• Zoeken in edities
  • Volledig scherm
  • Online scholing
  • Contactinformatie
  • Deel Augeo magazine met vrienden
  • Magazine doorsturen

Augeo magazine - Over veilig opgroeien

Augeo magazine is hét online tijdschrift over veilig opgroeien. Via opiniërende bijdragen, ervaringsverhalen, interviews en columns stimuleren we de discussie over en maatschappelijke betrokkenheid bij kindermishandeling. Uitgever:  Augeo.

Augeo Actueel - Praten met kinderen

Augeo Actueel - Praten met kinderen

  • AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

    AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

  • Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

    Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

  • AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

    AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

  • Kindermishandeling samen aanpakken

    Kindermishandeling samen aanpakken

  • Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

    Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

  • Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

    Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

  • De meldcode aanpassen: kans of risico?

    De meldcode aanpassen: kans of risico?

  • Jaaroverzicht 2015

    Jaaroverzicht 2015

  • Pleegzorg: samen in verscheidenheid

    Pleegzorg: samen in verscheidenheid

  • De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

    De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

  • Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

    Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

  • Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

    Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

  • Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

    Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

  • Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

    Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

  • Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

    Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

  • Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

    Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

  • Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

    Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

  • Jaaroverzicht

    Jaaroverzicht

  • Kinderrechten

    Kinderrechten

  • Onderwijs

    Onderwijs

  • Inzicht in ouderschap

    Inzicht in ouderschap

  • Gezondheidszorg

    Gezondheidszorg

  • Kinderopvang

    Kinderopvang

  • KindCheck juni 2014

    KindCheck juni 2014

  • TKM gemeenten april 2014

    TKM gemeenten april 2014

  • TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

    TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

  • TKM-onderwijs - januari 2014

    TKM-onderwijs - januari 2014

  • TKM-Jaaroverzicht 2013

    TKM-Jaaroverzicht 2013

  • TKM-Huwelijksdwang

    TKM-Huwelijksdwang

  • TKM-Professionalisering

    TKM-Professionalisering

  • TKM-Meldcode

    TKM-Meldcode

  • TKM-Herstel na trauma

    TKM-Herstel na trauma

  • TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

    TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

  • TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

    TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

  • TKM-onderwijs: Communiceren

    TKM-onderwijs: Communiceren

  • TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

    TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

  • TKM Armoede februari 2013

    TKM Armoede februari 2013

  • Verwaarlozing TKM december 2012

    Verwaarlozing TKM december 2012

  • Seksueel misbruik

    Seksueel misbruik

  • Special Commissie Samson

    Special Commissie Samson

  • TKM special Prinsjesdag 2012

    TKM special Prinsjesdag 2012

  • TKM special: verkiezingen 2012

    TKM special: verkiezingen 2012

  • Juni Tijdschrift Kindermishandeling

    Juni Tijdschrift Kindermishandeling

  • April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

    April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)

AUGEO MAGAZINE - HET ONLINE TIJDSCHRIFT OVER VEILIG OPGROEIEN

DOWNLOAD PDF

OVERZICHT

REACTIES

Met kippevel bekeek ik de Zembla-reportage over het overleden achtjarige meisje Sharleyne, die van een flat in Hoogeveen is gevallen, gesprongen of geduwd. Voorafgaand aan de uitzending vroeg online magazine Zembla Extra mij naar de rol van omstanders. ‘Waarom melden buren en familieleden hun vermoedens van kindermishandeling niet?’ was de vraag van de redactie. Ik sprak met hen over dilemma’s, zoals de angst van buren om het mis te hebben of om zich onterecht te bemoeien met andermans zaken.

Gaandeweg de uitzending realiseerde ik me dat ik nog iets anders had moeten zeggen. Namelijk: sommige burgers melden niet omdat er al hulpverlening in het gezin is. En laat dat nou ook precies de reden zijn waarom sommige Veilig Thuis-organisaties een melding niet aannemen. Een flinke systeemfout wat mij betreft.

 

Teleurstellend advies

Onlangs sprak ik een leerkracht die naar Veilig Thuis belde met zorgen over een onder toezicht gesteld kind. Hij kreeg te horen dat hij zelf het gesprek met de hem onbekende gezinsvoogd maar moest aangaan. De melding werd niet aangenomen. Een psychologe poogde wekenlang het vermoeden te melden dat een cliënte van haar seksueel werd misbruikt. Na veel discussie werd de melding niet aangenomen. Het gezin kreeg toch al hulp van deze bezorgde psycholoog? Zelf heb ik als burger weleens gebeld over een gezin waar ik ondanks betrokkenheid van ggz-organisaties gezinsgeweld waarnam: ik kreeg het teleurstellende advies dat ik mijn zorgen over de veiligheid van de kinderen zelf zou kunnen bespreken met het gezin.

 

Opperhoofd

In al deze situaties is waarschijnlijk juist gehandeld volgens de huidige protocollen. Ik heb dan ook geen enkele twijfel over het functioneren van de Veilig Thuis-medewerkers. Daarom noem ik het maar een systeemfout. Het ontbreekt ons aan een ‘opperhoofd kindveiligheid’: een partij die zich blijvend verantwoordelijk voelt om de veiligheid van mishandelde kinderen, soms jarenlang, te monitoren in gezinnen met hoge risico’s op herhaald geweld. Zelfs als casusregisseurs, wijkteams of gespecialiseerde hulpverleners die verantwoordelijkheid (ook en eerder) hebben gekregen. Een partij die direct in de telefoon kan klimmen om betrokken hulpverleners te bellen over een kind dat al eens eerder in het vizier was. Een partij die altijd zelf met de kinderen gaat praten als er weer zorgelijke signalen binnenkomen. Een partij die systematisch de veiligheid en het herstel van kinderen in de gaten houdt nadat ze zijn geïdentificeerd als slachtoffer van ernstig huiselijk geweld. De helft van de mishandelde kinderen maakt na anderhalf jaar nog steeds ernstig geweld mee, ondanks de betrokkenheid van hulpverleners. Daarom lijkt het me zinvol dat Veilig Thuis die rol van ‘opperhoofd kindveiligheid’ op zich neemt.

 

Doorgeslagen

Maar zo hebben we het nu niet geregeld. Veilig Thuis is nu meer een last resort, een plek waar zorgelijke gezinssituaties in enkele weken worden onderzocht en ouders al dan niet succesvol worden gemotiveerd tot hulpverlening, uitgevoerd door anderen.

Dat is historisch te begrijpen. Ooit gooiden professionals al hun zorgen over kindermishandeling ‘over de schutting’ bij het Bureau Vertrouwensarts. Hun rol was daarmee uitgespeeld, dachten ze. De afgelopen jaren is keihard gewerkt om dit te doorbreken. Met de Wet verplichte meldcode is het artsen, leerkrachten en vele anderen duidelijk geworden dat zij, met advies van Veilig thuis, vaak zelf in gesprek kunnen en moeten gaan met ouders. Sterker nog, zij mogen in gesprek met ouders ook zelf hulp regelen voor een gezin. Een waardevolle ontwikkeling, zeker als ouders gemotiveerd zijn voor hulp - of in probleemsituaties die niet zo ernstig zijn.

 

Maar we zijn doorgeslagen. Wat mij betreft wordt er nu, zeker in het geval van chronische multiprobleemgezinnen, te veel verantwoordelijkheid bij burgers en bij eerstelijns professionals gelegd.

 

Uit beeld

Een meldplicht, of een alternatief daarvan, zoals de onlangs door minister Van Rijn voorgestelde registratieplicht, lost dit probleem maar aan een kant op. We schreven daarover al eerder in een speciale uitgave van Augeo Magazine . Dan weten professionals welke situaties zij altijd moeten melden, bijvoorbeeld herhaald partnergeweld of ernstige verslavingsproblematiek van ouders. Maar aan de andere kant moeten we veel beter definiëren welke zorg en monitoring Veilig thuis altijd moet leveren, als professionals volgens zo’n meldnorm of meldplicht gezinnen met hoge risico’s op kindermishandeling in beeld brengen. Zoals altijd zelf gaan praten met het kind in kwestie. Zodat voorkomen wordt dat er tijdens jaren van hulpverlening slechts eenmaal met zo’n kind zelf wordt gesproken. Bij Sharleyne was dat het geval. Uiteindelijk was dat de zin in de documentaire die mij het kippevel bezorgde: ‘Blijkbaar verdwijnen er nog steeds mishandelde kinderen uit het beeld van de vele professionals die rondom een gezin staan. Figuurlijk uit beeld, en in het geval van Sharleyne ook letterlijk.’ Huiveringwekkend.

 

Mariëlle Dekker

Directeur Augeo, hoofdredacteur Augeo Magazine

COLUMN MARIËLLE DEKKER

REAGEER OP DIT ARTIKEL

FOTO: HÜSNE AFSAR

‘Het ontbreekt ons aan een “opperhoofd kindveiligheid”’

COLUMN

Mariëlle Dekker
hoofdredacteur Augeo Magazine

Systeemfout

Met kippevel bekeek ik de Zembla-reportage over het overleden achtjarige meisje Sharleyne, die van een flat in Hoogeveen is gevallen, gesprongen of geduwd. Voorafgaand aan de uitzending vroeg online magazine Zembla Extra mij naar de rol van omstanders. ‘Waarom melden buren en familieleden hun vermoedens van kindermishandeling niet?’ was de vraag van de redactie. Ik sprak met hen over dilemma’s, zoals de angst van buren om het mis te hebben of om zich onterecht te bemoeien met andermans zaken.

 

Gaandeweg de uitzending realiseerde ik me dat ik nog iets anders had moeten zeggen. Namelijk: sommige burgers melden niet omdat er al hulpverlening in het gezin is. En laat dat nou ook precies de reden zijn waarom sommige Veilig Thuis-organisaties een melding niet aannemen. Een flinke systeemfout wat mij betreft.

 

Teleurstellend advies

Onlangs sprak ik een leerkracht die naar Veilig Thuis belde met zorgen over een onder toezicht gesteld kind. Hij kreeg te horen dat hij zelf het gesprek met de hem onbekende gezinsvoogd maar moest aangaan. De melding werd niet aangenomen. Een psychologe poogde wekenlang het vermoeden te melden dat een cliënte van haar seksueel werd misbruikt. Na veel discussie werd de melding niet aangenomen. Het gezin kreeg toch al hulp van deze bezorgde psycholoog? Zelf heb ik als burger weleens gebeld over een gezin waar ik ondanks betrokkenheid van ggz-organisaties gezinsgeweld waarnam: ik kreeg het teleurstellende advies dat ik mijn zorgen over de veiligheid van de kinderen zelf zou kunnen bespreken met het gezin.

 

Opperhoofd

In al deze situaties is waarschijnlijk juist gehandeld volgens de huidige protocollen. Ik heb dan ook geen enkele twijfel over het functioneren van de Veilig Thuis-medewerkers. Daarom noem ik het maar een systeemfout. Het ontbreekt ons aan een ‘opperhoofd kindveiligheid’: een partij die zich blijvend verantwoordelijk voelt om de veiligheid van mishandelde kinderen, soms jarenlang, te monitoren in gezinnen met hoge risico’s op herhaald geweld. Zelfs als casusregisseurs, wijkteams of gespecialiseerde hulpverleners die verantwoordelijkheid (ook en eerder) hebben gekregen. Een partij die direct in de telefoon kan klimmen om betrokken hulpverleners te bellen over een kind dat al eens eerder in het vizier was. Een partij die altijd zelf met de kinderen gaat praten als er weer zorgelijke signalen binnenkomen. Een partij die systematisch de veiligheid en het herstel van kinderen in de gaten houdt nadat ze zijn geïdentificeerd als slachtoffer van ernstig huiselijk geweld. De helft van de mishandelde kinderen maakt na anderhalf jaar nog steeds ernstig geweld mee, ondanks de betrokkenheid van hulpverleners. Daarom lijkt het me zinvol dat Veilig Thuis die rol van ‘opperhoofd kindveiligheid’ op zich neemt.

 

Doorgeslagen

Maar zo hebben we het nu niet geregeld. Veilig Thuis is nu meer een last resort, een plek waar zorgelijke gezinssituaties in enkele weken worden onderzocht en ouders al dan niet succesvol worden gemotiveerd tot hulpverlening, uitgevoerd door anderen.

Dat is historisch te begrijpen. Ooit gooiden professionals al hun zorgen over kindermishandeling ‘over de schutting’ bij het Bureau Vertrouwensarts. Hun rol was daarmee uitgespeeld, dachten ze. De afgelopen jaren is keihard gewerkt om dit te doorbreken. Met de Wet verplichte meldcode is het artsen, leerkrachten en vele anderen duidelijk geworden dat zij, met advies van Veilig thuis, vaak zelf in gesprek kunnen en moeten gaan met ouders. Sterker nog, zij mogen in gesprek met ouders ook zelf hulp regelen voor een gezin. Een waardevolle ontwikkeling, zeker als ouders gemotiveerd zijn voor hulp - of in probleemsituaties die niet zo ernstig zijn.

 

Maar we zijn doorgeslagen. Wat mij betreft wordt er nu, zeker in het geval van chronische multiprobleemgezinnen, te veel verantwoordelijkheid bij burgers en bij eerstelijns professionals gelegd.

 

Uit beeld

Een meldplicht, of een alternatief daarvan, zoals de onlangs door minister Van Rijn voorgestelde registratieplicht, lost dit probleem maar aan een kant op. We schreven daarover al eerder in een speciale uitgave van Augeo Magazine . Dan weten professionals welke situaties zij altijd moeten melden, bijvoorbeeld herhaald partnergeweld of ernstige verslavingsproblematiek van ouders. Maar aan de andere kant moeten we veel beter definiëren welke zorg en monitoring Veilig thuis altijd moet leveren, als professionals volgens zo’n meldnorm of meldplicht gezinnen met hoge risico’s op kindermishandeling in beeld brengen. Zoals altijd zelf gaan praten met het kind in kwestie. Zodat voorkomen wordt dat er tijdens jaren van hulpverlening slechts eenmaal met zo’n kind zelf wordt gesproken. Bij Sharleyne was dat het geval. Uiteindelijk was dat de zin in de documentaire die mij het kippevel bezorgde: ‘Blijkbaar verdwijnen er nog steeds mishandelde kinderen uit het beeld van de vele professionals die rondom een gezin staan. Figuurlijk uit beeld, en in het geval van Sharleyne ook letterlijk.’ Huiveringwekkend.

 

Mariëlle Dekker

Directeur Augeo, hoofdredacteur Augeo Magazine

  • MENU
  • Taal
  • 3 - 13
  • DELEN

  • AANMELDEN

  • CONTACT

Overzicht edities

Augeo Actueel - Praten met kinderen

AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

Kindermishandeling samen aanpakken

Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

De meldcode aanpassen: kans of risico?

Jaaroverzicht 2015

Pleegzorg: samen in verscheidenheid

De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

Jaaroverzicht

Kinderrechten

Onderwijs

Inzicht in ouderschap

Gezondheidszorg

Kinderopvang

KindCheck juni 2014

TKM gemeenten april 2014

TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

TKM-onderwijs - januari 2014

TKM-Jaaroverzicht 2013

TKM-Huwelijksdwang

TKM-Professionalisering

TKM-Meldcode

TKM-Herstel na trauma

TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

TKM-onderwijs: Communiceren

TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

TKM Armoede februari 2013

Verwaarlozing TKM december 2012

Seksueel misbruik

Special Commissie Samson

TKM special Prinsjesdag 2012

TKM special: verkiezingen 2012

Juni Tijdschrift Kindermishandeling

April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)