• Zoeken in edities
  • Volledig scherm
  • Online scholing
  • Contactinformatie
  • Deel Augeo magazine met vrienden
  • Magazine doorsturen

Augeo magazine - Over veilig opgroeien

Augeo magazine is hét online tijdschrift over veilig opgroeien. Via opiniërende bijdragen, ervaringsverhalen, interviews en columns stimuleren we de discussie over en maatschappelijke betrokkenheid bij kindermishandeling. Uitgever:  Augeo.

Augeo Actueel - Praten met kinderen

Augeo Actueel - Praten met kinderen

  • AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

    AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

  • Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

    Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

  • AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

    AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

  • Kindermishandeling samen aanpakken

    Kindermishandeling samen aanpakken

  • Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

    Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

  • Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

    Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

  • De meldcode aanpassen: kans of risico?

    De meldcode aanpassen: kans of risico?

  • Jaaroverzicht 2015

    Jaaroverzicht 2015

  • Pleegzorg: samen in verscheidenheid

    Pleegzorg: samen in verscheidenheid

  • De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

    De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

  • Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

    Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

  • Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

    Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

  • Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

    Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

  • Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

    Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

  • Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

    Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

  • Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

    Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

  • Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

    Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

  • Jaaroverzicht

    Jaaroverzicht

  • Kinderrechten

    Kinderrechten

  • Onderwijs

    Onderwijs

  • Inzicht in ouderschap

    Inzicht in ouderschap

  • Gezondheidszorg

    Gezondheidszorg

  • Kinderopvang

    Kinderopvang

  • KindCheck juni 2014

    KindCheck juni 2014

  • TKM gemeenten april 2014

    TKM gemeenten april 2014

  • TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

    TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

  • TKM-onderwijs - januari 2014

    TKM-onderwijs - januari 2014

  • TKM-Jaaroverzicht 2013

    TKM-Jaaroverzicht 2013

  • TKM-Huwelijksdwang

    TKM-Huwelijksdwang

  • TKM-Professionalisering

    TKM-Professionalisering

  • TKM-Meldcode

    TKM-Meldcode

  • TKM-Herstel na trauma

    TKM-Herstel na trauma

  • TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

    TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

  • TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

    TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

  • TKM-onderwijs: Communiceren

    TKM-onderwijs: Communiceren

  • TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

    TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

  • TKM Armoede februari 2013

    TKM Armoede februari 2013

  • Verwaarlozing TKM december 2012

    Verwaarlozing TKM december 2012

  • Seksueel misbruik

    Seksueel misbruik

  • Special Commissie Samson

    Special Commissie Samson

  • TKM special Prinsjesdag 2012

    TKM special Prinsjesdag 2012

  • TKM special: verkiezingen 2012

    TKM special: verkiezingen 2012

  • Juni Tijdschrift Kindermishandeling

    Juni Tijdschrift Kindermishandeling

  • April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

    April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)

COLUMN MARIËLLE DEKKER

“Scholen willen echt graag een traumacursus”, kopte NRC Handelsblad najaar 2015. De begeleiding van de vele, mogelijk getraumatiseerde vluchtelingenkinderen op scholen vereist meer specifieke kennis dan voorhanden is in het onderwijs. Eindelijk, dacht ik. Want vluchtelingkinderen zijn bepaald niet de enige kinderen die veel ellende meemaken.

 

Chronische terreur

Wie denkt dat het over kleine groepen gaat, help ik bij dezen uit de droom. Liefst 118.000 kinderen per jaar worden thuis mishandeld. Bij zo’n 25.000 kinderen komt de politie over de vloer om in te grijpen bij geweld tussen hun ouders. En ongeveer 16.000 kinderen leven onder de chronische emotionele terreur van een vechtscheiding.

 

Een ‘traumacursus’ voor leerkrachten komt dus niet alleen vluchtelingkinderen ten goede, maar ook slachtoffers van kindermishandeling (gemiddeld één per klas) en al die kinderen die andere ingrijpende en stressvolle gebeurtenissen meemaken, zoals een vechtscheiding. Waarom zou je als onderwijzer wél leren over ADHD en dyslexie, en niet over chronische stress?

Te lang al laten we kinderen die daaronder lijden én hun leerkrachten in de kou staan, door te benadrukken dat scholen vooral moeten signaleren en doorverwijzen. Alsof daarna een mishandeld kind plotsklaps wél toekomt aan leren en niet meer gehinderd wordt door ernstige stress. Om er bovenop te komen, heeft een kind vaak diagnostiek, behandeling en in ieder geval steun nodig. Recent bleek dat minder dan de helft van de door gezinsgeweld getraumatiseerde Nederlandse kinderen enige vorm van hulp voor zichzelf krijgt, laat staan goede traumahulp! Zo zit je als docent na al dat signaleren en doorverwijzen mooi met de handen in het haar.

 

Veerkracht

Terwijl docenten ongelofelijk veel kunnen bijdragen aan de veerkracht en het herstel van kinderen met chronische stress. Of die nu vluchteling zijn of autochtoon. Als Augeo hebben we daarom de handen ineengeslagen met Stichting Pharos, Centrum ’45, klinisch psycholoog Leony Coppens en leerkrachten uit het LOWAN-netwerk (voor steun aan het onderwijs aan leerplichtige nieuwkomers). Sinds december 2015 is onze gratis online cursus beschikbaar over chronische stress en veerkracht bij vluchtelingenkinderen. Speciaal voor leerkrachten.

 

Ik hoop dat in 2016 niet alleen meer naar de (jeugd)zorg wordt gekeken voor de begeleiding van jonge slachtoffers van geweld, maar dat steeds meer mensen beseffen dat er voor deze kinderen grote kansen liggen op de plek waar zij zoveel uren doorbrengen. Dat een kind dáár kan herstellen, werken aan zijn toekomst en zich op allerlei fronten mag ontwikkelen. Gewoon, op school.

 

Mariëlle Dekker

Directeur Augeo, hoofdredacteur Augeo Magazine

AUGEO MAGAZINE - HET ONLINE TIJDSCHRIFT OVER VEILIG OPGROEIEN

DOWNLOAD PDF

REACTIES

REAGEER OP DIT ARTIKEL

FOTO: HÜSNE AFSAR

‘Docenten kunnen veel bijdragen aan het herstel van kinderen’

COLUMN

Mariëlle Dekker
hoofdredacteur Augeo Magazine

Herstel op school

“Scholen willen echt graag een traumacursus”, kopte NRC Handelsblad najaar 2015. De begeleiding van de vele, mogelijk getraumatiseerde vluchtelingenkinderen op scholen vereist meer specifieke kennis dan voorhanden is in het onderwijs. Eindelijk, dacht ik. Want vluchtelingkinderen zijn bepaald niet de enige kinderen die veel ellende meemaken.

 

Chronische terreur

Wie denkt dat het over kleine groepen gaat, help ik bij dezen uit de droom. Liefst 118.000 kinderen per jaar worden thuis mishandeld. Bij zo’n 25.000 kinderen komt de politie over de vloer om in te grijpen bij geweld tussen hun ouders. En ongeveer 16.000 kinderen leven onder de chronische emotionele terreur van een vechtscheiding.

 

Een ‘traumacursus’ voor leerkrachten komt dus niet alleen vluchtelingkinderen ten goede, maar ook slachtoffers van kindermishandeling (gemiddeld één per klas) en al die kinderen die andere ingrijpende en stressvolle gebeurtenissen meemaken, zoals een vechtscheiding. Waarom zou je als onderwijzer wél leren over ADHD en dyslexie, en niet over chronische stress?

 

Te lang al laten we kinderen die daaronder lijden én hun leerkrachten in de kou staan, door te benadrukken dat scholen vooral moeten signaleren en doorverwijzen. Alsof daarna een mishandeld kind plotsklaps wél toekomt aan leren en niet meer gehinderd wordt door ernstige stress. Om er bovenop te komen, heeft een kind vaak diagnostiek, behandeling en in ieder geval steun nodig. Recent bleek dat minder dan de helft van de door gezinsgeweld getraumatiseerde Nederlandse kinderen enige vorm van hulp voor zichzelf krijgt, laat staan goede traumahulp! Zo zit je als docent na al dat signaleren en doorverwijzen mooi met de handen in het haar.

 

Veerkracht

Terwijl docenten ongelofelijk veel kunnen bijdragen aan de veerkracht en het herstel van kinderen met chronische stress. Of die nu vluchteling zijn of autochtoon. Als Augeo hebben we daarom de handen ineengeslagen met Stichting Pharos, Centrum ’45, klinisch psycholoog Leony Coppens en leerkrachten uit het LOWAN-netwerk (voor steun aan het onderwijs aan leerplichtige nieuwkomers). Sinds december 2015 is onze gratis online cursus beschikbaar over chronische stress en veerkracht bij vluchtelingenkinderen. Speciaal voor leerkrachten.

 

Ik hoop dat in 2016 niet alleen meer naar de (jeugd)zorg wordt gekeken voor de begeleiding van jonge slachtoffers van geweld, maar dat steeds meer mensen beseffen dat er voor deze kinderen grote kansen liggen op de plek waar zij zoveel uren doorbrengen. Dat een kind dáár kan herstellen, werken aan zijn toekomst en zich op allerlei fronten mag ontwikkelen. Gewoon, op school.

 

Mariëlle Dekker

Directeur Augeo, hoofdredacteur Augeo Magazine

  • MENU
  • Taal
  • 2 - 6
  • DELEN

  • AANMELDEN

  • CONTACT

Overzicht edities

Augeo Actueel - Praten met kinderen

AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

Kindermishandeling samen aanpakken

Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

De meldcode aanpassen: kans of risico?

Jaaroverzicht 2015

Pleegzorg: samen in verscheidenheid

De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

Jaaroverzicht

Kinderrechten

Onderwijs

Inzicht in ouderschap

Gezondheidszorg

Kinderopvang

KindCheck juni 2014

TKM gemeenten april 2014

TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

TKM-onderwijs - januari 2014

TKM-Jaaroverzicht 2013

TKM-Huwelijksdwang

TKM-Professionalisering

TKM-Meldcode

TKM-Herstel na trauma

TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

TKM-onderwijs: Communiceren

TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

TKM Armoede februari 2013

Verwaarlozing TKM december 2012

Seksueel misbruik

Special Commissie Samson

TKM special Prinsjesdag 2012

TKM special: verkiezingen 2012

Juni Tijdschrift Kindermishandeling

April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)