Augeo magazine is hét online tijdschrift over veilig opgroeien. Via opiniërende bijdragen, ervaringsverhalen, interviews en columns stimuleren we de discussie over en maatschappelijke betrokkenheid bij kindermishandeling. Uitgever: Augeo.
AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016
Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling
AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016
Kindermishandeling samen aanpakken
Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016
Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016
De meldcode aanpassen: kans of risico?
Jaaroverzicht 2015
Pleegzorg: samen in verscheidenheid
De kindcheck voor medici - Signalen van ouders
Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN
Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift
Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur
Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid
Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs
Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs
Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten
Jaaroverzicht
Kinderrechten
Onderwijs
Inzicht in ouderschap
Gezondheidszorg
Kinderopvang
KindCheck juni 2014
TKM gemeenten april 2014
TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling
TKM-onderwijs - januari 2014
TKM-Jaaroverzicht 2013
TKM-Huwelijksdwang
TKM-Professionalisering
TKM-Meldcode
TKM-Herstel na trauma
TKM-onderwijs: Meldcode en hulp
TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg
TKM-onderwijs: Communiceren
TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling
TKM Armoede februari 2013
Verwaarlozing TKM december 2012
Seksueel misbruik
Special Commissie Samson
TKM special Prinsjesdag 2012
TKM special: verkiezingen 2012
Juni Tijdschrift Kindermishandeling
April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling
Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)
DOWNLOAD PDF
OVERZICHT
REACTIES
AUGEO MAGAZINE - TIJDSCHRIFT OVER KINDERMISHANDELING EN HUISELIJK GEWELD
REAGEER OP DIT ARTIKEL
HET ANTWOORD VAN DE AANDACHTSFUNCTIONARIS
Eerst: in gesprek
Allereerst is het verstandig als de aandachtsfunctionaris, die bij jullie dus ook maatschappelijk werker van school is, in gesprek gaat met Kees - en daarna met oma en moeder. In dit gesprek kunnen jullie de zorgen van de school uiten.
Dit is een belangrijke stap; dan weten Kees, zijn moeder en zijn oma dat er ernstige zorgen zijn. Tegelijk krijgt de school in zo’n gesprek een indruk van wat Kees’ moeder en oma van de zorgen vinden.
Omdat oma geen grip op de opvoeding heeft van Kees, zij niet kan voorkomen dat hij verzuimt van school, en ook niet meer weet waar Kees na schooltijd verblijft, is zijn veiligheid in gevaar. Moeder kan en wil de zorg voor Kees niet op zich nemen, omdat zij kiest voor de veiligheid van Kees’ zusje. Beiden geven in feite aan de situatie niet aan te kunnen. Uit het verhaal krijgen we de indruk dat de oma en moeder dit niet echt kunnen veranderen.
Meer informatie achterhalen
Na het gesprek is het daarom verstandig als jullie aandachtsfunctionaris Pleegzorg en Bureau Jeugdzorg belt om meer informatie over de gezinssituatie te verkrijgen. Ook is het slim om de leerplichtambtenaar erbij te betrekken, om mee te denken over het verzuim van Kees.
Werk volgens de meldcode
Als er niet snel iets verandert aan de situatie, lijkt het onvermijdelijk om de meldcode te starten. Gezien de ernst van de situatie en met het oog op de veiligheid van Kees is dit een noodzakelijke stap.
Stap 1
Je moet eerst feiten verzamelen. De aandachtsfunctionaris verzoekt de mentor en docenten van Kees om dat te doen. Deze feiten moet iedereen ook nauwkeurig documenteren. Verder brengt de school de oma en moeder van Kees op de hoogte van de meldcode.
Stap 2
Vervolgens zouden we adviseren dat jullie aandachtsfunctionaris collegiaal overleg voert met een orthopedagoog. Ook advies inwinnen bij Veilig Thuis is een belangrijke stap. Het advies van Veilig Thuis zou kunnen luiden: bespreek nogmaals de zorgen met Kees en zijn verzorgers, maak vervolgens een plan en neem zo nodig opnieuw contact op zodat Veilig Thuis mee kan denken.
Stap 3
De aandachtsfunctionaris bespreekt dit advies vervolgens met Kees, oma en moeder en vraagt hoe beide verzorgers Kees gaan ondersteunen. Pleegzorg zal waarschijnlijk adviseren om over een jaar het traject naar zelfstandigheidstraining in gang te zetten.
Ook lijkt het ons verstandig als Pleegzorg op zoek gaat naar een 'maatje' voor Kees met wie hij iets kan ondernemen. De school kan Kees ook aanmelden voor het verzuimspreekuur bij de leerplichtambtenaar. Na een paar weken evalueren alle partijen het plan. Mocht het niet werken, dan moeten er volgende stappen worden gezet, wat concreet betekent dat de melding echt gedaan wordt.
Meer leren?
Kijk op www.augeo.nl/vo
FOTO: SHUTTERSTOCK.
DE JONGEN OP DE FOTO IS EEN MODEL.
Vraag:
wat kunnen we het beste doen om Kees te helpen?
Het antwoord van de aandachtsfunctionaris
Aandachtsfunctionarissen beantwoorden in TKM vragen van lezers. Ze zijn lid van de LVAK, de Landelijke Vakgroep Aandachtsfunctionarissen. Wil je ook (anoniem) een vraag voorleggen? Stuur een mail naar onze redactie: info@augeo.nl .
VRAAG AAN EEN AANDACHTSFUNCTIONARIS
MOEDER EN OMA KUNNEN ZORG NIET AAN
Wie is Kees?
Kees is een van onze leerlingen. Hij is 16 jaar en woont bij zijn opa en oma. Kees kan niet bij zijn moeder wonen, omdat hij dan steeds ruzie maakt met zijn zusje. Er is pleegzorgbegeleiding. Kees is mishandeld door zijn biologische vader.
Waarom maakt de school zich zorgen om Kees?
Wij maken ons als school zorgen over het feit dat Kees verhardt. Hij laat steeds meer uitdagend gedrag zien. Hij laat situaties opzettelijk escaleren en trekt zich daarna op het juiste moment terug zodat hij buiten schot blijft. Hij komt dagelijks te laat en trekt zich volgens zijn mentor steeds verder in zichzelf terug. Hij wil de tijd niet inhalen en is steeds moeilijker te benaderen. Kees wil niet praten en kan ook niet aangeven waarom hij doet zoals hij doet. Kees dreigt steeds meer te gaan verzuimen.
Augeo Actueel - Praten met kinderen
AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016
Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling
AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016
Kindermishandeling samen aanpakken
Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016
Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016
De meldcode aanpassen: kans of risico?
Jaaroverzicht 2015
Pleegzorg: samen in verscheidenheid
De kindcheck voor medici - Signalen van ouders
Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN
Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift
Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur
Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid
Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs
Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs
Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten
Jaaroverzicht
Kinderrechten
Onderwijs
Inzicht in ouderschap
Gezondheidszorg
Kinderopvang
KindCheck juni 2014
TKM gemeenten april 2014
TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling
TKM-onderwijs - januari 2014
TKM-Jaaroverzicht 2013
TKM-Huwelijksdwang
TKM-Professionalisering
TKM-Meldcode
TKM-Herstel na trauma
TKM-onderwijs: Meldcode en hulp
TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg
TKM-onderwijs: Communiceren
TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling
TKM Armoede februari 2013
Verwaarlozing TKM december 2012
Seksueel misbruik
Special Commissie Samson
TKM special Prinsjesdag 2012
TKM special: verkiezingen 2012
Juni Tijdschrift Kindermishandeling
April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling
Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)