Schaamte kan jongeren ervan weerhouden om aan te kaarten dat er iets speelt. Wanneer iemand zich er wel toe zet, neem dan de tijd voor het gesprek. En ga over tot actie, anders verliest de jongere het vertrouwen.
  • Zorg dat jongeren weten dat zij anoniem hulp kunnen vragen als zij ergens mee zitten, bijvoorbeeld bij het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ), het chatlokaal en de Kindertelefoon.
  • Laat jongeren iemand die zij vertrouwen, bijvoorbeeld een familielid of mentor, toevoegen aan zijn of haar Twitter/Facebook-account.

 

ZORG VOOR MEER GROEPSLEIDING EN BETER TOEZICHT

Jongeren geven verschillende redenen aan voor het gevoel van onveiligheid. Zij willen meer groepsleiding en beter toezicht door de groepsleiding.

 

Van belang is om samen met jongeren te zoeken naar oorzaken voor het onveilige gevoel en gezamenlijk oplossingen te bedenken. Vervolgens komt het er uiteraard op aan om de oplossingen daadwerkelijk uit te voeren. Zoals een jongere zei: 'Als er een gesprek met de mentor komt over een onveilige situatie moet er daarna wel actie komen, anders verlies je het vertrouwen.'

 

Tips van jongeren:

  • Zorg voor meer groepsleiding en beter toezicht op de groep.
  • Ga samen met jongeren op zoek naar oorzaken van gevoelens van onveiligheid en bedenk gezamenlijk oplossingen. Maak dan ook echt werk van die oplossingen.
  • Draai meer nachtdiensten. Zorg dat er altijd iemand van de groepsleiding boven slaapt.
  • Zorg dat er geen drugs de groep kunnen binnenkomen. Voer meer controles uit.
  • Schakel meer beveiliging in, in verband met loverboys.
  • Stuur jongeren (tijdelijk) weg of geef een time-out als dat nodig is.
  • Zorg dat pestgedrag meteen aangepakt wordt, zodat ‘grapjes’ niet uit de hand lopen.
  • Treed serieus en streng op als er gescholden of gepest wordt.
  • Zorg dat alle jongeren de regels kennen en treed streng op als de regels niet nageleefd worden.
  • Behandel alle jongeren gelijk.
  • Kom op voor jongeren die weinig weerstand kunnen bieden.

 

 

ZORG DAT JONGEREN WETEN WAAR ZIJ TERECHTKUNNEN

Jongeren nemen vrienden in vertrouwen als ze iets meemaken. Een vriend/vriendin kan door het bieden van een luisterend oor al helpen.

 

Bij een onveilige situatie is dat onvoldoende. Dan is het nodig dat jongeren weten waar ze professionele hulp kunnen vinden voor henzelf of voor een vriend/vriendin die in de problemen zit.

Wat kunnen jongeren zelf doen?

 

Tips van jongeren:

  • Laten weten dat je bereid bent te luisteren naar andere jongeren.
  • Kom op voor elkaar.
  • Praat over veiligheid.
  • Voeg geen mensen toe op social media die je niet persoonlijk kent (of een aflevering van Catfish kijken om te zien hoe het niet moet ).
  • Benader je mentor voor een een-op-een-gesprek.
  • Spreek andere jongeren aan op onveilig gedrag, zoals roken in de kamer of pesten.

 

 

EN BETREK JONGEREN!

Betrek jongeren bij het bedenken en uitvoeren van oplossingen van problemen. Jongeren geven aan dat door het inzetten van buddy’s of ervaringsdeskundigen, moeilijke thema’s zoals seksualiteit beter bespreekbaar zijn.

De kracht en creativiteit van jongeren kan veel meer en beter benut worden, zodat oplossingen beter aansluiten bij de jongeren zelf. Dit geldt bijvoorbeeld voor het geven van voorlichting over seksualiteit of social media aan de groepsleiding of aan andere jongeren.

 

Lees alle tips en adviezen van jongeren in 'Jongeren in jeugdhulp over veiligheid', het onderzoek van de Jongerentaskforce Kindermishandeling.

 

AUGEO MAGAZINE - HET ONLINE TIJDSCHRIFT OVER VEILIG OPGROEIEN

DOWNLOAD PDF

OVERZICHT

REACTIES

REAGEER OP DIT ARTIKEL

Maak het veiliger: 6 x tips van jongeren

Zorg voor een basis van vertrouwen

Vertrouwen is een belangrijke voorwaarde voor het gevoel van veiligheid. Ook is een basis van vertrouwen noodzakelijk voor het bespreken van onveilige situaties of ongemakkelijke onderwerpen zoals seksualiteit.

 

Tips van jongeren:

  • Voer meer gesprekken met jongeren over onderwerpen die op die groep van belang zijn (bijvoorbeeld drugs), maar bespreek óók alledaagse en leuke onderwerpen.
  • Zorg voor een goede match tussen jongeren en mentoren. Het is belangrijk dat jongeren een klik hebben met hun mentor. De mentor is meestal degene op de groep die dichtbij staat.
  • Leg jongeren geen bevelen op, maar praat.
  • Laat merken dat je oog hebt voor de hele groep.

Praat over seksualiteit en geef voorlichting

Het gesprek over seksualiteit beter voeren en jongeren betere seksuele voorlichting geven, luidt de aanbeveling. Hiervoor is de vertrouwensband tussen jongere en leiding een voorwaarde. Ook is het belangrijk dat de groepsleiding goed opgeleid is en weet hoe zij dit gesprek moeten voeren.

 

Betrek jongeren bij de opzet en uitvoering van een training voor groepsleiding. Jongeren kunnen ook andere jongeren voorlichten. Dit zorgt voor draagvlak en een betere aansluiting bij de jongeren.

 

Tips van jongeren:

  • Jongeren vinden dat zij zelf moeten bedenken hoe ze het beste over dit thema kunnen praten. Gebruik hun kracht en creativiteit.
  • Jongeren moeten zelf kunnen kiezen of ze een gesprek over seks willen voeren in groepsverband of individueel.
  • Werk aan een goede vertrouwensband tussen groepsleiding en jongeren. Zonder vertrouwen praat je hier niet over.
  • Zorg dat je de taal van de jongere kent om communicatieproblemen te voorkomen.
  • Weet hoe je een awkward conversation begint.
  • Het inzetten van buddy’s of ervaringsdeskundigen kan helpen om moeilijke thema’s zoals seksualiteit beter bespreekbaar te maken.
  • Schat het niveau van de jongere goed in. Sommige jongeren weten heel veel over seks, anderen heel weinig.
  • Zorg dat je in staat bent om online onveilige situaties te signaleren. Laat jongeren vertellen wat er op social media zoal gebeurt.
  • Laat jongeren de begeleiders een keer voorlichting geven over seks. Dan kunnen begeleiders zelf ervaren hoe ongemakkelijk het is.

 

Zo kan een gesprek over seks eruitzien:

Algemene vragen eerst. De begeleider stelt bijvoorbeeld de vraag: heb jij een vriendje/vriendinnetje? Dan: weet je waar je terecht kunt met vragen over seks, online of ergens anders? En: ben je bekend met de gevaren van seks (ziektes, risico op zwangerschap)?

 

De juiste vorm van voorlichten is:

Niet te serieus, niet te melig en gericht op de inhoud.

Signaleer online onveilige situaties

Rust de groepsleiding beter toe, zodat ze online onveilige situaties beter kan signaleren en er beter mee om weet te gaan. Jongeren kunnen ook hier een rol spelen door de groepsleiding op de hoogte te brengen van wat er op sociale media gebeurt.

 

Tips van jongeren:

  • Houd de online veiligheid goed in de gaten.
  • Zorg dat je op de hoogte bent van (de risico’s van) social media. Vraag ook bij jongeren na hoe social media werken.
  • Train de groepsleiding. Laat professionals elkaar informeren en leren hoe ze ermee om moeten gaan.
  • Telefoons controleren versus privacy: sommige jongeren zijn voor controle van telefoons, anderen wijzen dit af met het oog op hun privacy.
  • Jongeren nemen vrienden in vertrouwen als ze iets meemaken, maar bij (online) onveilige situaties is dit niet voldoende. In dat geval moeten jongeren weten waar ze professionele hulp kunnen vinden voor henzelf of voor een vriend/vriendin die in de problemen zit.
  • Zorg dat jongeren iemand hebben die zij vertrouwen en met wie zij kunnen praten. Voortdurende wisselingen in de groepsleiding dragen hier niet aan bij.
  • Onderneem actie als een jongere aangeeft dat er iets speelt.
  • Schaamte kan jongeren ervan weerhouden om aan te kaarten dat er iets speelt. Wanneer iemand zich er wel toe zet, neem dan de tijd voor het gesprek. En ga over tot actie, anders verliest de jongere het vertrouwen.
  • Zorg dat jongeren weten dat zij anoniem hulp kunnen vragen als zij ergens mee zitten, bijvoorbeeld bij het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ), het chatlokaal en de Kindertelefoon.
  • Laat jongeren iemand die zij vertrouwen, bijvoorbeeld een familielid of mentor, toevoegen aan zijn of haar Twitter/Facebook-account.

Zorg voor meer groepsleiding en beter toezicht

Jongeren geven verschillende redenen aan voor het gevoel van onveiligheid. Zij willen meer groepsleiding en beter toezicht door de groepsleiding.

 

Van belang is om samen met jongeren te zoeken naar oorzaken voor het onveilige gevoel en gezamenlijk oplossingen te bedenken. Vervolgens komt het er uiteraard op aan om de oplossingen daadwerkelijk uit te voeren. Zoals een jongere zei: 'Als er een gesprek met de mentor komt over een onveilige situatie moet er daarna wel actie komen, anders verlies je het vertrouwen.'

 

Tips van jongeren:

  • Zorg voor meer groepsleiding en beter toezicht op de groep.
  • Ga samen met jongeren op zoek naar oorzaken van gevoelens van onveiligheid en bedenk gezamenlijk oplossingen. Maak dan ook echt werk van die oplossingen.
  • Draai meer nachtdiensten. Zorg dat er altijd iemand van de groepsleiding boven slaapt.
  • Zorg dat er geen drugs de groep kunnen binnenkomen. Voer meer controles uit.
  • Schakel meer beveiliging in, in verband met loverboys.
  • Stuur jongeren (tijdelijk) weg of geef een time-out als dat nodig is.
  • Zorg dat pestgedrag meteen aangepakt wordt, zodat ‘grapjes’ niet uit de hand lopen.
  • Treed serieus en streng op als er gescholden of gepest wordt.
  • Zorg dat alle jongeren de regels kennen en treed streng op als de regels niet nageleefd worden.
  • Behandel alle jongeren gelijk.
  • Kom op voor jongeren die weinig weerstand kunnen bieden.

Zorg dat jongeren weten waar zij terechtkunnen

Jongeren nemen vrienden in vertrouwen als ze iets meemaken. Een vriend/vriendin kan door het bieden van een luisterend oor al helpen.

 

Bij een onveilige situatie is dat onvoldoende. Dan is het nodig dat jongeren weten waar ze professionele hulp kunnen vinden voor henzelf of voor een vriend/vriendin die in de problemen zit.

 

Wat kunnen jongeren zelf doen? Tips van jongeren:

  • Laten weten dat je bereid bent te luisteren naar andere jongeren.
  • Kom op voor elkaar.
  • Praat over veiligheid.
  • Voeg geen mensen toe op social media die je niet persoonlijk kent (of een aflevering van Catfish kijken om te zien hoe het niet moet ).
  • Benader je mentor voor een een-op-een-gesprek.
  • Spreek andere jongeren aan op onveilig gedrag, zoals roken in de kamer of pesten.

En betrek jongeren!

Betrek jongeren bij het bedenken en uitvoeren van oplossingen van problemen. Jongeren geven aan dat door het inzetten van buddy’s of ervaringsdeskundigen, moeilijke thema’s zoals seksualiteit beter bespreekbaar zijn.

 

De kracht en creativiteit van jongeren kan veel meer en beter benut worden, zodat oplossingen beter aansluiten bij de jongeren zelf. Dit geldt bijvoorbeeld voor het geven van voorlichting over seksualiteit of social media aan de groepsleiding of aan andere jongeren.

 

Lees alle tips en adviezen van jongeren in 'Jongeren in jeugdhulp over veiligheid', het onderzoek van de Jongerentaskforce Kindermishandeling.

 

 

Voor het onderzoek ‘Jongeren in jeugdhulp over veiligheid’ heeft de Jongerentaskforce aan jongeren in instellingen gevraagd wat hun tips en adviezen zijn aan hulpverleners. Je leest ze hier!

 

Download het volledige onderzoek van de Jongerentaskforce hier .

Zorg voor een basis van vertrouwen

Praat over seksualiteit en geef voorlichting

Signaleer online onveilige situaties

Zorg voor meer groepsleiding en beter toezicht

Zorg dat jongeren weten waar zij terechtkunnen

En betrek jongeren!

  • MENU
  • Taal
  • 6 - 14
  • DELEN

  • AANMELDEN

  • CONTACT

Overzicht edities

Augeo Actueel - Praten met kinderen

AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

Kindermishandeling samen aanpakken

Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

De meldcode aanpassen: kans of risico?

Jaaroverzicht 2015

Pleegzorg: samen in verscheidenheid

De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

Jaaroverzicht

Kinderrechten

Onderwijs

Inzicht in ouderschap

Gezondheidszorg

Kinderopvang

KindCheck juni 2014

TKM gemeenten april 2014

TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

TKM-onderwijs - januari 2014

TKM-Jaaroverzicht 2013

TKM-Huwelijksdwang

TKM-Professionalisering

TKM-Meldcode

TKM-Herstel na trauma

TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

TKM-onderwijs: Communiceren

TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

TKM Armoede februari 2013

Verwaarlozing TKM december 2012

Seksueel misbruik

Special Commissie Samson

TKM special Prinsjesdag 2012

TKM special: verkiezingen 2012

Juni Tijdschrift Kindermishandeling

April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)