• Zoeken in edities
  • Volledig scherm
  • Online scholing
  • Contactinformatie
  • Deel Augeo magazine met vrienden
  • Magazine doorsturen

Augeo magazine - Over veilig opgroeien

Augeo magazine is hét online tijdschrift over veilig opgroeien. Via opiniërende bijdragen, ervaringsverhalen, interviews en columns stimuleren we de discussie over en maatschappelijke betrokkenheid bij kindermishandeling. Uitgever:  Augeo.

Augeo Actueel - Praten met kinderen

Augeo Actueel - Praten met kinderen

  • AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

    AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

  • Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

    Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

  • AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

    AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

  • Kindermishandeling samen aanpakken

    Kindermishandeling samen aanpakken

  • Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

    Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

  • Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

    Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

  • De meldcode aanpassen: kans of risico?

    De meldcode aanpassen: kans of risico?

  • Jaaroverzicht 2015

    Jaaroverzicht 2015

  • Pleegzorg: samen in verscheidenheid

    Pleegzorg: samen in verscheidenheid

  • De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

    De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

  • Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

    Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

  • Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

    Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

  • Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

    Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

  • Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

    Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

  • Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

    Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

  • Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

    Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

  • Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

    Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

  • Jaaroverzicht

    Jaaroverzicht

  • Kinderrechten

    Kinderrechten

  • Onderwijs

    Onderwijs

  • Inzicht in ouderschap

    Inzicht in ouderschap

  • Gezondheidszorg

    Gezondheidszorg

  • Kinderopvang

    Kinderopvang

  • KindCheck juni 2014

    KindCheck juni 2014

  • TKM gemeenten april 2014

    TKM gemeenten april 2014

  • TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

    TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

  • TKM-onderwijs - januari 2014

    TKM-onderwijs - januari 2014

  • TKM-Jaaroverzicht 2013

    TKM-Jaaroverzicht 2013

  • TKM-Huwelijksdwang

    TKM-Huwelijksdwang

  • TKM-Professionalisering

    TKM-Professionalisering

  • TKM-Meldcode

    TKM-Meldcode

  • TKM-Herstel na trauma

    TKM-Herstel na trauma

  • TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

    TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

  • TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

    TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

  • TKM-onderwijs: Communiceren

    TKM-onderwijs: Communiceren

  • TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

    TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

  • TKM Armoede februari 2013

    TKM Armoede februari 2013

  • Verwaarlozing TKM december 2012

    Verwaarlozing TKM december 2012

  • Seksueel misbruik

    Seksueel misbruik

  • Special Commissie Samson

    Special Commissie Samson

  • TKM special Prinsjesdag 2012

    TKM special Prinsjesdag 2012

  • TKM special: verkiezingen 2012

    TKM special: verkiezingen 2012

  • Juni Tijdschrift Kindermishandeling

    Juni Tijdschrift Kindermishandeling

  • April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

    April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)

DOWNLOAD PDF

OVERZICHT

REACTIES

AUGEO MAGAZINE - TIJDSCHRIFT OVER KINDERMISHANDELING EN HUISELIJK GEWELD

REAGEER OP DIT ARTIKEL

HET ANTWOORD VAN DE AANDACHTSFUNCTIONARIS

 

Eerst: in gesprek

Als juf zal je eerst de moeder moeten uitnodigen om je zorg te bespreken. Je doet er goed aan om rustig uiteen te zetten dat Marit buiten de groep valt, omdat ze er onverzorgd uitziet en niet fris ruikt. Moeder zal dit waarschijnlijk niet leuk vinden; misschien wordt ze zelfs boos.

 

Het zou kunnen dat ze zegt dat er niets mis is met de manier waarop zij en Marit het doen, en dat de school les moet geven en zich hier niet mee te bemoeien. Dan kan je de moeder uitleggen dat iedereen inderdaad verschillend kan denken over wat een goede verzorging is, maar dat Marit er last van heeft dat de kinderen niet naast haar willen zitten en niet met haar willen spelen. En dat ze erg alleen is op school.

 

Advies inwinnen

Het lijkt ook raadzaam dat je met een deskundige van gedachten wisselt over Marits thuissituatie. Dat kan de aandachtsfunctionaris zijn, maar wellicht ook een externe deskundige. Als moeder het hier niet mee eens is, kun je aangeven dat de moeder en Marit anoniem blijven en dat het je professionele plicht is om dit te doen.

 

Starten van de meldcode

Als er niet snel iets verandert aan de situatie, lijkt het onvermijdelijk dat je samen met de aandachtsfunctionaris de meldcode start.

 

Stap 1

Belangrijk is dat jullie de zorg van de school goed omschrijven. Ook moeten jullie de feiten verzamelen én documenteren.

 

Stap 2

Daarna is het zaak advies te vragen bij Veilig Thuis, zonder de naam van Marit en moeder te noemen.

Veilig Thuis zal waarschijnlijk de zorg delen, maar het advies geven om toch te proberen of de moeder inzicht kan krijgen wat dit voor Marit betekent. En adviseren of er niet een netwerk is dat kan ondersteunen. Meestal neemt Veilig Thuis na enkele weken opnieuw contact op.

 

Stap 3

Stel dat het moeilijk is om de gesprekken met moeder te plannen, zoals je in je vraag stelde. Dan zou je kunnen zeggen dat jullie thuis langskomen. Dat helpt meestal wel. Het kan zijn dat de moeder begripvol is en erover kan praten.

 

Het tegendeel kan ook gebeuren; dat ze de zorg van de school totaal niet begrijpt. En niet inziet wat dit voor Marit en haar ontwikkeling betekent. In dat geval is het onvermijdelijk dat je verder gaat met de stappen van de meldcode. Vertel de moeder dat het wellicht een melding wordt.

 

Stap 4

De aandachtsfunctionaris neemt contact op met Veilig Thuis; zij zullen jullie adviseren te gaan melden.

 

Stap 5

De aandachtsfunctionaris doet de melding en stelt de moeder hiervan schriftelijk op de hoogte. Wat er daarna gebeurt, blijft gissen, maar het gebeurt niet zelden dat de moeder haar kind eerst thuis houdt, maar later tijdens het onderzoek van Veilig Thuis van gedachten verandert en aangeeft wel hulp te willen. In dat geval kan Marit terugkeren in haar klas.

 

Meer leren?

Ga naar www.augeo.nl/po

Vraag:
wat kunnen we als school doen om Marit te helpen?

FOTO: HOLLANDSE HOOGTE

Het antwoord van de aandachtsfunctionaris

Aandachtsfunctionarissen beantwoorden in TKM vragen van lezers. Ze zijn lid van de LVAK, de Landelijke Vakgroep Aandachtsfunctionarissen. Wil je ook (anoniem) een vraag voorleggen? Stuur een mail naar onze redactie: info@augeo.nl .

VRAAG AAN EEN AANDACHTSFUNCTIONARIS

MARIT WORDT VERWAARLOOSD EN GEPEST

Wie is Marit?

Marit is een leerling van onze school. Ze is 7. Marit ziet er onverzorgd uit, ruikt naar zweet en soms naar urine. Klasgenootjes pesten haar. Ze zeggen tegen haar dat ze stinkt en willen niet naast haar zitten.

Marit wordt niet gevraagd om bij andere kinderen thuis te spelen. Ze is veel alleen, zowel op school als thuis. Marit geeft aan dat ze graag andere kleren wil en vriendinnetjes mee naar huis wil nemen. Dat mag niet van haar moeder. Ze vraagt waarom dat van andere ouders wel mag.

 

Waarover maakt de school zich zorgen?

Als juf maak ik me zorgen om Marit. Haar moeder lijkt veel te drinken. Ze ziet er onverzorgd uit, komt niet naar school om Marit te brengen of te halen. Als ik gesprekken wil plannen, moet ik moeite doen haar te overtuigen dat het belangrijk is.

  • MENU
  • Taal
  • 6 - 14
  • DELEN

  • AANMELDEN

  • CONTACT

Overzicht edities

Augeo Actueel - Praten met kinderen

AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

Kindermishandeling samen aanpakken

Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

De meldcode aanpassen: kans of risico?

Jaaroverzicht 2015

Pleegzorg: samen in verscheidenheid

De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

Jaaroverzicht

Kinderrechten

Onderwijs

Inzicht in ouderschap

Gezondheidszorg

Kinderopvang

KindCheck juni 2014

TKM gemeenten april 2014

TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

TKM-onderwijs - januari 2014

TKM-Jaaroverzicht 2013

TKM-Huwelijksdwang

TKM-Professionalisering

TKM-Meldcode

TKM-Herstel na trauma

TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

TKM-onderwijs: Communiceren

TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

TKM Armoede februari 2013

Verwaarlozing TKM december 2012

Seksueel misbruik

Special Commissie Samson

TKM special Prinsjesdag 2012

TKM special: verkiezingen 2012

Juni Tijdschrift Kindermishandeling

April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)