• Zoeken in edities
  • Volledig scherm
  • Online scholing
  • Contactinformatie
  • Deel Augeo magazine met vrienden
  • Magazine doorsturen

Augeo magazine - Over veilig opgroeien

Augeo magazine is hét online tijdschrift over veilig opgroeien. Via opiniërende bijdragen, ervaringsverhalen, interviews en columns stimuleren we de discussie over en maatschappelijke betrokkenheid bij kindermishandeling. Uitgever:  Augeo.

Augeo Actueel - Praten met kinderen

Augeo Actueel - Praten met kinderen

  • AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

    AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

  • Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

    Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

  • AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

    AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

  • Kindermishandeling samen aanpakken

    Kindermishandeling samen aanpakken

  • Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

    Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

  • Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

    Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

  • De meldcode aanpassen: kans of risico?

    De meldcode aanpassen: kans of risico?

  • Jaaroverzicht 2015

    Jaaroverzicht 2015

  • Pleegzorg: samen in verscheidenheid

    Pleegzorg: samen in verscheidenheid

  • De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

    De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

  • Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

    Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

  • Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

    Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

  • Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

    Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

  • Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

    Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

  • Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

    Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

  • Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

    Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

  • Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

    Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

  • Jaaroverzicht

    Jaaroverzicht

  • Kinderrechten

    Kinderrechten

  • Onderwijs

    Onderwijs

  • Inzicht in ouderschap

    Inzicht in ouderschap

  • Gezondheidszorg

    Gezondheidszorg

  • Kinderopvang

    Kinderopvang

  • KindCheck juni 2014

    KindCheck juni 2014

  • TKM gemeenten april 2014

    TKM gemeenten april 2014

  • TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

    TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

  • TKM-onderwijs - januari 2014

    TKM-onderwijs - januari 2014

  • TKM-Jaaroverzicht 2013

    TKM-Jaaroverzicht 2013

  • TKM-Huwelijksdwang

    TKM-Huwelijksdwang

  • TKM-Professionalisering

    TKM-Professionalisering

  • TKM-Meldcode

    TKM-Meldcode

  • TKM-Herstel na trauma

    TKM-Herstel na trauma

  • TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

    TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

  • TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

    TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

  • TKM-onderwijs: Communiceren

    TKM-onderwijs: Communiceren

  • TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

    TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

  • TKM Armoede februari 2013

    TKM Armoede februari 2013

  • Verwaarlozing TKM december 2012

    Verwaarlozing TKM december 2012

  • Seksueel misbruik

    Seksueel misbruik

  • Special Commissie Samson

    Special Commissie Samson

  • TKM special Prinsjesdag 2012

    TKM special Prinsjesdag 2012

  • TKM special: verkiezingen 2012

    TKM special: verkiezingen 2012

  • Juni Tijdschrift Kindermishandeling

    Juni Tijdschrift Kindermishandeling

  • April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

    April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)

ANOUCHKA (17) WERD MISHANDELD, MAAR VOND LANGE TIJD GEEN STEUN

DOWNLOAD PDF

OVERZICHT

REACTIES

AUGEO MAGAZINE - TIJDSCHRIFT OVER KINDERMISHANDELING EN HUISELIJK GEWELD

REAGEER OP DIT ARTIKEL

Anouchka (17) werd mishandeld, maar vond lange tijd geen steun

‘ER WERD OVER ME GEPRAAT, NIET MET ME’

AUTEUR: SOMAJEH GHAEMINIA

‘De vuile was hang je niet buiten. Zo ben ik opgevoed. Ik was loyaal aan mijn ouders, zou hen nooit afvallen. Als jong kind al werd ik door mijn vader en moeder gekleineerd en geslagen. Soms was het een paar maanden rustig, dan ineens barstte het weer los. Bijvoorbeeld omdat ik iets verkeerds zei. Mijn vader had spijt van zijn daden, maar begon toch steeds opnieuw.

 

Op mijn 12de - ik zat nog op de basisschool - was ik op een dag zó toegetakeld dat ik nauwelijks kon lopen. Mijn gymleraar zag dat er iets was. Huilend heb ik hem in vertrouwen genomen. Mijn schoonzus, die haar kinderen naar dezelfde school bracht, liep op dat moment toevallig langs. De leraar vroeg haar mij apart te nemen, zodat ik mijn verhaal kon doen. Ze luisterde naar me en zei dat het niet mijn schuld was. Ze gaf me weer zelfvertrouwen, zonder mijn ouders af te vallen.’

 

Zonder overleg

‘De gymleraar kreeg in de gaten dat ik regelmatig werd mishandeld. Zonder mij in te lichten heeft hij de directeur en andere teamleden geïnformeerd. Zo zat ik ineens aan tafel met vijf volwassenen die vragen op me afvuurden. Ze waren best aardig, maar de gymleraar kon op deze mensen bouwen, ik niet.

 

Opnieuw zonder met mij te overleggen, belde de meester vlak voor de vakantie naar het AMK (sinds 1 januari Veilig Thuis) . Midden in de zomervakantie kregen mijn ouders een brief. Ik was net te laat om die te onderscheppen. Mijn vader was woest en ik kreeg er zó hard van langs dat ik besloot nooit meer iets te zeggen. Tegen niemand.

 

De dreigementen hielden aan

Mijn ouders hielden het een jaar vol om mij niet te slaan. Blijkbaar realiseerden zij zich dat er mensen waren die zich om mij bekommerden. De dreigementen hielden echter aan, waardoor ik niet open en eerlijk durfde te zijn. Ik was bang voor het geweld dat altijd in de lucht hing.

 

En inderdaad, het ging weer mis. Ik zat toen op de middelbare school. Aangemoedigd door mijn moeder sloeg mijn vader me zo hard en lang dat ik dacht dat ik het niet zou redden. Ik was alleen thuis, de buren waren weg. Mijn zusje ook. Wie zou me kunnen horen? Alles deed pijn. Maar ik overleefde.

 

In de maanden die volgden had ik geen enkel fysiek contact met mijn ouders. Zodra mijn vader in mijn buurt kwam, begon ik te hyperventileren. Ik zag dat hij spijt had en toenadering zocht, maar ik was van mijn ouders vervreemd. Ik at alleen en sliep alleen. Die periode maakte mij onafhankelijk, al had dat natuurlijk anders gekund.’

 

Kreet van wanhoop

‘Op school liet ik niets merken. Soms had ik wel de behoefte met iemand te praten, maar ik durfde niet. Wel bleef ik soms lang in het klaslokaal hangen en stelde ik opmerkelijke vragen aan docenten - “Gaan blauwe plekken weg?” - waarop ik een vakmatig antwoord kreeg; ze hadden niet door waarom ik het vroeg.

 

Op andere momenten was ik druk of riep ik dingen als: “Als ik dat zou doen, zou mijn vader mij kapot maken.” Dat werd gezien als aandachttrekkerij. Dat was het natuurlijk ook; maar het waren kreten van wanhoop. Signalen waar volwassen om me heen iets mee hadden kunnen doen.

 

Toen ik na vier maanden begon te herstellen, raakte ik bevriend met een klasgenote. We praatten veel en ik kwam dagelijks bij haar thuis. Langzaam werd ik onderdeel van haar familie en groeide mijn vertrouwen in volwassenen. Mijn vriendin en haar moeder wisten me ervan te overtuigen dat ik hulp moest zoeken.

 

Met de moeder ging ik op intakegesprek bij Bureau Jeugdzorg. Daar sneuvelde mijn vertrouwen opnieuw. Er werd over mij gepraat, niet met mij. En pas ruim vijf maanden na de intake kreeg ik het eerste gesprek met een psycholoog - het fysieke geweld thuis was toen al gestopt. Met de psychologe zat ik niet op één lijn. Het hoofdstuk ‘hulp’ heb ik na vier gesprekken afgesloten. Ik was er klaar mee.’

 

Wat kun je als professional doen?

‘Het was ontzettend fijn geweest als ik in de tijd van het geweld iemand in vertrouwen had kunnen nemen. Iemand die de situatie vanuit mijn perspectief bekeek en écht naar me luisterde. Had iemand me maar gevraagd: “Wat wil je dat ik voor je doe? Vind je het goed als ik dit met collega’s bespreek? Wil je dat ik hulp voor je inschakel?”

 

Het mag kinderen niet ontbreken aan goede hulp, zoals mij is overkomen. Daarom heb ik me aangemeld voor de Jongerentaskforce Kindermishandeling. Alle professionals die direct met kinderen werken, moeten beseffen dat ze vanuit het kind moeten handelen.

 

Bouw een vertrouwensband op met een kind dat opvallend gedrag vertoont of juist heel introvert is. Dat is makkelijker dan je denkt. Het zit ‘m in ogenschijnlijk kleine vragen als: “Hoe gaat het met je? Heb je lekker geslapen vannacht?”

 

Als een kind zich in slaap huilt of door trauma’s niet kan slapen, hoor je dat in het antwoord terug. Betrek het kind bij het proces, besluit samen wat er moet gebeuren en doe het snel. Ik weet hoe het is als een vreemde bij je thuis komt vertellen hoe het moet. Of hoe het is als er over je gepraat wordt. Laat kinderen in nood ook niet maanden op hulp wachten vanwege bureaucratische rompslomp.’

 

Humor maakt het dragelijker

‘Inmiddels weet ik mezelf goed op de been te houden. De laatste jaren van het vwo zijn in zicht. In de vakanties heb ik bijbaantjes. Maar thuis leven we langs elkaar heen. Alsof we uit elkaar worden getrokken zonder de pijn te voelen.

 

Mijn kracht ontleen ik aan de natuur, aan waardevolle vriendschappen, aan dieren en ook aan mijn cynisme en relativeringsvermogen. De waarheid is soms niet te verteren, maar met humor kun je er anders naar kijken; het maakt het dragelijker.’

 

De naam Anouchka is om privacyredenen gefingeerd.

 

Volg de Jongerentaskforce kindermishandeling via Facebook en Twitter .

 

INTERVIEW

KINDERMISHANDELING

STOPPEN

FOTO: SHUTTERSTOCK

Lees verder

De 17-jarige Anouchka werd jarenlang fysiek en mentaal mishandeld door haar ouders. Als lid van de Jongerentaskforce Kindermishandeling wil ze alle professionals die met kinderen werken op het hart drukken samen stappen te zetten. ‘Het kind is de sleutelfiguur.’

‘Ineens vuurden vijf volwassen vragen op me af’

  • MENU
  • Taal
  • 9 - 13
  • DELEN

  • AANMELDEN

  • CONTACT

Overzicht edities

Augeo Actueel - Praten met kinderen

AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

Kindermishandeling samen aanpakken

Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

De meldcode aanpassen: kans of risico?

Jaaroverzicht 2015

Pleegzorg: samen in verscheidenheid

De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

Jaaroverzicht

Kinderrechten

Onderwijs

Inzicht in ouderschap

Gezondheidszorg

Kinderopvang

KindCheck juni 2014

TKM gemeenten april 2014

TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

TKM-onderwijs - januari 2014

TKM-Jaaroverzicht 2013

TKM-Huwelijksdwang

TKM-Professionalisering

TKM-Meldcode

TKM-Herstel na trauma

TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

TKM-onderwijs: Communiceren

TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

TKM Armoede februari 2013

Verwaarlozing TKM december 2012

Seksueel misbruik

Special Commissie Samson

TKM special Prinsjesdag 2012

TKM special: verkiezingen 2012

Juni Tijdschrift Kindermishandeling

April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)