• Zoeken in edities
  • Volledig scherm
  • Online scholing
  • Contactinformatie
  • Deel Augeo magazine met vrienden
  • Magazine doorsturen

Augeo magazine - Over veilig opgroeien

Augeo magazine is hét online tijdschrift over veilig opgroeien. Via opiniërende bijdragen, ervaringsverhalen, interviews en columns stimuleren we de discussie over en maatschappelijke betrokkenheid bij kindermishandeling. Uitgever:  Augeo.

Augeo Actueel - Praten met kinderen

Augeo Actueel - Praten met kinderen

  • AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

    AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

  • Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

    Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

  • AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

    AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

  • Kindermishandeling samen aanpakken

    Kindermishandeling samen aanpakken

  • Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

    Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

  • Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

    Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

  • De meldcode aanpassen: kans of risico?

    De meldcode aanpassen: kans of risico?

  • Jaaroverzicht 2015

    Jaaroverzicht 2015

  • Pleegzorg: samen in verscheidenheid

    Pleegzorg: samen in verscheidenheid

  • De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

    De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

  • Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

    Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

  • Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

    Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

  • Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

    Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

  • Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

    Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

  • Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

    Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

  • Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

    Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

  • Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

    Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

  • Jaaroverzicht

    Jaaroverzicht

  • Kinderrechten

    Kinderrechten

  • Onderwijs

    Onderwijs

  • Inzicht in ouderschap

    Inzicht in ouderschap

  • Gezondheidszorg

    Gezondheidszorg

  • Kinderopvang

    Kinderopvang

  • KindCheck juni 2014

    KindCheck juni 2014

  • TKM gemeenten april 2014

    TKM gemeenten april 2014

  • TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

    TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

  • TKM-onderwijs - januari 2014

    TKM-onderwijs - januari 2014

  • TKM-Jaaroverzicht 2013

    TKM-Jaaroverzicht 2013

  • TKM-Huwelijksdwang

    TKM-Huwelijksdwang

  • TKM-Professionalisering

    TKM-Professionalisering

  • TKM-Meldcode

    TKM-Meldcode

  • TKM-Herstel na trauma

    TKM-Herstel na trauma

  • TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

    TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

  • TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

    TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

  • TKM-onderwijs: Communiceren

    TKM-onderwijs: Communiceren

  • TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

    TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

  • TKM Armoede februari 2013

    TKM Armoede februari 2013

  • Verwaarlozing TKM december 2012

    Verwaarlozing TKM december 2012

  • Seksueel misbruik

    Seksueel misbruik

  • Special Commissie Samson

    Special Commissie Samson

  • TKM special Prinsjesdag 2012

    TKM special Prinsjesdag 2012

  • TKM special: verkiezingen 2012

    TKM special: verkiezingen 2012

  • Juni Tijdschrift Kindermishandeling

    Juni Tijdschrift Kindermishandeling

  • April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

    April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

  • Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)

    Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)

REAGEER OP DIT ARTIKEL

OVERZICHT

AUGEO MAGAZINE - TIJDSCHRIFT KINDERMISHANDELING EN HUISELIJK GEWELD

tips voor open en eerlijk communiceren

ZO MAAK JE ZORGEN OVER EEN KIND BESPREEKBAAR

Hier kan een kop van een aantal woorden

1. Neem een respectvolle houding aan

Als je je zorgen maakt om een kind, als je het gevoel hebt dat er ‘iets niet klopt’, leg dat dan voor aan ouders. Het besef dat ouders het beste voor hebben met hun kind, helpt je daarbij. Een zorgvuldige en respectvolle houding is cruciaal. Je gaat niet zozeer met ouders in gesprek om jouw boodschap te verkondigen, maar omdat je nieuwsgierig bent naar hun visie op jouw zorgen. Herkennen zij die? Wat vinden zij daarvan? Maken zij zich ook zorgen? Ouders delen hun verhaal eerder als zij zich veilig en gerespecteerd voelen.

 

2. Wees bescheiden

Een respectvolle houding houdt ook in dat je jezelf minder belangrijk maakt dan de ander. Het verhaal van de ouders staat centraal. Je staat open voor hun zorgen, emoties en ideeën over hun kind. Je oordeelt niet over wat je hoort en ziet, maar luistert naar wat zij jou te vertellen hebben.

 

3. Sta open voor verschillen

Hou in je communicatie met ouders rekening met (culturele) verschillen tussen mensen. Maak gebruik van voorbeelden, verhalen en vergelijkingen om die onder de aandacht te brengen. Door je observatie feitelijk en zonder oordeel te benoemen en er vragen over te stellen, toets je een ‘signaal’ en kunnen ouders je zorgen wellicht wegnemen. Er kan immers een logische verklaring zijn voor iets dat jij opvallend vindt.

 

4. Toon oprechte interesse

Het belangrijkste dat je voor ouders kunt doen, is oprechte interesse tonen. Ouders die tekort schieten in de opvoeding vinden dat vaak heel erg. Dat anderen zorgen hebben over hun kinderen steekt ook. Maak hen geen verwijten, maar ga na wat er precies speelt. Toon oprechte interesse in de belevingen van de ouder en neem notie van hun pijn.

 

5. Wees positief

Straal optimisme uit en heb geloof in de mogelijkheden van ouders om vraagstukken zelf op te lossen. Het belichten en versterken van positieve factoren is effectief in interventies, zo blijkt uit onderzoek en praktijk. Ouders en kinderen veranderen sneller wanneer zij te horen krijgen wat ze goed doen dan wanneer hun verteld wordt wat ze niet goed doen. Bovendien is het zoeken naar en benoemen van positieve factoren een middel om tot een samenwerkingsrelatie met ouders en kind te komen. Nadruk op hun sterke punten vergroot het zelfvertrouwen.

 

6. Zoek naar samenwerking

Om met ouders te kunnen praten over je zorgen, moet je op zoek naar samenwerking. Ga naast ouders staan en stel je op als gelijkwaardige gesprekspartner. Het helpt niet als je jezelf boven- of ondergeschikt maakt. Hanteer de principes van geweldloze communicatie: benadruk gezamenlijke waarden en behoeften. De bereidheid om samen te werken neemt daardoor toe.

 

7. Verplaats je in de ouder

Probeer je te verplaatsen in de positie van de ouder. Stel je voor: jij bent een ouder en over vijf minuten heb je een gesprek met een professional die zich zorgen maakt over jouw kind en daarover met jou wil praten. Wat hoop jij dat deze professional als eerste tegen jou zegt? Hoe wil jij benaderd worden?

 

8. Betuttel niet

Behandel ouders als gelijkwaardige partner. Mensen vinden het over het algemeen naar om betutteld of niet serieus genomen te worden. Benadruk dat jullie een gezamenlijk doel hebben: het welzijn van hun kind. Maak ouders verantwoordelijk om met jou na te denken over jouw zorgen en om, als dat nodig is, samen een oplossing te vinden om de situatie te veranderen.

 

9. Erken de relatie

Denk eraan dat jij als professional een bescheiden rol speelt in het leven van het kind. Je hebt een professionele en tijdelijke relatie met het kind én de ouder. Samen zoeken jullie naar oplossingen; in die zin ben je partner van de ouders. Erken hierbij wel de unieke relatie van de ouder met het kind.

 

10. Ook bij onveiligheid

Ook als er sprake is van onveiligheid in het gezin, is het belangrijk om een samenwerkingsrelatie met ouders op te bouwen. Van een gelijkwaardige relatie tussen ouders en professional is dan echter geen sprake: in dat geval heeft de hulpverlener de opdracht en het gezag de veiligheid van het kind te garanderen. De methode Signs of Safety (Turnell & Edwards, 2009) hanteert als uitgangspunt dat je niet alleen oog moet hebben voor problemen en risico’s, maar ook moet zoeken naar de balans tussen risico’s en veiligheid. En dat gaat het beste samen met het gezin. Het gezin heeft immers de expertise over het werkelijke functioneren van de afzonderlijke gezinsleden.

 

11. Wees open

Wees eerlijk over je zorgen (maak ze niet groter of kleiner dan ze zijn) en wat je van plan bent. Openheid versterkt de samenwerkingsrelatie met ouders. Doe niets achter hun rug om: dat roept weerstand op en vergroot de kans op hevige emoties of weigering om te praten. De enige reden om niet open te zijn, is als je veiligheid of die van het kind in het geding is.

 

12. Stel open vragen

Je wil graag meer informatie over het kind en de situatie. Stel daartoe vooral open vragen. Open vragen zijn vragen die beginnen met wie, wat, waar, hoe en wanneer. In tegenstelling tot gesloten vragen - met als enige antwoordopties ‘ja’ of ‘nee’ - geef je ouders met open vragen de gelegenheid om zelf de lengte van hun antwoord te bepalen. Ook geef je hiermee het signaal af dat je benieuwd bent naar wat zij te zeggen hebben; je stuurt ze niet in een bepaalde richting.

Gesloten vragen kunnen de indruk wekken van een verhoor (Heeft u het te druk? Vindt u Annelinde een lastig kind?), wat weerstand bij ouders kan oproepen.

 

 

Ouderschap en opvoeding

Elke ouder heeft besef van onvoorwaardelijke verantwoordelijkheid voor het welzijn en de veiligheid van zijn of haar kind. Dat is inherent aan het ouderschap. Dat besef brengt met zich mee dat elke ouder het beste voor zijn kind wil. Wat niet betekent dat het ook automatisch lukt het beste te doen.

 

Opvoeden vraagt veel van ouders. In gesprekken met ouders over de zorgen die er zijn over hun kind, is het belangrijk onderscheid te maken tussen ouderschap en opvoeding. Ouderschap is tijdloos en onvoorwaardelijk, opvoederschap is een tijdelijke rol die geheel of gedeeltelijk uit handen kan worden gegeven (Van der Pas, 2013). Ouder is wie je bent, opvoeden is wat je doet.

 

Meer oog voor ouders

Ouders zijn niet altijd de ouders die zij zouden willen of moeten zijn. Zeker niet als zij de bagage van een moeilijke jeugd met zich meedragen of als zich andere problemen voordoen. En dat kan zowel hen als de kinderen zeer doen (Baartman 2008). Toch hebben we niet altijd oog voor de pijn van ouders, voor hun gevoel tekort te schieten.

 

Positief benaderen

Elk kind is gebaat bij een ouder die zich gezien en erkend voelt in zijn ouderschap. Uit onderzoek (Emery e.a., in press) blijkt dat het voor mishandelde kinderen beter is als hun ouders positief benaderd worden. Door bijvoorbeeld met ouders te overleggen en samen te zoeken naar oplossingen, wordt het kind beter beschermd dan wanneer ouders negatief benaderd worden. Een positieve bejegening kan zowel mishandeling helpen voorkomen als bescherming bieden tegen de negatieve gevolgen van mishandeling als dit al heeft plaatsgevonden.

 

Hoe doe je dat?

Hoe zorg je ervoor dat een ouder zich gezien en erkend voelt? Ten eerste is daarvoor nodig dat ouders hun twijfels en onzekerheden kunnen en durven bespreken. Ten tweede moeten professionals bereid en in staat zijn om pijnlijke gesprekken aan te gaan en geduldig ‘een eindje mee te lopen’. Dat vraagt om een open en eerlijke houding, respectvolle communicatie en het streven naar samenwerking.

 

Klik hiernaast voor 12 tips voor open en eerlijk communiceren.

 

 

Bronnen

 

Baartman, H.E.M. (2008). Opvoeden kan zeer doen. Over oorzaken van kindermishandeling, hulpverlening en preventie. Amsterdam, Uitgeverij SWP.

 

Berge, I. ten, e.a. (2012). Stoppen en helpen. Een adequaat antwoord op kindermishandeling. Utrecht, Nederlands Jeugdinstituut.

 

Turnell, A. & S. Edwards (2009). Veilig opgroeien: De oplossingsgerichte aanpak Signs of Safety in jeugdzorg en kinderbescherming. Houten, Bohn Stafleu Van Loghum.

 

Pas, van der, A. (2013). Handboek methodische ouderbegeleiding, deel 3; Opvoedproblemen nader verklaard, Amsterdam.: SWP (2e verbeterde druk).

 

Zie hier het interview met Van der Pas uit het Professionaliseringsnummer

 

In het denken vanuit het belang van kinderen zien we ouders weleens over het hoofd. Terwijl het belang van kinderen onlosmakelijk met dat van hun ouders verbonden is. Ga in een gesprek met ouders over de zorgen over hun kinderen daarom naast hen staan. Alleen dan kunnen zij zich serieus genomen voelen. En de ouders zijn die ze willen zijn.

BEKIJK OOK ONS
E-COLLEGE
‘COMMUNICEREN
OVER GEWELD’

LEES HIER DE TIPS

‘Ouders delen
hun verhaal
eerder als zij zich
gerespecteerd voelen’

AUTEUR: EDITH GEURTS

12

Reacties

Download PDF

FOTO: SHUTTERSTOCK

  • MENU
  • Taal
  • 10 - 16
  • DELEN

  • AANMELDEN

  • CONTACT

Overzicht edities

Augeo Actueel - Praten met kinderen

AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016

Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling

AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016

Kindermishandeling samen aanpakken

Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016

Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016

De meldcode aanpassen: kans of risico?

Jaaroverzicht 2015

Pleegzorg: samen in verscheidenheid

De kindcheck voor medici - Signalen van ouders

Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN

Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift

Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur

Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid

Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs

Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs

Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten

Jaaroverzicht

Kinderrechten

Onderwijs

Inzicht in ouderschap

Gezondheidszorg

Kinderopvang

KindCheck juni 2014

TKM gemeenten april 2014

TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling

TKM-onderwijs - januari 2014

TKM-Jaaroverzicht 2013

TKM-Huwelijksdwang

TKM-Professionalisering

TKM-Meldcode

TKM-Herstel na trauma

TKM-onderwijs: Meldcode en hulp

TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg

TKM-onderwijs: Communiceren

TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling

TKM Armoede februari 2013

Verwaarlozing TKM december 2012

Seksueel misbruik

Special Commissie Samson

TKM special Prinsjesdag 2012

TKM special: verkiezingen 2012

Juni Tijdschrift Kindermishandeling

April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling

Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)

Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)