• Zoeken in edities
  • Volledig scherm
  • Online scholing
  • Contactinformatie
  • Deel Augeo magazine met vrienden
  • Magazine doorsturen

Augeo magazine - Over veilig opgroeien

Augeo magazine is hét online tijdschrift over veilig opgroeien. Via opiniërende bijdragen, ervaringsverhalen, interviews en columns stimuleren we de discussie over en maatschappelijke betrokkenheid bij kindermishandeling. Uitgever:  Augeo.

Augeo Actueel - Praten met kinderen

Augeo Actueel - Praten met kinderen

  • AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

    AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

  • Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

    Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

  • AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

    AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

  • Kindermishandeling samen aanpakken

    Kindermishandeling samen aanpakken

  • Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

    Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

  • Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

    Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

  • De meldcode aanpassen: kans of risico?

    De meldcode aanpassen: kans of risico?

  • Jaaroverzicht 2015

    Jaaroverzicht 2015

  • Pleegzorg: samen in verscheidenheid

    Pleegzorg: samen in verscheidenheid

  • De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

    De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

  • Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

    Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

  • Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

    Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

  • Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

    Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

  • Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

    Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

  • Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

    Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

  • Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

    Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

  • Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

    Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

  • Jaaroverzicht

    Jaaroverzicht

  • Kinderrechten

    Kinderrechten

  • Onderwijs

    Onderwijs

  • Inzicht in ouderschap

    Inzicht in ouderschap

  • Gezondheidszorg

    Gezondheidszorg

  • Kinderopvang

    Kinderopvang

  • KindCheck juni 2014

    KindCheck juni 2014

  • TKM gemeenten april 2014

    TKM gemeenten april 2014

  • TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

    TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

  • TKM-onderwijs - januari 2014

    TKM-onderwijs - januari 2014

  • TKM-Jaaroverzicht 2013

    TKM-Jaaroverzicht 2013

  • TKM-Huwelijksdwang

    TKM-Huwelijksdwang

  • TKM-Professionalisering

    TKM-Professionalisering

  • TKM-Meldcode

    TKM-Meldcode

  • TKM-Herstel na trauma

    TKM-Herstel na trauma

  • TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

    TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

  • TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

    TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

  • TKM-onderwijs: Communiceren

    TKM-onderwijs: Communiceren

  • TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

    TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

  • TKM Armoede februari 2013

    TKM Armoede februari 2013

  • Verwaarlozing TKM december 2012

    Verwaarlozing TKM december 2012

  • Seksueel misbruik

    Seksueel misbruik

  • Special Commissie Samson

    Special Commissie Samson

  • TKM special Prinsjesdag 2012

    TKM special Prinsjesdag 2012

  • TKM special: verkiezingen 2012

    TKM special: verkiezingen 2012

  • Juni Tijdschrift Kindermishandeling

    Juni Tijdschrift Kindermishandeling

  • April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

    April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)

*

*

* Deze gegevens zijn verplicht. Je mailadres wordt niet getoond.

Reacties van andere lezers

Reageer op dit artikel

Wat valt op?

Wat zeggen politieke partijen over...

transitie jeugdzorg

Bijna alle partijen zijn voorstander van decentralisatie in de jeugdzorg. VVD, SP, CDA, D66 en GL noemen dit expliciet in hun verkiezingsprogramma.

 

Over randvoorwaarden en (toezicht) op kwaliteit wordt weinig geschreven. D66 schrijft over expliciete kwaliteitseisen die gemeenten bij die transitie moeten stellen aan (jeugd)zorgaanbieders en de PvdD noemt dat de randvoorwaarden voor decentralisatie stevig moeten worden verankerd. De SP schrijft dat er geen marktwerking in de jeugdzorg mag zijn, de PvdA zegt dat er geen marktwerking mag zijn bij de uitvoering van kinderbeschermingstaken.

 

Financiën komen verder weinig aan bod. Het CDA noemt dat er voldoende middelen moeten zijn, PvdD zegt als enige dat bezuinigingen op jeugdzorg worden teruggedraaid en PvdA stelt dat er geen eigen bijdrage wordt gevraagd bij kinderbeschermingsmaatregelen.

 

Sommige partijen gaan in op de transitie van specifieke vormen van jeugdhulpverlening. Zo noemt CU dat landelijke opererende identiteitsgebonden jeugdzorginstellingen behouden moeten blijven. De SP stelt dat Justitiële jeugdzorg bij de Raad voor Kinderbescherming en het Ministerie van Veiligheid en Justitie blijft. De PVV schaft de CJG’s af.

 

Qua specifieke doelgroepen wordt extra aandacht bepleit voor licht verstandelijk gehandicapte jongeren die gaan zwerven (CU), migrantenjongeren (GL, PvdA), kinderen van ouders die (psychisch) ziek zijn of verslaafd (PvdA) en kinderen in de opvang (CU).

Jeugdzorg naar gemeenten.

Gemeenten moeten zorgaanbieders selecteren op zowel prijs als kwaliteit.

Iedere gemeente stelt expliciete kwaliteitscriteria op bij het aanbesteden van zorgcontracten.

Elke gemeente wordt getoetst of zij deze taken naar behoren uit kan voeren (verantwoordelijkheid dragen voor onder andere welzijnsbeleid).

Kwaliteitseisen aan hulp van jeugdzorg en aan jeugdzorgmedewerker.

Problemen in de jeugdzorg moeten met spoed worden aangepakt.

De geplande bezuiniging die gepaard gaat met de transitie van jeugdzorg van provincies naar gemeentes wordt teruggedraaid.

Ouders kunnen terecht bij een jeugdhulpverlener in de buurt; deze kan doorverwijzen naar gespecialiseerde jeugdzorg.

De Rijksoverheid hevelt steeds meer taken over naar provincies en gemeenten. Het is belangrijk dat de regie hierbij niet uit handen wordt gegeven.

In wetten en regels moeten de randvoorwaarden voor decentralisatie stevig worden verankerd.

Voorzieningen voor hulpverlening en ondersteuning zo dicht mogelijk bij ouders en jongeren.

De komende jaren zal de gemeente zich moeten ontwikkelen tot het eerste niveau waarop zorg voor jeugd gestalte krijgt.

CJG moet zich ontwikkelen tot laagdrempelige aanspreekpunten. Daarin zijn GGD en consultatiebureau actief.

Rond scholen goed werkend zorgnetwerk beschikbaar voor leerlingen.

Indien nodig, wordt jeugdzorg snel en dicht bij het kind en het gezin geboden.

De jeugdzorg gaat waar mogelijk naar gemeenten, maar zonder marktwerking en zonder eigen bijdrage en met behoud van recht op jeugdzorg.

Bestrijden bureaucratie en 'indicatiegekte' in jeugdzorg door het schrappen van onnodige regels.

Laagdrempelige centra in de buurt voor hulp bij opvoedvragen.

Jeugdhulpverleners krijgen meer tijd voor contact met kinderen en gezinnen.

Justitiële jeugdzorg blijft bij de Raad voor Kinderbescherming en het Ministerie van Veiligheid en Justitie.

Kinderen en hun ouders houden het recht op jeugdzorg.

SP

Stelselwijziging heeft urgentie.

Jeugdkrachten in gemeenten worden verantwoordelijk voor de doorverwijzing naar gespecialiseerde jeugdzorg.

Probleemgezinnen krijgen intensieve hulp bij het opvoeden.

Pleegzorg gestimuleerd, zodat kwetsbare kinderen in een gezin opgroeien.

Inspraakrecht in de jeugdzorg voor jongeren en (pleeg)ouders wordt versterkt.

Meer aandacht voor (migranten)jongeren die in de justitiële jeugdzorg terechtkomen.

Kinderen zonder strafrechtelijke veroordeling worden niet meer ondergebracht in justitiële inrichtingen.

Het netwerk rond het gezin speelt een belangrijke rol, de zorg voor de jeugd is niet alleen van professionals.

PvdD

D66

SGP

GL

Het Rijk en de gemeenten dragen gezamenlijk zorg voor een landelijk sluitend netwerk van voorzieningen voor maatschappelijke opvang.

Kinderen in de opvang verdienen speciale zorg.

Re-integratie, nazorg en preventie krijgen een stevige verankering in de WMO.

Er is speciale aandacht voor het opsporen en begeleiden van kwetsbare jongeren - vaak licht verstandelijk gehandicapt - zodat zij niet gaan zwerven.

Gemeenten krijgen vrijheid een nieuw stelsel vorm te geven, waarin meer ruimte komt voor een professionele inschatting van de situatie en voor oplossingen die protocollen en kaders te buiten kunnen gaan. Hierbij maken de gemeenten gebruik van de diversiteit aan hulpaanbod in de jeugdzorg.

Ouders moeten voldoende keuzemogelijkheden behouden om hulpverlening te krijgen van eventueel landelijk opererende identiteitsgebonden instellingen.

CU

Meer samenwerking tussen verschillende organisaties, onder verantwoordelijkheid van gemeenten.

Meer investeren in lichte vormen van (vrijwillige) jeugdzorg in plaats van zwaardere vormen van jeugdzorg.

Minder bureaucratie in de jeugdzorg.

Hulp zoveel mogelijk rond gezinnen organiseren.

Met gemeenten dient afstemming plaats te vinden over aansluiting op de jeugdzorg.

Gemeenten zorgen voor één gerichte aanpak voor alle problemen in een gezin.

Aandacht voor kinderen van ouders die (psychisch) ziek zijn, of verslaafd.

Meer inzet vanuit jeugdzorg om migrantenjongeren te bereiken door bijvoorbeeld vroegsignalering en gerichte ouderbenadering.

Jongeren vanaf 18 jaar hebben recht op overgangsregelingen, gericht op zelfredzaamheid, scholing en ondersteuning van keuzevrijheid.

Marktwerking of aanbesteding van deze taak wijzen we af. Hetzelfde geldt voor een eigen bijdrage in deze situaties.

PvdA

Doelmatigheid in de jeugdzorg vergroten door de regie bij de gemeenten te leggen. Gemeenten kunnen zo maatwerk leveren door samen met mensen een oplossing voor hun hulpvraag te vinden.

Regie jeugdzorg bij de gemeenten en dichter bij de mensen.

Professionaliseren van de jeugdzorg door invoeren opleidingseisen, registratieverplichting en tuchtrecht.

VVD

Geen Centra voor Jeugd en Gezin.

Einde aan wachtlijsten door slimmere organisatie.

PVV

Opvoedingsondersteuning kan dichtbij huis en laagdrempelig worden georganiseerd via gemeenten.

De decentralisatie van de jeugdzorg wordt onverkort doorgezet.

De gemeenten krijgen voldoende middelen van het Rijk om de taak uit te voeren.

Jeugdzorg moet niet abrupt stoppen bij 18 jaar.

CDA

  • MENU
  • Taal
  • 5 - 14
  • DELEN

  • AANMELDEN

  • CONTACT

Overzicht edities

Augeo Actueel - Praten met kinderen

AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

Kindermishandeling samen aanpakken

Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

De meldcode aanpassen: kans of risico?

Jaaroverzicht 2015

Pleegzorg: samen in verscheidenheid

De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

Jaaroverzicht

Kinderrechten

Onderwijs

Inzicht in ouderschap

Gezondheidszorg

Kinderopvang

KindCheck juni 2014

TKM gemeenten april 2014

TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

TKM-onderwijs - januari 2014

TKM-Jaaroverzicht 2013

TKM-Huwelijksdwang

TKM-Professionalisering

TKM-Meldcode

TKM-Herstel na trauma

TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

TKM-onderwijs: Communiceren

TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

TKM Armoede februari 2013

Verwaarlozing TKM december 2012

Seksueel misbruik

Special Commissie Samson

TKM special Prinsjesdag 2012

TKM special: verkiezingen 2012

Juni Tijdschrift Kindermishandeling

April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)