• Zoeken in edities
  • Volledig scherm
  • Online scholing
  • Contactinformatie
  • Deel Augeo magazine met vrienden
  • Magazine doorsturen

Augeo magazine - Over veilig opgroeien

Augeo magazine is hét online tijdschrift over veilig opgroeien. Via opiniërende bijdragen, ervaringsverhalen, interviews en columns stimuleren we de discussie over en maatschappelijke betrokkenheid bij kindermishandeling. Uitgever:  Augeo.

Augeo Actueel - Praten met kinderen

Augeo Actueel - Praten met kinderen

  • AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

    AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

  • Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

    Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

  • AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

    AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

  • Kindermishandeling samen aanpakken

    Kindermishandeling samen aanpakken

  • Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

    Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

  • Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

    Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

  • De meldcode aanpassen: kans of risico?

    De meldcode aanpassen: kans of risico?

  • Jaaroverzicht 2015

    Jaaroverzicht 2015

  • Pleegzorg: samen in verscheidenheid

    Pleegzorg: samen in verscheidenheid

  • De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

    De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

  • Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

    Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

  • Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

    Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

  • Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

    Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

  • Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

    Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

  • Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

    Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

  • Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

    Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

  • Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

    Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

  • Jaaroverzicht

    Jaaroverzicht

  • Kinderrechten

    Kinderrechten

  • Onderwijs

    Onderwijs

  • Inzicht in ouderschap

    Inzicht in ouderschap

  • Gezondheidszorg

    Gezondheidszorg

  • Kinderopvang

    Kinderopvang

  • KindCheck juni 2014

    KindCheck juni 2014

  • TKM gemeenten april 2014

    TKM gemeenten april 2014

  • TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

    TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

  • TKM-onderwijs - januari 2014

    TKM-onderwijs - januari 2014

  • TKM-Jaaroverzicht 2013

    TKM-Jaaroverzicht 2013

  • TKM-Huwelijksdwang

    TKM-Huwelijksdwang

  • TKM-Professionalisering

    TKM-Professionalisering

  • TKM-Meldcode

    TKM-Meldcode

  • TKM-Herstel na trauma

    TKM-Herstel na trauma

  • TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

    TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

  • TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

    TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

  • TKM-onderwijs: Communiceren

    TKM-onderwijs: Communiceren

  • TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

    TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

  • TKM Armoede februari 2013

    TKM Armoede februari 2013

  • Verwaarlozing TKM december 2012

    Verwaarlozing TKM december 2012

  • Seksueel misbruik

    Seksueel misbruik

  • Special Commissie Samson

    Special Commissie Samson

  • TKM special Prinsjesdag 2012

    TKM special Prinsjesdag 2012

  • TKM special: verkiezingen 2012

    TKM special: verkiezingen 2012

  • Juni Tijdschrift Kindermishandeling

    Juni Tijdschrift Kindermishandeling

  • April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

    April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)

JONGERENTASKFORCE

‘Mijn vader en moeder maakten constant ruzie, mijn vader sloeg ons. Soms dreigde hij mijn moeder te vermoorden. Toen hij aankondigde dat hij ons, zonder mijn moeder, mee naar Algerije wilde nemen en daar onze paspoorten zou verscheuren, moesten we weg. Ik was tien, mijn zus twaalf en mijn broertje vijf. Mijn moeder had geregeld dat we naar de vrouwenopvang konden. We vertrokken ’s avonds laat, toen mijn vader naar zijn werk was. Alleen onze kleren namen we mee.

 

Uiteindelijk woonden we daar twee jaar. Ik ontmoette er veel jongeren die ongeveer hetzelfde hadden meegemaakt. Na een paar maanden kon ik in de buurt naar een nieuwe basisschool. Het was voor mij geen slechte tijd; ik had al mijn gevoelens opzijgezet.

 

Vermoorden

Mijn vader heeft mijn zus nog een sms gestuurd waarin hij dreigde ons allemaal te vermoorden. Van familie hoorden we dat hij alles had verkocht op Marktplaats en naar Algerije was verhuisd. Daar is hij opnieuw getrouwd en heeft hij opnieuw kinderen gekregen.

Na twee jaar bood onze hulpverlener ons een huis aan in een dorp in de regio. Eigenlijk wilden we de stad niet verlaten, maar anders hadden we nog langer op een huis moeten wachten. Ik bleef heen en weer reizen om mijn basisschool af te maken.’

 

Aanrakingen

‘Mijn moeder, zus en ik hebben last van depressies. Het slaan van mijn vader heeft sporen nagelaten. Mijn broertje is soms agressief en ik merk dat ik zelf ook een kort lontje heb. Ik kan niet goed tegen aanrakingen en ik vind het moeilijk om mannen en jongens te vertrouwen. Ook met docenten is dat soms lastig. Als ze gewoon aardig zijn, denk ik altijd aan mijn vader, die alleen aardig deed als hij iets voor elkaar wilde krijgen.

 

Ik mis mijn vader wel en niet. De laatste jaren was hij er bijna nooit en maakte hij altijd ruzie. Maar hij nam weleens dingetjes van supermarktspaaracties voor me mee. Op slechte momenten denk ik: ik hoop dat hij doodgaat. Vooral als ik zie wat hij mijn zus, broertje en moeder heeft aangedaan.’

 

Kracht

‘In de vrouwenopvang besloot ik om na de basisschool het tweetalig gymnasium te gaan doen. De begeleiders dachten dat ik dat vast niet zou volhouden, maar ik ben koppig. Ik wil gewoon een goed leven. Ik zit nu in de tweede en het gaat goed. De band met mijn broertje gaf me kracht. Op de vrouwenopvang was ik een beetje zijn moeder: ik bracht hem naar school en smeerde zijn brood. Ik dacht: als ík al niet kan doorgaan, hoe redt hij het dan?

 

Op middelbare school heb ik een leerkracht eens verteld wat er allemaal gebeurd was en dat ik me daardoor niet goed kon concentreren. Zij beloofde er rekening mee te houden, maar toen ik daarna een keer problemen met huiswerk had, kreeg ik meteen een onvoldoende. Een andere keer nam ik een ggz-medewerkster op school in vertrouwen. Later bleek die medewerkster mijn moeder daarover gebeld te hebben, want die zei verontwaardigd: “Wat heb je nu weer rondverteld?” Ze wilde niet dat ik de vuile was buiten hing. Hulpverleners moeten gesprekken binnenskamers houden, vind ik.’

 

Kans

‘Het zou mijn moeder, mijn zus en mij erg geholpen hebben als we op de opvang met een psycholoog hadden kunnen praten. Maar niemand bood dat aan. Hulpverleners zouden beter contact moeten hebben met kinderen en jongeren. Er moeten ook meer cursussen voor jongeren komen. Zelf mocht ik als tienjarige niet naar de tienerkamer op de vrouwenopvang, maar was ik te oud voor kinderactiviteiten. Ik wilde heel graag mijn stem laten horen. Maar niemand luisterde.’

 

Zarah is een gefingeerde naam.

‘Al mijn gevoelens heb ik opzijgezet’

ADVIES VAN AMBER VISSER VAN DE JONGERENTASKFORCE:

‘Professional, leg uit wat je gaat doen’

 

‘We horen vaker van jongeren dat ze een docent of een ggz-medewerker in vertrouwen nemen, die vervolgens zonder overleg met hen informatie doorspeelt’, zegt Amber Visser (23) van de Jongerentaskforce (JTF). ‘Ongetwijfeld met goede bedoelingen en dikwijls volgens een protocol of stappenplan. Maar wel over het hoofd van de jongeren. Dat is schadelijk voor hun vertrouwen in volwassenen, terwijl ze dat juist nodig hebben als ze hun nare ervaringen willen verwerken. Natuurlijk moeten professionals handelen, maar zij moeten eerst uitleggen wat ze met de informatie willen gaan doen en waarom.

 

Als Jongerentaskforce praten we met beleidsmakers en politici, maar ook met ervaringsdeskundigen. Tijdens een vergadering van een jongerenraad van een jeugdzorginstelling in het zuiden van Nederland vertelden jongeren waar ze tegenaan liepen binnen de hulpverlening. Indrukwekkend om dat uit de eerste hand te horen. Voor mij ook erg zinvol, want als masterstudent algemene en forensische gezinspedagogiek kom ik bizar genoeg tijdens de opleiding weinig kinderen en jongeren tegen. Het is erg theoretisch. Ik kan me voorstellen dat het voor professionals ook goed is om regelmatig “gewoon” met jongeren te praten. En te vragen wat zij prettig zouden vinden, als hen iets overkomt.’ (MvD)

AUGEO MAGAZINE - HET ONLINE TIJDSCHRIFT OVER VEILIG OPGROEIEN

DOWNLOAD PDF

OVERZICHT

REACTIES

REAGEER OP DIT ARTIKEL

Als Jongerentaskforce praten we met beleidsmakers en politici, maar ook met ervaringsdeskundigen. Tijdens een vergadering van een jongerenraad van een jeugdzorginstelling in het zuiden van Nederland vertelden jongeren waar ze tegenaan liepen binnen de hulpverlening. Indrukwekkend om dat uit de eerste hand te horen. Voor mij ook erg zinvol, want als masterstudent algemene en forensische gezinspedagogiek kom ik bizar genoeg tijdens de opleiding weinig kinderen en jongeren tegen. Het is erg theoretisch. Ik kan me voorstellen dat het voor professionals ook goed is om regelmatig “gewoon” met jongeren te praten. En te vragen wat zij prettig zouden vinden, als hen iets overkomt.’ (MvD)

 

‘Professional, leg uit wat je gaat doen’

‘We horen vaker van jongeren dat ze een docent of een ggz-medewerker in vertrouwen nemen, die vervolgens zonder overleg met hen informatie doorspeelt’, zegt Amber Visser (23) van de Jongerentaskforce (JTF). ‘Ongetwijfeld met goede bedoelingen en dikwijls volgens een protocol of stappenplan. Maar wel over het hoofd van de jongeren. Dat is schadelijk voor hun vertrouwen in volwassenen, terwijl ze dat juist nodig hebben als ze hun nare ervaringen willen verwerken. Natuurlijk moeten professionals handelen, maar zij moeten eerst uitleggen wat ze met de informatie willen gaan doen en waarom.

‘Op slechte momenten hoop ik dat mijn vader doodgaat’

‘Mijn vader en moeder maakten constant ruzie, mijn vader sloeg ons. Soms dreigde hij mijn moeder te vermoorden. Toen hij aankondigde dat hij ons, zonder mijn moeder, mee naar Algerije wilde nemen en daar onze paspoorten zou verscheuren, moesten we weg. Ik was tien, mijn zus twaalf en mijn broertje vijf. Mijn moeder had geregeld dat we naar de vrouwenopvang konden. We vertrokken ’s avonds laat, toen mijn vader naar zijn werk was. Alleen onze kleren namen we mee.

 

Uiteindelijk woonden we daar twee jaar. Ik ontmoette er veel jongeren die ongeveer hetzelfde hadden meegemaakt. Na een paar maanden kon ik in de buurt naar een nieuwe basisschool. Het was voor mij geen slechte tijd; ik had al mijn gevoelens opzijgezet.

 

Vermoorden

Mijn vader heeft mijn zus nog een sms gestuurd waarin hij dreigde ons allemaal te vermoorden. Van familie hoorden we dat hij alles had verkocht op Marktplaats en naar Algerije was verhuisd. Daar is hij opnieuw getrouwd en heeft hij opnieuw kinderen gekregen.

 

Na twee jaar bood onze hulpverlener ons een huis aan in een dorp in de regio. Eigenlijk wilden we de stad niet verlaten, maar anders hadden we nog langer op een huis moeten wachten. Ik bleef heen en weer reizen om mijn basisschool af te maken.’

 

Aanrakingen

‘Mijn moeder, zus en ik hebben last van depressies. Het slaan van mijn vader heeft sporen nagelaten. Mijn broertje is soms agressief en ik merk dat ik zelf ook een kort lontje heb. Ik kan niet goed tegen aanrakingen en ik vind het moeilijk om mannen en jongens te vertrouwen. Ook met docenten is dat soms lastig. Als ze gewoon aardig zijn, denk ik altijd aan mijn vader, die alleen aardig deed als hij iets voor elkaar wilde krijgen.

 

Ik mis mijn vader wel en niet. De laatste jaren was hij er bijna nooit en maakte hij altijd ruzie. Maar hij nam weleens dingetjes van supermarktspaaracties voor me mee. Op slechte momenten denk ik: ik hoop dat hij doodgaat. Vooral als ik zie wat hij mijn zus, broertje en moeder heeft aangedaan.’

 

Kracht

‘In de vrouwenopvang besloot ik om na de basisschool het tweetalig gymnasium te gaan doen. De begeleiders dachten dat ik dat vast niet zou volhouden, maar ik ben koppig. Ik wil gewoon een goed leven. Ik zit nu in de tweede en het gaat goed. De band met mijn broertje gaf me kracht. Op de vrouwenopvang was ik een beetje zijn moeder: ik bracht hem naar school en smeerde zijn brood. Ik dacht: als ík al niet kan doorgaan, hoe redt hij het dan?

 

Op middelbare school heb ik een leerkracht eens verteld wat er allemaal gebeurd was en dat ik me daardoor niet goed kon concentreren. Zij beloofde er rekening mee te houden, maar toen ik daarna een keer problemen met huiswerk had, kreeg ik meteen een onvoldoende. Een andere keer nam ik een ggz-medewerkster op school in vertrouwen. Later bleek die medewerkster mijn moeder daarover gebeld te hebben, want die zei verontwaardigd: “Wat heb je nu weer rondverteld?” Ze wilde niet dat ik de vuile was buiten hing. Hulpverleners moeten gesprekken binnenskamers houden, vind ik.’

 

Kans

‘Het zou mijn moeder, mijn zus en mij erg geholpen hebben als we op de opvang met een psycholoog hadden kunnen praten. Maar niemand bood dat aan. Hulpverleners zouden beter contact moeten hebben met kinderen en jongeren. Er moeten ook meer cursussen voor jongeren komen. Zelf mocht ik als tienjarige niet naar de tienerkamer op de vrouwenopvang, maar was ik te oud voor kinderactiviteiten. Ik wilde heel graag mijn stem laten horen. Maar niemand luisterde.’

 

Zarah is een gefingeerde naam.

FOTO: iSTOCK. DE VROUW OP DE FOTO IS EEN MODEL
.

‘AL MIJN GEVOELENS HEB IK OPZIJGEZET’

ADVIES VAN
AMBER VISSER
VAN DE JONGERENTASKFORCE:

JONGERENTASKFORCE

Lees verder

AUTEUR: ANNETTE WIESMAN

Toen haar vader dreigde zijn kinderen te ontvoeren naar Algerije, vluchtte Zarah (16) met haar moeder, broertje en zus naar een vrouwenopvang. ‘Gesprekken met een psycholoog hebben we daar gemist.’

  • MENU
  • Taal
  • 11 - 13
  • DELEN

  • AANMELDEN

  • CONTACT

Overzicht edities

Augeo Actueel - Praten met kinderen

AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

Kindermishandeling samen aanpakken

Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

De meldcode aanpassen: kans of risico?

Jaaroverzicht 2015

Pleegzorg: samen in verscheidenheid

De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

Jaaroverzicht

Kinderrechten

Onderwijs

Inzicht in ouderschap

Gezondheidszorg

Kinderopvang

KindCheck juni 2014

TKM gemeenten april 2014

TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

TKM-onderwijs - januari 2014

TKM-Jaaroverzicht 2013

TKM-Huwelijksdwang

TKM-Professionalisering

TKM-Meldcode

TKM-Herstel na trauma

TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

TKM-onderwijs: Communiceren

TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

TKM Armoede februari 2013

Verwaarlozing TKM december 2012

Seksueel misbruik

Special Commissie Samson

TKM special Prinsjesdag 2012

TKM special: verkiezingen 2012

Juni Tijdschrift Kindermishandeling

April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)