Augeo magazine is hét online tijdschrift over veilig opgroeien. Via opiniërende bijdragen, ervaringsverhalen, interviews en columns stimuleren we de discussie over en maatschappelijke betrokkenheid bij kindermishandeling. Uitgever: Augeo.
AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016
Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling
AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016
Kindermishandeling samen aanpakken
Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016
Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016
De meldcode aanpassen: kans of risico?
Jaaroverzicht 2015
Pleegzorg: samen in verscheidenheid
De kindcheck voor medici - Signalen van ouders
Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN
Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift
Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur
Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid
Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs
Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs
Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten
Jaaroverzicht
Kinderrechten
Onderwijs
Inzicht in ouderschap
Gezondheidszorg
Kinderopvang
KindCheck juni 2014
TKM gemeenten april 2014
TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling
TKM-onderwijs - januari 2014
TKM-Jaaroverzicht 2013
TKM-Huwelijksdwang
TKM-Professionalisering
TKM-Meldcode
TKM-Herstel na trauma
TKM-onderwijs: Meldcode en hulp
TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg
TKM-onderwijs: Communiceren
TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling
TKM Armoede februari 2013
Verwaarlozing TKM december 2012
Seksueel misbruik
Special Commissie Samson
TKM special Prinsjesdag 2012
TKM special: verkiezingen 2012
Juni Tijdschrift Kindermishandeling
April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling
Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)
‘RUIM BAAN VOOR POLY-COMPETENTE LEERKRACHTEN’
Maakt het uit of je door de hond of door de kat gebeten wordt? Anders gesteld: zijn kindermishandeling, pesten, vechtscheiding, huwelijksdwang, loverboys, discriminatie en seksueel geweld eigenlijk één pot nat?
Een hond en een kat zijn twee verschillende dieren. Zo zitten er in de aard van het geweld en de soort relatie waarin dit soort grensoverschrijdende gedrag plaatsvindt, natuurlijk ook grote verschillen.
Stesshormonen vergiftigen kinderbrein
Maar tegelijkertijd: een bijtwond is een bijtwond. Het menselijk lichaam reageert op alle ernstige en langdurige vormen van geweld met dezelfde stresshormonen die de ontwikkeling van het kwetsbare kinderbrein vergiftigen. Dan is het niet verbazingwekkend dat de gevolgen van ernstig pesten veel kunnen lijken op die van bijvoorbeeld kindermishandeling.
En om bij de honden en de katten te blijven: als je eenmaal gebeten bent, vergroot je angstige lichaamstaal bij een nieuwe confrontatie met een springende viervoeter, de kans op een nieuw bijtincident. Je hoort de eigenaar al roepen: ‘Doet ‘ie anders nooit...!’
Grotere kans op andere vormen van geweld
In ons vakgebied is daar een mooie term voor: poly-victimisatie. Ben je als kind eenmaal slachtoffer van de ene vorm van geweld, dan is de kans groter dat je ook een andere vorm van geweld meemaakt.
Eerst als peuter thuis verwaarloosd, op de basisschool gepest, als puber verkracht en als volwassene een overval meegemaakt. Of: eerst getuige geweest van geweld tussen je ouders en vervolgens zélf gaan pesten! Uit onderzoek blijkt dat de kans dat kinderen die thuis geweld meemaken zich agressief gedragen op school, maar liefst drie keer zo groot is.
Vaardigheden van leerkrachten
Er is ook goed nieuws. De vaardigheden die een leerkracht nodig heeft om iets aan sociale onveiligheid te doen, lijken óók op elkaar. Je moet afwijkend gedrag en ontwikkelingsproblemen kunnen signaleren, handelen volgens meldcodes of protocollen, lastige onderwerpen bespreken met ouders, goed om kunnen gaan met normen en waarden, voorlichting geven aan kinderen, enzovoort, enzovoort. Tijd wellicht voor een nieuwe term die past bij de aanpak van poly-victimisatie: poly-competente leerkrachten.
Aparte programma’s voor iedere vorm van geweld?
Er is de laatste tijd stevig gediscussieerd over nut en noodzaak van anti-pestprogramma’s. Eerlijk gezegd geloof ik niet dat we voor iedere vorm van geweld of onveiligheid een specifiek programma, een aparte cursus of een andere aandachtfunctionaris nodig hebben.
Kijk naar de gemene delers
Naar mijn smaak moet het accent meer liggen op de gemene delers. Dat zijn de werkzame elementen, waaruit ieder goed anti-pestprogramma of voorlichtingsprogramma over kindermishandeling is opgebouwd.
En dat zijn de basisvaardigheden die je als docent nodig hebt om willekeurig welk goed programma uit te voeren. Als in de discussies over effectieve anti-pestprogramma’s meer het accent had gelegen op deze ingrediënten, willen en kunnen scholen daar best soep van koken!
Mariëlle Dekker, directeur Augeo en hoofdredacteur TKM
Volg ons op Twitter: @AugeoFoundation
REAGEER OP DIT ARTIKEL
DOWNLOAD PDF
OVERZICHT
REACTIES
AUGEO MAGAZINE - TIJDSCHRIFT OVER KINDERMISHANDELING EN HUISELIJK GEWELD
‘Ruim baan voor poly-competente leerkrachten’
Maakt het uit of je door de hond of door de kat gebeten wordt? Anders gesteld: zijn kindermishandeling, pesten, vechtscheiding, huwelijksdwang, loverboys, discriminatie en seksueel geweld eigenlijk één pot nat?
Een hond en een kat zijn twee verschillende dieren. Zo zitten er in de aard van het geweld en de soort relatie waarin dit soort grensoverschrijdend gedrag plaatsvindt, natuurlijk ook grote verschillen.
Stesshormonen vergiftigen kinderbrein
Maar tegelijkertijd: een bijtwond is een bijtwond. Het menselijk lichaam reageert op alle ernstige en langdurige vormen van geweld met dezelfde stresshormonen die de ontwikkeling van het kwetsbare kinderbrein vergiftigen. Dan is het niet verbazingwekkend dat de gevolgen van ernstig pesten veel kunnen lijken op die van bijvoorbeeld kindermishandeling.
En om bij de honden en de katten te blijven: als je eenmaal gebeten bent, vergroot je angstige lichaamstaal bij een nieuwe confrontatie met een springende viervoeter, de kans op een nieuw bijtincident. Je hoort de eigenaar al roepen: ‘Doet ‘ie anders nooit...!’
Grotere kans op andere vormen van geweld
In ons vakgebied is daar een mooie term voor: poly-victimisatie. Ben je als kind eenmaal slachtoffer van de ene vorm van geweld, dan is de kans groter dat je ook een andere vorm van geweld meemaakt.
Eerst als peuter thuis verwaarloosd, op de basisschool gepest, als puber verkracht en als volwassene een overval meegemaakt. Of: eerst getuige geweest van geweld tussen je ouders en vervolgens zélf gaan pesten! Uit onderzoek blijkt dat de kans dat kinderen die thuis geweld meemaken zich agressief gedragen op school, maar liefst drie keer zo groot is.
Vaardigheden van leerkrachten
Er is ook goed nieuws. De vaardigheden die een leerkracht nodig heeft om iets aan sociale onveiligheid te doen, lijken óók op elkaar. Je moet afwijkend gedrag en ontwikkelingsproblemen kunnen signaleren, handelen volgens meldcodes of protocollen, lastige onderwerpen bespreken met ouders, goed om kunnen gaan met normen en waarden, voorlichting geven aan kinderen, enzovoort, enzovoort. Tijd wellicht voor een nieuwe term die past bij de aanpak van poly-victimisatie: poly-competente leerkrachten.
Aparte programma’s voor iedere vorm van geweld?
Er is de laatste tijd stevig gediscussieerd over nut en noodzaak van anti-pestprogramma’s. Eerlijk gezegd geloof ik niet dat we voor iedere vorm van geweld of onveiligheid een specifiek programma, een aparte cursus of een andere aandachtfunctionaris nodig hebben.
Kijk naar de gemene delers
Naar mijn smaak moet het accent meer liggen op de gemene delers. Dat zijn de werkzame elementen, waaruit ieder goed anti-pestprogramma of voorlichtingsprogramma over kindermishandeling is opgebouwd.
En dat zijn de basisvaardigheden die je als docent nodig hebt om willekeurig welk goed programma uit te voeren. Als in de discussies over effectieve anti-pestprogramma’s meer het accent had gelegen op deze ingrediënten, willen en kunnen scholen daar best soep van koken!
Mariëlle Dekker, directeur Augeo en hoofdredacteur TKM
Volg ons op Twitter: @AugeoFoundation
FOTO: HÜSNE AFSAR
‘De gevolgen van ernstig pesten lijken veel op die van kindermishandeling’
COLUMN
Mariëlle Dekker
hoofdredacteur TKM
Augeo Actueel - Praten met kinderen
AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016
Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling
AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016
Kindermishandeling samen aanpakken
Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016
Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016
De meldcode aanpassen: kans of risico?
Jaaroverzicht 2015
Pleegzorg: samen in verscheidenheid
De kindcheck voor medici - Signalen van ouders
Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN
Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift
Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur
Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid
Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs
Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs
Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten
Jaaroverzicht
Kinderrechten
Onderwijs
Inzicht in ouderschap
Gezondheidszorg
Kinderopvang
KindCheck juni 2014
TKM gemeenten april 2014
TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling
TKM-onderwijs - januari 2014
TKM-Jaaroverzicht 2013
TKM-Huwelijksdwang
TKM-Professionalisering
TKM-Meldcode
TKM-Herstel na trauma
TKM-onderwijs: Meldcode en hulp
TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg
TKM-onderwijs: Communiceren
TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling
TKM Armoede februari 2013
Verwaarlozing TKM december 2012
Seksueel misbruik
Special Commissie Samson
TKM special Prinsjesdag 2012
TKM special: verkiezingen 2012
Juni Tijdschrift Kindermishandeling
April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling
Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)