• Zoeken in edities
  • Volledig scherm
  • Online scholing
  • Contactinformatie
  • Deel Augeo magazine met vrienden
  • Magazine doorsturen

Augeo magazine - Over veilig opgroeien

Augeo magazine is hét online tijdschrift over veilig opgroeien. Via opiniërende bijdragen, ervaringsverhalen, interviews en columns stimuleren we de discussie over en maatschappelijke betrokkenheid bij kindermishandeling. Uitgever:  Augeo.

Augeo Actueel - Praten met kinderen

Augeo Actueel - Praten met kinderen

  • AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

    AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

  • Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

    Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

  • AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

    AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

  • Kindermishandeling samen aanpakken

    Kindermishandeling samen aanpakken

  • Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

    Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

  • Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

    Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

  • De meldcode aanpassen: kans of risico?

    De meldcode aanpassen: kans of risico?

  • Jaaroverzicht 2015

    Jaaroverzicht 2015

  • Pleegzorg: samen in verscheidenheid

    Pleegzorg: samen in verscheidenheid

  • De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

    De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

  • Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

    Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

  • Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

    Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

  • Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

    Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

  • Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

    Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

  • Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

    Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

  • Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

    Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

  • Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

    Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

  • Jaaroverzicht

    Jaaroverzicht

  • Kinderrechten

    Kinderrechten

  • Onderwijs

    Onderwijs

  • Inzicht in ouderschap

    Inzicht in ouderschap

  • Gezondheidszorg

    Gezondheidszorg

  • Kinderopvang

    Kinderopvang

  • KindCheck juni 2014

    KindCheck juni 2014

  • TKM gemeenten april 2014

    TKM gemeenten april 2014

  • TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

    TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

  • TKM-onderwijs - januari 2014

    TKM-onderwijs - januari 2014

  • TKM-Jaaroverzicht 2013

    TKM-Jaaroverzicht 2013

  • TKM-Huwelijksdwang

    TKM-Huwelijksdwang

  • TKM-Professionalisering

    TKM-Professionalisering

  • TKM-Meldcode

    TKM-Meldcode

  • TKM-Herstel na trauma

    TKM-Herstel na trauma

  • TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

    TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

  • TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

    TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

  • TKM-onderwijs: Communiceren

    TKM-onderwijs: Communiceren

  • TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

    TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

  • TKM Armoede februari 2013

    TKM Armoede februari 2013

  • Verwaarlozing TKM december 2012

    Verwaarlozing TKM december 2012

  • Seksueel misbruik

    Seksueel misbruik

  • Special Commissie Samson

    Special Commissie Samson

  • TKM special Prinsjesdag 2012

    TKM special Prinsjesdag 2012

  • TKM special: verkiezingen 2012

    TKM special: verkiezingen 2012

  • Juni Tijdschrift Kindermishandeling

    Juni Tijdschrift Kindermishandeling

  • April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

    April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)

REAGEER OP DIT ARTIKEL

OVERZICHT

AUGEO MAGAZINE - TIJDSCHRIFT KINDERMISHANDELING EN HUISELIJK GEWELD

Hier kan een kop van een aantal woorden

De Jongerentaskforce Kindermishandeling

 

‘Jongeren hebben een enorme kracht en we hebben veel te vertellen. We willen dat dat gezien én gehoord wordt,’ vinden de leden van de Jongerentaskforce Kindermishandeling.

 

De Taskforce is een onafhankelijke groep jongeren tussen de 15 en 25 jaar en is in 2013 opgericht op initiatief van Augeo. ‘Bij kindermishandeling zijn altijd kinderen betrokken, maar er wordt door overheden en instanties nog lang niet altijd naar deze kinderen geluisterd. Terwijl zij de belangrijkste stakeholders zijn’, zegt Mariëlle Dekker, directeur van Augeo en hoofdredacteur van het Tijdschrift over kindermishandeling en huiselijk geweld.

‘De Jongerentaskforce is opgericht om te zorgen dat jongeren actief meedenken, meepraten en adviseren over hoe kindermishandeling beter tegengegaan kan worden en hoe mishandelde kinderen en jongeren tijdig goede hulp krijgen.’

 

‘Op deze manier creëren we een platform door én voor de kinderen om wie het gaat. Iets dat nu nog te vaak ontbreekt in de vele stuurgroepen, taskforces en actieprogramma’s die ons land rijk is.’

De ledensamenstelling van de Jongerentaskforce is gevarieerd, maar de leden zijn allen betrokken bij het thema kindermishandeling. Ze werden zelf mishandeld, of vrienden of klasgenoten kregen er mee te maken. Ook werken sommigen met kinderen en/of ouders en komen ze beroepsmatig in aanraking met mishandeling.

 

Meer informatie en contact

Je vindt de Jongerentaskforce Kindermishandeling op: Facebook en Twitter

Of stuur ze een mail: idee@jongerentaskforce.nl

'DENK EN HANDEL ALTIJD VANUIT HET KIND, PRAAT NIET 'OVER' ONS'

AUTEUR: SOMAJEH GHAEMINIA

Hier kan een kop van een aantal woorden

‘De vuile was hang je niet buiten, zo ben ik opgevoed. Ik was loyaal aan mijn ouders, zou hen nooit afvallen. Vanaf mijn vroegste herinnering werd ik als kind bedreigd, gekleineerd en geslagen door mijn vader en moeder.

 

Het geweld kwam en ging in periodes. Dan was het een paar maanden rustig, vervolgens kon het ineens weer beginnen. Omdat ik iets verkeerds had gezegd bijvoorbeeld. Mijn vader had spijt van zijn daden, maar begon toch steeds weer opnieuw.

 

‘Ze vertelde dat het niet mijn schuld was’

Op mijn twaalfde - ik zat nog op de basisschool - was ik op een dag zó toegetakeld dat ik nauwelijks kon lopen. Mijn gymleraar zag dat er iets aan de hand was. Huilend heb ik hem verteld wat er was gebeurd.

 

Toevallig liep mijn schoonzus, die haar kinderen naar dezelfde school bracht, op dat moment langs. De leerkracht vroeg haar om mij even apart te nemen zodat ik mijn verhaal kon doen. Ze heeft me opgevangen op een manier die ik als kind fijn vond: ze luisterde naar me, zei dat het niet mijn schuld was. Ze gaf me weer zelfvertrouwen zonder mijn ouders af te vallen.

 

De gymleraar kreeg in de gaten dat ik regelmatig werd mishandeld. Zonder mij in te lichten heeft hij toen de directeur en andere teamleden op de hoogte gebracht. En zo zat ik ineens aan tafel met vijf volwassenen die allerlei vragen op me afvuurden. Het waren mensen op wie híj kon bouwen, niet op wie ik kon bouwen, al vond ik ze best aardig.

 

‘Mijn vertrouwen in leraren was weggevaagd’

Zonder met mij te overleggen belde de meester vlak voor de vakantie naar het AMK. En zo kwam het dat er midden in de zomervakantie een brief op de mat lag voor mijn ouders. Ik was net te laat om die te onderscheppen. Mijn vader was woest. Ik kreeg er toen zó hard van langs dat ik besloot: ‘ik zeg nooit meer iets, tegen niemand. Mijn vertrouwen in leerkrachten was volledig weggevaagd.

 

Mijn ouders hielden het vervolgens een jaar vol mij niet te slaan. Ze hadden zich blijkbaar toch gerealiseerd dat er anderen zijn die zich bekommeren om mij. Maar de dreigementen waren er nog steeds. Daarom durfde ik niet open en eerlijk naar ze te zijn, ik was bang.

 

‘Ik raakte totaal vervreemd van mijn ouders’

Op de middelbare school ging het weer hartstikke mis. Mijn vader, aangemoedigd door mijn moeder, sloeg me zo hard en lang dat ik ervan overtuigd was dat ik het niet zou overleven. Ik was alleen thuis, de buren waren weg. Zo ook mijn zusje. Alles deed pijn. Ik wist niet of er iemand op de wereld was die me zou kunnen horen.

 

Maar ik overleefde. Daarna heb ik maandenlang geen fysiek contact gehad met mijn ouders. Als mijn vader maar in de buurt kwam of iets tegen me zei, begon ik te hyperventileren. Ik zag dat hij spijt had en toenadering zocht, maar ik was totaal van mijn ouders vervreemd. Ik at alleen en sliep alleen. Op een of andere manier maakte die periode mij tot een onafhankelijk persoon, al had dat natuurlijk anders gekund.

 

Op school liet ik niemand iets blijken. Ik had geen vertrouwen meer in mensen die met kinderen werken. Mijn redding was de liefde van een klasgenote en haar ouders. Toen ik na vier maanden begon te herstellen leerde ik haar kennen. We werden vriendinnen en praatten veel.

 

Ik kwam dagelijks bij haar thuis en werd langzaam onderdeel van de familie. Ik was altijd welkom. Liefde heelt wonden, dat ging hier echt zo. Mijn vertrouwen in volwassenen begon licht te herstellen.

 

‘Er werd óver mij gepraat’

Mijn vriendin en haar moeder konden me ervan overtuigen dat ik hulp moest zoeken. Zo kwam het dat ik met haar moeder op een intakegesprek kwam bij bureau jeugdzorg. Helaas sneuvelde mijn vertrouwen daar opnieuw. Er werd óver mij gepraat, niet met mij. Mijn vriendin’s moeder praatte in jargon tegen de hulpverleenster. Ik had niet het idee dat ik mijn eigen gevoelens onder woorden mocht brengen, dat deed zij.

 

Ruim vijf maanden na de intake kreeg ik pas het eerste gesprek met een psycholoog. Het fysieke geweld thuis was toen al opgehouden. Maar met de psychologe zat ik niet op één lijn. Het hoofdstuk ‘hulp’ heb ik na vier gesprekken afgesloten. Ik was er klaar mee, het bracht me niet verder.

 

‘Handel vanuit het kind’

Andere kinderen mogen geen gebrek aan goede hulp hebben, zoals ik dat had. Om die reden heb ik me aangemeld voor de Jongerentaskforce Kindermishandeling. Alle professionals die direct met kinderen werken, zoals leerkrachten en pedagogisch medewerkers, zouden moeten beseffen dat ze vanuit het kind moeten handelen. Laat zien dat je er bent voor het kind, hoe klein en jong ze ook zijn. Als jij oog hebt voor een kind, luistert, het net een beetje extra aandacht geeft, voelt elk kind: ‘Ik doe er toe’.

 

En laat kinderen in nood niet maanden wachten op hulp omdat ze eerst door de bureaucratie gesleept moeten worden. Ik weet hoe het is als er opeens een vreemde bij je thuis komt vertellen hoe het moet. Of hoe het is als er over je gepraat wordt. Dat werkt averechts. Het kind is de sleutelpersoon, dat kun je niet overslaan. Dus als je je zorgen maakt, alsjeblieft: bespreek het met collega’s, nietsdoen is geen optie

 

‘Humor maakt het dragelijker’

Nu blijf ik goed op de been. De laatste jaren van het vwo zijn in zicht, in de vakanties heb ik bijbaantjes. Mijn kracht ontleen ik aan de natuur, waardevolle vriendschappen, dieren en ook aan mijn cynisme en relativeringsvermogen. De waarheid is soms niet te verteren. Met humor erbij kun je er anders naar kijken, het maakt het dragelijker.

Mijn vader heb ik kunnen vergeven. Met hem heb ik een bijzonder goede band nu. De relatie met mijn moeder is nog altijd moeilijk. Daar leer ik mee omgaan. Zij zijn en blijven toch mijn ouders, mijn basis.’

 

De naam van Anouchka is om privacyredenen gefingeerd

 

DE
JONGEREN-
TASKFORCE
KINDERMISHANDELING

AAN TKM VERTELD

FOTO: SHUTTERSTOCK. HET MEISJE OP DE FOTO IS EEN MODEL

Lees verder

Anouchka (17) werd van peuter tot puber fysiek en mentaal mishandeld door haar ouders. Als lid van de Jongerentaskforce Kindermishandeling wil ze iedereen die met kinderen werkt op het hart drukken om sámen met het kind stappen te zetten.

‘Op school liet ik niets blijken; ik had geen vertrouwen meer in mensen’

Download PDF

Reacties

  • MENU
  • Taal
  • 5 - 16
  • DELEN

  • AANMELDEN

  • CONTACT

Overzicht edities

Augeo Actueel - Praten met kinderen

AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

Kindermishandeling samen aanpakken

Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

De meldcode aanpassen: kans of risico?

Jaaroverzicht 2015

Pleegzorg: samen in verscheidenheid

De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

Jaaroverzicht

Kinderrechten

Onderwijs

Inzicht in ouderschap

Gezondheidszorg

Kinderopvang

KindCheck juni 2014

TKM gemeenten april 2014

TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

TKM-onderwijs - januari 2014

TKM-Jaaroverzicht 2013

TKM-Huwelijksdwang

TKM-Professionalisering

TKM-Meldcode

TKM-Herstel na trauma

TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

TKM-onderwijs: Communiceren

TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

TKM Armoede februari 2013

Verwaarlozing TKM december 2012

Seksueel misbruik

Special Commissie Samson

TKM special Prinsjesdag 2012

TKM special: verkiezingen 2012

Juni Tijdschrift Kindermishandeling

April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)